Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Tjenare!

Har samlat på mig en del fel nu som jag försökt ta itu med men inte lyckats, har letat lite på nätet efter hjälp men har inte hittat så mycket som hjälper mig, så ist för att göra 3 st olika trådar så samlar jag ihop allt till en nu, miljövänligt!..

Det jag behöver hjälp med är:


-Handbroms; den är slö och jag har inte hittat någon guide/inlägg som visar tydligt för en rookie som mig hur man gör för att spänna den. Läste att man kunde göra det innifrån bilen men att det inte var bra då bromsen inte gick tillbaka till sitt 0 läge eller hur det nu var... iaf, hjälp!

-AC; Pumpen(/Kompressorn?) är urkopplad av förra ägaren då han sa att den var trasig, har inte kopplat inte den för att instämma, bör jag?. funderar på att köpa en ny på bildelsbasen eller nått för ca 1kkr. Systemet är tätt (antar jag) då det pyser ut gas när man trycker på den lilla ventilen. Det jag undrar är om det kan vara något annan än pumpen som gör att det inte fungerar och om man måste fylla på systemet igen om man byter pump?

-Den motoriserade antennen bak
. Fungerar ej. Skruvade väck inredningspanelen för att försöka få loss eländet för att se om jag kunde förstå vad som var trasigt. Fick inte loss antennanordningen då jag bara hittade en bult som den satt fast med, så vågade inte dra i motorn då den fortf. satt fast som berget efter bulten var väck, ska man dra ändå eller är det fler bultar som ska väck? Har kollat säkringen till den och den är hel. Ska jag köpa helt ny antennanordning eller kan det vara någon annan orsak till att den inte fungerar?

Skrev detta i halvmörker och halvnyktert tillstånd så ursäktar mig för stavfel och otydligheter...

All info uppskattas!

Tack på förhand,
Skyrunner.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Ani ideas? :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Fnys »

Ang. handbromsen:
* Det finns ett hål i trumman där du har en justeringsskruv (ser ut som ett kugghjul) som du ska skruva på som spänner handbromsbackarna. Tror du kan följa denna guide:
http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=116

Du kan även spänna handbromsen inne i kupén men det är inte att rekommendera! Detta är mera en "tillfällig lösning":
* Under handskfacket (mellan sätena) sitter det en justeringsskruv som du kan spänna handbromsvajern med. Tror du behöver en torxmejsen för att plocka bort 2 skruvar i botten på handskfacket och sen en hylsa (lång) för att spänna justeringsskruven med.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Neblade »

Handbromsproblem brukar i de flesta fall bero på kärvande handbromsvajrar. Kontrollera om det kan vara så, i sådant fall byt dem. Och lossa vid spaken i kupén (om den är åtdragen) och justera vid båda hjulen till de blir bra (dra åt tills det låser, lossa lite), därefter kan du justera längden inne i kupén.

Om du byter pump måste du ju lossa slangarna till pumpen = allt kylmedie kommer att läcka ut.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

tack för svaren och länken, ska försöka fixa handbromsen i helgen som kommer nu :) pump ska nog inhandlas i vinter om bilen inte blir såld. sen angående antennen får vi ser hur det blir....
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

kan man fylla på AC-gasen själv eller måste en firma göra det? vad går det på ungefär isf?
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av xxargs »

Till och börja med så måste man felsöka för att se vad det egentligen är för fel - att byta grejor tills det fungerar är väldigt dyr metod att felsöka och reparera...

Reparation på kylfirma går ifrån allt mellan 2000 till 10000 kronor för samma jobb då kylbranchen är ganska 'dirty' och många hugger för sig ordentligt för relativt simpla jobb om de ser att kunden är okunnig - vilket gäller 98% av kunderna eftersom det inte fins någon kunskapsmotvikt och därmed rimlighetsbedömmning av offerten bland hempularna förrän kanske lite grand dom senaste åren via olika motorforum.

Men skall du ge dig på detta själv så kräver det lite av dig som person att verkligen läsa på och förstår hur AC fungerar för att undvika dumma saker som kan ge för höga tryck och det händer olyckor (tubsprängning etc.) dels att du skaffa en minimumuppsättning grejor som mätarställ med slangar och rätt adaptrar och en vakumpump som kan suga ned till lite under 1 mBar absoluttryck - det är en investering på kanske 3-4 tusen bara det.

Som privatperson kan du heller inte få tag på köldmedie då det får bara certifierad och akrediterad kylnissar köpa ut.

Det betyder att du som privatperson måste hitta andra vägar att få tag på användbar köldmedie eller använda gasolblandningar.

Om du är seriöst intresserad och vill veta hur det faktiskt fungerar och inte bara vill få bilen fixad snabbt så kan du titta på som första steg http://fam-bjork.se/citroen/AC/ där man baserar köldmedelsfyllning på gasolblandningar.

