Sida 1 av 2

Celica 90:a Gti

Postat: lör 11 apr 2009, 06:15:36
av Kocken28
Nån som kan ge tips för att öka effekten och lite mera ljud,
Vilket slags öppetfilter ska man ha, är det bra att ha det?
Tänkte köpa en ny ljuddämpare så man får lite mera ljud, vilken ska man ha tex?
Ge även andra exempel vad man kan göra med en Celica Gti från 90.
är det svårt att byta ratt till en sportratt?
Voretacksam för svar, då jag inte har så mycket tid att leta framför internet.
blev många frågor nu men besvara dom som ni vill och kan.


Mvh: Christian

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 10:59:38
av Jonex
Effekten är nog knepig att göra något åt.
Se till att placera öppna filtret på ett ställe där du kommer åt att plocka bort det men samtidigt ska det helst vara avskärmat från motorns värme.

Alla typer av japsdämp lär passa, 2 " anslutning tror jag men kolla det innan du köper nytt.

Du har ingen airbag så det är inte alls svårt att sätta dit en sportratt, tänk på att du måste ha ett nav till ratten som passar bilen.
Det löjliga är att naven nästan brukar kosta lika mycket som ratten.

Tips på info, www.garaget.org, sök på bilar, Celica, dyker upp en hel del St182 som du har.

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 11:38:39
av cheetah1
Du kan få köpa en japsdämpare av mig om du vill, PM:a för info. Var håller du hus btw?

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 14:58:13
av Kocken28
Okej vad bra, blir det stor skillnad på ljudet från original dämpare till japsdämpare?
Svårt att sätta på,

Ja jag såg det om ratten, hittade en ratt för ca 1600 och navet var ganska dyrt det med,

Hur skärmar man av på bästa sett då?

Tack christian

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 15:41:54
av Kocken28
Kan man ha pysventil i en celica gti 90:a??

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 15:56:51
av Kocken28
Läste nu att man måste ha en turbo för att kunna ha en pys ventil, det är synd för pys ljudet är ganska nice :)

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 16:41:40
av cheetah1
Pysventil pyser inte. Det du tänker på är en dumpventil. Men jo, själva tanken med den är att den ska avlasta kompressorn på turbon när man släpper gasen, det finns liksom inget att avlasta utan turbo då.

Dock: Tror det är DTM-bilarna som kör med turbo men utan dumpventil, och då blir det ett intressant kvittrande ljud när tryckvågen i luften slår tillbaka mot kompressorn istället för att ha nånstans att smita ut. Dock sliter det ju på turbon så inni h...e.

Re: Celica 90:a Gti

Postat: sön 12 apr 2009, 16:58:41
av Kocken28
Ja jag menade dumpventil, Okej ja , det var bara det skna ljudet jag ville åt där,
nån som har nått mer tips , hur man kan få bilen att låta skönare (lite högre men inte för högt)
Tänkt köpa en japsdämpare
vilken tycker ni låter skönast? grannen har en corvette och den har jävligt skönt mullrande ljud när han startar och kör bilen,
ja jag kan inte jämföra min celica mot hans corvette men ljudet kan man försöka efterlika :)

takcsam för tips och modller som passa ern celica gti 90:a

Re: Celica 90:a Gti

Postat: mån 13 apr 2009, 02:40:44
av Freddan
cheetah1 skrev:Pysventil pyser inte. Det du tänker på är en dumpventil. Men jo, själva tanken med den är att den ska avlasta kompressorn på turbon när man släpper gasen, det finns liksom inget att avlasta utan turbo då.

Dock: Tror det är DTM-bilarna som kör med turbo men utan dumpventil, och då blir det ett intressant kvittrande ljud när tryckvågen i luften slår tillbaka mot kompressorn istället för att ha nånstans att smita ut. Dock sliter det ju på turbon så inni h...e.
WRC-bilarna du tänker på kanske? I DTM är det inte tillåtet med överladdning vad jag vet.
Alla åker väl "vanlig" V8.

Re: Celica 90:a Gti

Postat: mån 13 apr 2009, 06:30:30
av Kocken28
Okej men skulle nån kunna tipsa om några bra japsdämpare som passar och ger ett skönt mullrande ljud,