Sida 1 av 1
Vad har jag för front på GT4an?
Postat: tis 30 nov 2010, 22:11:20
av Mr EmCom
Enkel och snabb första fråga, och knappas den sista
MVH mcom
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 18:15:57
av Fnys
Jag har bara sett den där GT4 fronten på högerstyrda modeller (precis som din). Min gissning är att den fronten sitter på samtliga st185 (ej carlos sainz) som såldes i Japan.
Den är väldigt lik EU modellen fast din modell har andra varselljus som sitter mer centralt och har en ram istället för ribbor framför.
Lite offtopic: Har inte den här st185 lite mer hk än EU modellen? Om så är fallet, vad är det som skiljer sig i motorn?
PS: Hittade en likadan, högerstyrd import på blocket med likadan front:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ ... ?ca=11&w=3
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 20:25:17
av Mr EmCom
Jaha, tack så mycket för det utförliga svaret
Det där med starkare motor lär intressant, Vart kan man luska ut mer info om det?
Mvh
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 21:01:52
av Glenn
Är det inte bara att den japanska siffran är mätt vid 98-100oktan, och den europeiska är mätt vid 95 ? ..detta beroende på att det inte gick att köpa annat än 95oktan blyfri i europa förr i tiden, men det gick i japan.
Ska vara så på ST205 iaf, och bilen blir bra mycket tröttare på 95 än 98 märkte jag den enda gången jag har tankat 95.
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 21:31:04
av Fnys
Glenn skrev:Är det inte bara att den japanska siffran är mätt vid 98-100oktan, och den europeiska är mätt vid 95 ? ..detta beroende på att det inte gick att köpa annat än 95oktan blyfri i europa förr i tiden, men det gick i japan.
Ska vara så på ST205 iaf, och bilen blir bra mycket tröttare på 95 än 98 märkte jag den enda gången jag har tankat 95.
st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket?
Sen har jag aldrig sett någon skillnad i fordonsfaktan ang. hk på svensksålda eller importerade st205.
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 21:54:50
av PierreW
Fnys skrev:
st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket?
Var ett test i teknikens värld på 90talet där dom gjorde lite olika prestanda höjningar,
med fräsha tändgrejer osv så gjorde ett byte från 95 till 98oktanig bensin lika mycket effekt som ett chip,
bilen var om jag inte minns helt fel en Volvo 850turbo med 225hk.
Polarens vinterbil, en lite lätt trimmad 940 med bytt turbo, kam, styrbox mm märks en fruktansvärd effektskillnad på 95 och 98,
han var tvungen att tanka 95 den gången då det var den enda bensin som fanns när det behövdes.
Herre jösses va trött den blev o va den misstände sen, under 1bar i ladd jämfört med det normala på ca 1,3.
Och då är det ändå mekaniskt styrt ladd med pysventil

Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: ons 01 dec 2010, 22:41:15
av Dale
PierreW skrev:Och då är det ändå mekaniskt styrt ladd med pysventil

Biologiskt styrd pysventil? (Snurra me fingrarna)

Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: tor 02 dec 2010, 17:37:47
av Glenn
Fnys skrev:[
st185, japanimport har 20hk mer... kan högre oktantal göra så mycket?
Tja, kan kan det väl iofs, men det kan kanske vara mappning också, men man ska nog inte tro att
det är så stor skillnad, det enda som kan vara ändrat är afaik mjukvaran i ECU'n.
Nån version har väl iofs annan turbo (keramisk) men det är väl kanske mer en nackdel i praktiken.
Sen har jag aldrig sett någon skillnad i fordonsfaktan ang. hk på svensksålda eller importerade st205.
242hk (178KW) eurospec vs 255hk (188KW) japspec (eller 250hk beroende på var man läser), det är 13hk.
Sen vet jag ju inte vad vägverket skrev i deras papper, dom använde eventuellt bara samma som dom svensksålda,
men den japanska effektuppgiften är högre på såväl ST185 som ST205, trots att motorn i övrigt egentligen inte skiljer något.
Re: Vad har jag för front på GT4an?
Postat: tor 02 dec 2010, 20:35:40
av Mr EmCom
När jag skulle försäkra bilen blev samtliga FB fundersamma ang effekt, och frågade alltid mig hur många kw bilen var på.
Så nått lurt med SV såld och import är det helt klart.
Har också märkt skillnad på 95 och 98.