Därefter http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 050&sida=1 och http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... d8b1b305ba

Se till att läsa allt, alla inlägg - inklusive vad som händer om man inte riktigt (vill) förstår hur det fungerar och tuber smäller...

Den första egna AC-rep kommer man aldrig tjäna några pengar på gentemot att lämna bort till (seriös, prisrimlig) AC-firma pga. all anskaffning av olika prylar som behövs - det är först den andra reparationen man gör själv som man börja spara pengar...

---

Att tänka på är att så länge du arbetar på AC-anläggningar med R134a fylld från köldmedelsfirma/orginalladdning kvar i anläggningen så är det formellt olagligt att pilla med AC:n tills systemet är tömt på korrekt sätt. Men är anläggningen tomt och fyller med något annat (som kylspray eller gasol) och börja kyla med något som privatpersoner kan köpa i handeln så är det inte längre olagligt enligt några tolkningar av lagtexten...

- lagtexten är i grunden till för att förhindra onödig utsläpp av köldmedel med stor växthusverkan riktat mot kylbranchen eftersom de ensamt står för 60% av världens utsläpp av växthusdrivande köldmedlesgaser. Man använder samma gaser som används i Bil-AC (läs R134a) som drivgas i sprayflaskor, köldspray och tryckluft på burk mm. och trots att vi tycker att sådana burkar finns överallt i affärerna så står den bara för 8% av världens utsläpp trots alla miljarder sprejburkar som säljs varje år - därför finns det ingen begränsning av detta - ännu!

Det är därför det juridiskt sett ej är olagligt att släppa ut R134a från en kylspraysburk medans det är totalförbjudet att släppa ut gas i fria luften från en bil-AC trots att gasen är exakt det samma.

Som exempel så förbrukar man 10000 ton R134a som drivgas för inhalatorer för astmatiker per år världen över enligt Montreal 1999

10000 ton R134a räcker för att fylla 20 miljoner modernare bilars AC med 0.5 kg köldmedelsladdning. Räknar man med att AC-måste fyllas på var 5 år så motsvarar astmatikernas utsläpp av R134a en bilpark av 100 miljoner bilfordon med AC. I världen finns det ungefär 300 miljoner bilar med AC enligt DuPont

Och den mängden R134a som används för astmatikerna inhalatorer är bara en droppe i dom 8% utsläpp som avser drivagserna för sprejburk - det betyder att kylbranchen med sina 60% släpper ut helt otroligt enorma mängder med växthusgaser genom alla läckande kylanläggningar (då pratar vi inte om Sverige där det mesta är tätt, utan 3' världen som tex. diamantutvinningen i Sydafrika där man fyller fordonens AC 2-3 ggr per dag för att anläggningarna läcker så förbaskat och maskiner står inte still tillräckligt länge för att hinna reparera dessa - av ekonomiska skäl från gruvledningen...) - och att det finns ett intresse hos kylmedelleveratörerna att detta fortgår...

Det är därför som det från myndighetshåll i hela EU satte regler på F-gaser som säljs som kylmedie med stort regelverk kring detta, då profithungern hos kylmedelstillverkarna annars skulle se till att utsläppen hela tiden ökade...
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Vossen »

Hur vet du att ac kompressorn är urkopplad och mkt gas pyser det ut när du trycker ner ventilen om det är riktigt med gas i så flyger det ut och det är dåligt då bara pyser det en liten stund
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

xxargs skrev:Till och börja med så måste man felsöka för att se vad det egentligen är för fel - att byta grejor tills det fungerar är väldigt dyr metod att felsöka och reparera...

Reparation på kylfirma går ifrån allt mellan 2000 till 10000 kronor för samma jobb då kylbranchen är ganska 'dirty' och många hugger för sig ordentligt för relativt simpla jobb om de ser att kunden är okunnig - vilket gäller 98% av kunderna eftersom det inte fins någon kunskapsmotvikt och därmed rimlighetsbedömmning av offerten bland hempularna förrän kanske lite grand dom senaste åren via olika motorforum.

Men skall du ge dig på detta själv så kräver det lite av dig som person att verkligen läsa på och förstår hur AC fungerar för att undvika dumma saker som kan ge för höga tryck och det händer olyckor (tubsprängning etc.) dels att du skaffa en minimumuppsättning grejor som mätarställ med slangar och rätt adaptrar och en vakumpump som kan suga ned till lite under 1 mBar absoluttryck - det är en investering på kanske 3-4 tusen bara det.

Som privatperson kan du heller inte få tag på köldmedie då det får bara certifierad och akrediterad kylnissar köpa ut.

Det betyder att du som privatperson måste hitta andra vägar att få tag på användbar köldmedie eller använda gasolblandningar.

