Jag är nästan hundra på att du har fel angående att de lampor som finns på bilen skall fungera. Då det enda krav på belysning är ju 2 positions-ljus fram, 2 halv/helljus, 2 sidoblinkers fram, 2 skärmblinkers ( eller i backspegel ) 2 positions-ljus bak, 2 bromsljus och nr-skyltsbelysning endast bak. Finns inga krav på att det skall finnas backljus, dimljus fram eller dimbakljus, men däremot om det finns dimljus fram och dessa fungerar så skall de vara rätt inställda.Dale skrev:Igentligen ska dom kolla alla lampor. Jag har har/haft extraljus av något slag på alla mina bilar och alltid haft det. Jag har även fått nedslag på att fjärrljusen inte fungerat för att jag inte då hade hunnit koppla in dom. Det blev en ombesiktning. Antingen skulle jag se till att dom fungerade eller så skulle dom bort. Finns det lampor ska dom fungera annars ska dom bort helt enkelt. Detta oavsett det är dimljus, backljus, varselljus eller orginalljus (bilar med . Halv, parkering, broms, blinkers och skyltbelysning är det som måste finnas och fungera. Troligtvis beror det hela på vem som besiktar och det är väldigt ovanligt att dom kollar fjärrljusen noga men det kan bli ombesiktning.Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Och sen måste man ju komma ihåg att de är skillnad vad gäller regler om fordonet är helbilsgodkänt eller inte.