byta 4AFE mot 4AGE?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
byta 4AFE mot 4AGE?
Vet inte vilken rubrik det här ska in under men vi provar här...
Höstens renovering av 4AFE:n i Corollan blev inte så bra som jag hade hoppats.
Om man kör den vanligt så fungerar den normalt upp till ca 2000 rpm, trycker man för hårt på gasen börjar den ryka vitt (oavs om den är varm, kall eller vad som), vid 2000 rpm blir den slö och börjar ryka vitt (som en kall bil) men ger man mer gas segar den ett tag och varvar den helt plötsligt strax över 4000 rpm! (se tråden ...varvar ej över 3900...)
Har någon nåt tips å göra med den eller är det bara att avliva stackaren?
Kan nämna att jag har slipat ventilerna och bytit ventiltätningarna och kolvringarna (det kanske inte blev bra)
Hittade en 4AGE med tillhörande Starlet på blocket och funderade på att stoppa en sån i maskinrummet och undrar om det är samma vxlåda i en standard AE90 som den GTI motorn kommer från?
GE:n har ju mer effekt än FE:n, hur blir det med besiktning? måste ja uppfylla kravet på ombyggt fordon? (dvs hjulupphängningar å bromsar mm?)
Höstens renovering av 4AFE:n i Corollan blev inte så bra som jag hade hoppats.
Om man kör den vanligt så fungerar den normalt upp till ca 2000 rpm, trycker man för hårt på gasen börjar den ryka vitt (oavs om den är varm, kall eller vad som), vid 2000 rpm blir den slö och börjar ryka vitt (som en kall bil) men ger man mer gas segar den ett tag och varvar den helt plötsligt strax över 4000 rpm! (se tråden ...varvar ej över 3900...)
Har någon nåt tips å göra med den eller är det bara att avliva stackaren?
Kan nämna att jag har slipat ventilerna och bytit ventiltätningarna och kolvringarna (det kanske inte blev bra)
Hittade en 4AGE med tillhörande Starlet på blocket och funderade på att stoppa en sån i maskinrummet och undrar om det är samma vxlåda i en standard AE90 som den GTI motorn kommer från?
GE:n har ju mer effekt än FE:n, hur blir det med besiktning? måste ja uppfylla kravet på ombyggt fordon? (dvs hjulupphängningar å bromsar mm?)
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Har du tur så ser besiktningen inte någon skillnad. De e ju en liten 16 ventils motor båda två. ![Blink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Blink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Du har nu 100-105 hästar?Panneldarn skrev:...
GE:n har ju mer effekt än FE:n, hur blir det med besiktning? måste ja uppfylla kravet på ombyggt fordon? (dvs hjulupphängningar å bromsar mm?)
En tidig 4A-GE har ca 115, en sen åttitalare har 122-130.
Effektökning inom 20% är godkänt som Ändrat fordon.
Men motorns identitet måste styrkas och den måste vara helt original. Och det måste i praktiken vara en motor med katalysator och lambdasond i originalutförandet...
Så en raggarmotor från en Starlet kan bli tuff att spåra identiteten på?
Vi värderar saker olika, men en GE i en Corolla -90 är mycket jobb och pengar för den lilla skillnaden. En beg FE på skroten kostar inte många kronor.
Vill du bygga mycket, roligt och dessutom lagligt, starta då med en bil som är -75 eller äldre.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Nja, 4AGE har ju kat å lambda från början, kanske får byta styrbox å div sensorer... Varför ja undrade var för att de motorerna är så lika, utifall ja ramlar på en. (som går att spåra).srylul skrev:Du har nu 100-105 hästar?Panneldarn skrev:...
GE:n har ju mer effekt än FE:n, hur blir det med besiktning? måste ja uppfylla kravet på ombyggt fordon? (dvs hjulupphängningar å bromsar mm?)
En tidig 4A-GE har ca 115, en sen åttitalare har 122-130.
Effektökning inom 20% är godkänt som Ändrat fordon.
Men motorns identitet måste styrkas och den måste vara helt original. Och det måste i praktiken vara en motor med katalysator och lambdasond i originalutförandet...
Så en raggarmotor från en Starlet kan bli tuff att spåra identiteten på?
Vi värderar saker olika, men en GE i en Corolla -90 är mycket jobb och pengar för den lilla skillnaden. En beg FE på skroten kostar inte många kronor.
Vill du bygga mycket, roligt och dessutom lagligt, starta då med en bil som är -75 eller äldre.
Sen är det ju kul med en effektökning oavsätt om den är marginell
![Väldigt glad :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Vidare undrar jag vad det är för skillnad på 4AFE:s och 4AGE:s bottendel, ifall jag inte hittar nån FE utan bara ett GE- motorblock?
Passar en FE-topp på ett GE-block? skiljer sig borr&slag? blir det annat komp?
(Med höjt komp kanske man kan börja köra på etanol
)
Passar en FE-topp på ett GE-block? skiljer sig borr&slag? blir det annat komp?
(Med höjt komp kanske man kan börja köra på etanol
![Herr Grön :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
4A-GZE..
Nä, det är kanske lite lättare att se avvikelsen när det plötsligt sitter en kompressor monterad på motorn.
![Rullar med ögonen :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
kompressor??? -det är klart ja ska ha kompressor!!!cheetah1 skrev:4A-GZE..Nä, det är kanske lite lättare att se avvikelsen när det plötsligt sitter en kompressor monterad på motorn.
![Herr Grön :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Styrbox, sensorer ( och naturligtvis kompressorn
) måste vara original till motorn, inte bilens grejer.
Lite förenklat, men det är toppen som skiljer GE och FE. Så med GE-block och FE-topp är det en FE.
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Lite förenklat, men det är toppen som skiljer GE och FE. Så med GE-block och FE-topp är det en FE.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
- Bilmodell: Corolla wagon
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Oxelösund
- Land (Country): Sverige
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
Det spelar alltså ingen roll om ja hittar ett motorblock från en FE eller GE bara ja använder en topp från FE?srylul skrev:Styrbox, sensorer ( och naturligtvis kompressorn) måste vara original till motorn, inte bilens grejer.
Lite förenklat, men det är toppen som skiljer GE och FE. Så med GE-block och FE-topp är det en FE.
Undrar hur det är med förgasarvarianten 4A-F? Den har ju samma block men borr/slag? Apropå 4AF: vad är det för skillnad på topparna? Förutom spridarhålen?
Kan ja använda en (min) FE-topp på en F-motor och få ett liknande resultat som en original FE?
Puh! det är ju jobbigt med motorer ju!
![Förvirrad :-?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: byta 4AFE mot 4AGE?
F:et innebär att det är snålkammar som inte har särskilt långa öppningstider på insuget, om jag inte är helt fel på det...