Om du är seriöst intresserad och vill veta hur det faktiskt fungerar och inte bara vill få bilen fixad snabbt så kan du titta på som första steg http://fam-bjork.se/citroen/AC/ där man baserar köldmedelsfyllning på gasolblandningar.

Därefter http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 050&sida=1 och http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... d8b1b305ba

Se till att läsa allt, alla inlägg - inklusive vad som händer om man inte riktigt (vill) förstår hur det fungerar och tuber smäller...

Den första egna AC-rep kommer man aldrig tjäna några pengar på gentemot att lämna bort till (seriös, prisrimlig) AC-firma pga. all anskaffning av olika prylar som behövs - det är först den andra reparationen man gör själv som man börja spara pengar...

---

Att tänka på är att så länge du arbetar på AC-anläggningar med R134a fylld från köldmedelsfirma/orginalladdning kvar i anläggningen så är det formellt olagligt att pilla med AC:n tills systemet är tömt på korrekt sätt. Men är anläggningen tomt och fyller med något annat (som kylspray eller gasol) och börja kyla med något som privatpersoner kan köpa i handeln så är det inte längre olagligt enligt några tolkningar av lagtexten...

- lagtexten är i grunden till för att förhindra onödig utsläpp av köldmedel med stor växthusverkan riktat mot kylbranchen eftersom de ensamt står för 60% av världens utsläpp av växthusdrivande köldmedlesgaser. Man använder samma gaser som används i Bil-AC (läs R134a) som drivgas i sprayflaskor, köldspray och tryckluft på burk mm. och trots att vi tycker att sådana burkar finns överallt i affärerna så står den bara för 8% av världens utsläpp trots alla miljarder sprejburkar som säljs varje år - därför finns det ingen begränsning av detta - ännu!

Det är därför det juridiskt sett ej är olagligt att släppa ut R134a från en kylspraysburk medans det är totalförbjudet att släppa ut gas i fria luften från en bil-AC trots att gasen är exakt det samma.

Som exempel så förbrukar man 10000 ton R134a som drivgas för inhalatorer för astmatiker per år världen över enligt Montreal 1999

10000 ton R134a räcker för att fylla 20 miljoner modernare bilars AC med 0.5 kg köldmedelsladdning. Räknar man med att AC-måste fyllas på var 5 år så motsvarar astmatikernas utsläpp av R134a en bilpark av 100 miljoner bilfordon med AC. I världen finns det ungefär 300 miljoner bilar med AC enligt DuPont

Och den mängden R134a som används för astmatikerna inhalatorer är bara en droppe i dom 8% utsläpp som avser drivagserna för sprejburk - det betyder att kylbranchen med sina 60% släpper ut helt otroligt enorma mängder med växthusgaser genom alla läckande kylanläggningar (då pratar vi inte om Sverige där det mesta är tätt, utan 3' världen som tex. diamantutvinningen i Sydafrika där man fyller fordonens AC 2-3 ggr per dag för att anläggningarna läcker så förbaskat och maskiner står inte still tillräckligt länge för att hinna reparera dessa - av ekonomiska skäl från gruvledningen...) - och att det finns ett intresse hos kylmedelleveratörerna att detta fortgår...

Det är därför som det från myndighetshåll i hela EU satte regler på F-gaser som säljs som kylmedie med stort regelverk kring detta, då profithungern hos kylmedelstillverkarna annars skulle se till att utsläppen hela tiden ökade...
wow, tack för all info! Har läst allt nu och ja.... de e ju en del att göra om man ska börja från 0. Anledningen till att jag ville köpa ny kompressor är att det var förra ägaren som sa att den var trasig.

läste på autorepair om olika sorters gas och min är ju en 90a, därav är det stor sannolikhet att det är R12 gas i systemet?

läste också att vissa har tryckt i R132a gas i sina system iaf och fått fullt fungerande kylning, med lite mindre effekt dock, tydligen.

Så det som skall göras, om jag tar förra ägarens ord, och tro att det behövs en ny kompressor, är att;
-fixa ny pump
-tömma systemet på gas
-vakumsuga ut resten av gasen
-fixa någon liknande koppling som du hade så jag kan få i R132a(?)gasen i lågtrycksporten

är ju helt rookie på området men jag antar att dessa blir stegen om jag inte ska felsöka själv?

tack för arbetet på ditt inlägg, hjälpte väldigt mycket :clap:
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Vossen skrev:Hur vet du att ac kompressorn är urkopplad och mkt gas pyser det ut när du trycker ner ventilen om det är riktigt med gas i så flyger det ut och det är dåligt då bara pyser det en liten stund
kompressorn drivs med hjälp av en rem, svänghjulet på kompressorn ligger inte emot den remmen så antar att den är "urkopplad"?

när jag trycker på ventilen till ac-systemet så pyser det som från ett fullpumpat cykelhjul typ...
Skriv svar