Sida 1 av 1

Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 09:12:43
av MrTwo
Efter flera år av problem med misständningar och svag gnista på min MR2 så ledsnade jag ur helt.
Jag byggde mig själv ett kit som eliminerade fördelarlock, rotor och tändkablar.

Är den bästa "uppgradering" jag har gjort hittills eftersom jag hade grymma problem med misständningar, och jag vägrade knacka ihop stiften ;)
Inte en misständning på 60 hårda mil nu på original tändstiftsgap (0,8 mm).

kallstart (ursäkta exponeringen)


tomgång


Bild

Enjoy :)

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 09:21:16
av Glenn
Du har alltså en spole per cylinder då ? hur "byggde" du dessa ? eller modifierade du några befintliga så dom passade fysiskt ?

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 09:48:08
av MrTwo
Denso spolar
från motorcykel: CBR600 (honda) ;)

man kan ju visserligen köpa annan styrbox som stödjer direkt tändning... men varför alltid ta den lätta vägen, nu funkar det med power fc eller org gen3 box med :)

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 14:37:34
av Glenn
Tufft, passade dom rakt av eller var du tvungen att modifiera ?

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 16:04:14
av SHySwe
Intressant!
Vill du ge oss detaljerna åxå?
Var köper du spolarna och till vilket pris?

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 20:29:55
av Glenn
typ på http://www.spinnin-wheel.se/ eller liknande ?

Re: Tröttnade på 80-tals teknik (fördelarlock och tändkablar)

Postat: tis 26 okt 2010, 22:56:06
av MrTwo
spolar och "spolhärvan" köper man ju billigast på ebay.
Och för att göra en originalstyrbox eller power fc glad samtidigt som man ska ha sekvensiell tändning så blir en supra igniter/tändmodul perfekt :)
Och så behövs ju en krets och kablage till såklart, som styr upp det hela :)

edit: spolarna passar längdmässigt (finns flera modeller av motorcykelspolar som passar) men de behövs en packning upptill som tätar. Som tur va hade jag en uppsättning yamaha-spolar över som jag köpte från början men dom höll inte för laddtryck. Packningarna från yamaha spolar passar väldigt bra med minimal modifikation för att dom ska sitta stabilt i locket.