Sida 1 av 1

Går ej att låsa upp bilen

Postat: lör 04 dec 2010, 21:04:22
av jeep_tom
Var och skulle kika till min Toyota Mr2a som står på vinterförvaring, Så då skulle jag låsa upp den för att kunna öppna motorhuven..

Men det gick inte att låsa upp bilen, inte på någon sida. Det verkar som att batteriet är slut i bilen, men det är väl seriöst inte så konstruerat att man inte kan låsa upp bilen om batteriet är slut? Borde ju vara mekanskt konstruerat låset? Nyckeln gick att vrida i båda dörrarna, men ingen hände :-|

Men om det nu skulle vara så illa, hur fasiken ska ja komma in i bilen då? Kommer ju inte direkt åt att byta batteri heller så :?

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: lör 04 dec 2010, 21:11:59
av KelMer
jeep_tom skrev:Var och skulle kika till min Toyota Mr2a som står på vinterförvaring, Så då skulle jag låsa upp den för att kunna öppna motorhuven..

Men det gick inte att låsa upp bilen, inte på någon sida. Det verkar som att batteriet är slut i bilen, men det är väl seriöst inte så konstruerat att man inte kan låsa upp bilen om batteriet är slut? Borde ju vara mekanskt konstruerat låset? Nyckeln gick att vrida i båda dörrarna, men ingen hände :-|

Men om det nu skulle vara så illa, hur fasiken ska ja komma in i bilen då? Kommer ju inte direkt åt att byta batteri heller så :?
Det går att låsa upp den "manuellt", har själv gjort det. Säker på att du inte låste upp den ändå och att gummilisterna bara hade frusit fast?
Kom du in med nyckeln tillräkligt långt, is i låset? fast det borde du gjort om det gick att vrida!!!

Som sagt, det ska gå...lycka till

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: sön 05 dec 2010, 13:33:57
av cheetah1
Mammas Avensis (återigen..) går ibland inte att låsa upp om låset är fruset, med resultatet att cylindern snurrar runt utan att "ta", det går alltså att vrida men det händer inget.

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: mån 06 dec 2010, 19:34:20
av Dale
Råka ut för detta i helgen på en V70. Låskistan på bägge bakdörrarna hade frusit. Ställde bilen i varmgarage ett tag så fungerade det. Blåste bort fukt med tryckluft och smorde upp låskistan med lås/grafitolja å de verkar då fungera hittils. Fast de kan ju ha frusit så nått stag hoppat urled med. Eller så kan de vara nått annat fel men har svårt å tro ett urladdat batteri ska kunna påverka. Finns det ström så skaffa dig en Ctek eller liknande laddare å koppla på batteriet när kärran står en längre tid.

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: sön 26 dec 2010, 20:23:11
av tommykn
Råkade ut för en variant på detta för en tid sedan - kunde öppna dörren, men vajern till motorhuven på min MR2:s strejkade, kom alltså inte åt att ladda batteriet. :evil:

Skickade några vänliga mail till Toyota Sweden om det var OK att ladda batteriet via cigguttaget med en CTEK-laddare för att kunna köra till verkstad och fixa lucköppningen och fick flera krystade svar som slutligen utmynnade i att det inte var lämpligt att göra som jag föreslog, utan att jag skulle ladda på batteriet direkt(!), precis det jag inte kunde. :roll:

Som var och en förstår, hade jag sedan länge tröttnat och laddade med gott resultat batteriet genom cigguttaget. Adapter tillverkades med hjälp av "kontaktdon med snäpplås" art.nr. 37-400 (hane och hona) på Kjell & Co samt en cigarettändarplugg och en bit röd-svart kabel. Jag fick även ett fyndigt tips att ladda via anslutningarna till startmotorn.

Tack och lov för Toyotaforum...

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: mån 27 dec 2010, 01:12:28
av Glenn
finns nån hitlerkälke (BMW tror jag) där man inte kunde låsa upp bilen om batteriet var slut, nån jag pratade med råkade ut för det och ringde bärgare, som visste precis hur man gjorde, dom hade med sej nån specialpinne med sladd på som dom mecklade med under bilen (troligen på startmotorskruven) och kopplade ström i så bilen gick att låsa upp och starta :)

Finns nån annan bil där man brukar bakmata ström genom nummerskyltsbelysningen när det händer, tror det var en bmw det med.

Re: Går ej att låsa upp bilen

Postat: ons 29 dec 2010, 11:17:03
av Dale
Att bakmata laddningen via cigguttaget kan bli problem då man oftast måste ha tändnyckeln i radio-läget (om det var nått sånt Toyotaverkstaden velade om). Att bakmata genom något lyse/tutan går inte heller då samtliga går genom relä/brytare. Finns det dragkrok på kärran (ovanligt på MR2) så kan man bakmata laddningen via släpvagnskontakten. Tyvärr brukar en del avvika från standarden genom att använda "laddning"-tråden till dimbakljus/elbroms/backvarnare eller nått sånt. Finns även dom som har ett relä på laddningstråden för att bryta när man inte kör motorn ist för att rycka ur kontakten.
  1. Lättåtkomlig laddkontakt. Har man en Ctek laddare och monterat Ctek's kontakt på bekvämt ställe så man kommer åt den utan nycklar. Ctek's kontakter är någorlunda skyddade med gummihätta så man kan "gömma" dom innanför innerskärmen eller fram i grillen så man kan pilla fram dom när dom behövs.
  2. Inbyggd laddare. Har man elektrisk motorvärmare går det även komplettera med laddare så då behöver man bara stoppa i motorvärmarkabeln.
  3. Släpvagnskontakten men kontrollera att det går ladda så de inte e kopplad på nått annat sätt.
Bästa är att som vanligt att tänka efter före även om det inte är helt lätt alla gånger. ;-)