3S-GTE Växellåda, sprängkåpa osv för RWD
Postat: tis 19 okt 2010, 22:23:38
Hej
Ska kanske börja med att jag är helt ny på allt som har med toyota att göra och anledningen till att jag är här är att jag behöver hjälp med vad som behövs för att rakställa en 3S-GTS i en bil för RWD. Jag vet inte vad jag kan eller borde använda för växellåda, sprängkåpa, oljetråg eller oljepickup och det är där ni toyotamänniskor kommer in i bilden.
Jag har sökt information med allas vår vän google och kommit fram till följande.
En växellåda som borde funka är W58 från, 1982-1986 Toyota MK 2 Celica, 1986-1992 Toyota MKIII N/A Supra eller 1993-1998 Toyota MKIV N/A Supra.
Eller den 6 växlade från 99 Altezza/IS200? med 3S-GE motorn? om den nu finns i Sverige vet jag inte
Enligt vad jag har läst är W58 rätt stadig, om nu Altezza/IS lådan funkar har jag ingen aning om hållbarheten på den.
ANG Sprängkåpa för W58 spekuleras det friskt och de som verkar veta håller det för sig själva och säger bara att dom är sällsynta har dock snappat upp följande.
"2S" sprängkåpa så blir startmotorn åt fel håll men funkar - mer vet jag inte som tex från vilken bilmodell den ska tas osv. känns inte som att den kan komma från en FWD bil men ja jag kan ha fel då jag är ny på ämnet.
3Y "bellhouseing out of early rwd hilux's or tarago vans" ska tydligen bli på rätt sida - samma här jag vet inte mer, inga årtal eller fler betäckningar.
Sedan tjatas det om JDM Sprängkåpor från olika fabrikstrimmade bilar men det känns långsökt och typ omöjligt att få tag på.
Ang Vilket tråg man ska åka med en 3S-GTE som är rakställd har jag ingen aning om alls så om någon vet är ni välkommen att hjälpa mig.
Tanken är att drivpaketet ska stå pall för runt 350 motorhästar. och vad jag kommit fram till så ska GEN2 av 3S-GTE ha det stadigaste blocket så det är nog den jag siktar på.
All hjälp uppskattas! Har ni andra lösningar för ett RWD paket till 3S-GTE så även det vara intressant!
Tänkte även passa på och fråga om det finns något likande NIStune http://www.nistune.com för nissan eller Trionic http://trionic.mobixs.eu för saab, tänkte om det går använda original ECU för att behålla den fina kallstartsmappen, tomgång samt hålla det hela lite mer basic. Bilen ska användas året runt nämligen.
Tänkte bara passa på att säga det att jag är inte intresserad av spekulationer utan hårda fakta, vet du inte utan en polares, polare vet, skicka hans mail motsv så kan jag fråga själv.
Tack på förhand!
Ska kanske börja med att jag är helt ny på allt som har med toyota att göra och anledningen till att jag är här är att jag behöver hjälp med vad som behövs för att rakställa en 3S-GTS i en bil för RWD. Jag vet inte vad jag kan eller borde använda för växellåda, sprängkåpa, oljetråg eller oljepickup och det är där ni toyotamänniskor kommer in i bilden.
Jag har sökt information med allas vår vän google och kommit fram till följande.
En växellåda som borde funka är W58 från, 1982-1986 Toyota MK 2 Celica, 1986-1992 Toyota MKIII N/A Supra eller 1993-1998 Toyota MKIV N/A Supra.
Eller den 6 växlade från 99 Altezza/IS200? med 3S-GE motorn? om den nu finns i Sverige vet jag inte
Enligt vad jag har läst är W58 rätt stadig, om nu Altezza/IS lådan funkar har jag ingen aning om hållbarheten på den.
ANG Sprängkåpa för W58 spekuleras det friskt och de som verkar veta håller det för sig själva och säger bara att dom är sällsynta har dock snappat upp följande.
"2S" sprängkåpa så blir startmotorn åt fel håll men funkar - mer vet jag inte som tex från vilken bilmodell den ska tas osv. känns inte som att den kan komma från en FWD bil men ja jag kan ha fel då jag är ny på ämnet.
3Y "bellhouseing out of early rwd hilux's or tarago vans" ska tydligen bli på rätt sida - samma här jag vet inte mer, inga årtal eller fler betäckningar.
Sedan tjatas det om JDM Sprängkåpor från olika fabrikstrimmade bilar men det känns långsökt och typ omöjligt att få tag på.
Ang Vilket tråg man ska åka med en 3S-GTE som är rakställd har jag ingen aning om alls så om någon vet är ni välkommen att hjälpa mig.
Tanken är att drivpaketet ska stå pall för runt 350 motorhästar. och vad jag kommit fram till så ska GEN2 av 3S-GTE ha det stadigaste blocket så det är nog den jag siktar på.
All hjälp uppskattas! Har ni andra lösningar för ett RWD paket till 3S-GTE så även det vara intressant!
Tänkte även passa på och fråga om det finns något likande NIStune http://www.nistune.com för nissan eller Trionic http://trionic.mobixs.eu för saab, tänkte om det går använda original ECU för att behålla den fina kallstartsmappen, tomgång samt hålla det hela lite mer basic. Bilen ska användas året runt nämligen.
Tänkte bara passa på att säga det att jag är inte intresserad av spekulationer utan hårda fakta, vet du inte utan en polares, polare vet, skicka hans mail motsv så kan jag fråga själv.
Tack på förhand!