Sida 1 av 2

Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 20 apr 2009, 13:39:34
av Fnys
http://www.dieselpowermag.com/tech/dodg ... index.html

Jag har redan starkhorn på min men blev bra sugen på något liknande detta :D
Finns det regler för biltutor? dB och läte eller?

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 20 apr 2009, 14:13:19
av Dale
Hehe, klart de finns regler. Det gillades inte när jag hade en ringklocka från en telefon under huven på besiktningen iaf. Den lät för klent. Men denna är det nog åt andra hållet. Reglerna säger att det skall vara enstämmigt eller liknande. Rätt vanligt att en del fordon har 2 horn/toner som ljuder samtidigt. Får inte vara så att de spelar (La Cucaracha) eller låter som någon siren (ljudet går upp å ner i tonart).

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.

Fordon får vara försedda med en backningsalarmanordning som avger ett periodiskt ljud när fordonet backar eller när backväxeln är ikopplad och som har en ljudstyrka som inte får vara större än 75 dBA, när den mäts på ett avstånd av sju meter från fordonets bakre del.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: mån 20 apr 2009, 14:48:27
av Fnys
...men på alla originaltutor (i alla fall på st18X) sitter det 2 horn med 2 olika frekvenser :?

hittade den här: http://www.youtube.com/watch?v=emRBNXj0n94
känns som om den här tutan knappast blir godkänd i lilla sverige ;)

om jag köper extraljus till bilen så ska även dom besiktigas...
...om jag monterar en till tuta då (med separat knapp)?

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: tor 23 apr 2009, 22:45:47
av Jonex
Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.

Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 00:20:23
av cheetah1
Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.

Vilken jkla tuta, btw så är knappast lastbilarnas starkhorn godkända, låter lätt över 112dB.
Men är det originalmonterat så är det.
Nu är ju 112 decibel väldigt väldigt högt...

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 10:26:27
av Dale
Jonex skrev:Nope, behöver inte besikta extraljusen, ryck säkringen eller om du monterar strömbrytare till reläet.
Jag rycker alltid säkringen till extraljusen vid bes, det har dom inte sagt ett ord om.
Igentligen ska dom kolla alla lampor. Jag har har/haft extraljus av något slag på alla mina bilar och alltid haft det. Jag har även fått nedslag på att fjärrljusen inte fungerat för att jag inte då hade hunnit koppla in dom. Det blev en ombesiktning. Antingen skulle jag se till att dom fungerade eller så skulle dom bort. Finns det lampor ska dom fungera annars ska dom bort helt enkelt. Detta oavsett det är dimljus, backljus, varselljus eller orginalljus (bilar med . Halv, parkering, broms, blinkers och skyltbelysning är det som måste finnas och fungera. Troligtvis beror det hela på vem som besiktar och det är väldigt ovanligt att dom kollar fjärrljusen noga men det kan bli ombesiktning.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 10:28:31
av Dale
cheetah1 skrev:Nu är ju 112 decibel väldigt väldigt högt...
Usch ja.
  • 195 dB – Maximala ljudtrycksnivån i luft (vid högre tryck blir det chockvågor)
  • 180 dB – Kanonskott, trumhinnan spricker
  • 120–130 dB – Smärttröskeln
  • 105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
  • 90–115 dB – Typiskt disko
  • 85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
  • 80–100 dB – Lågmält mindre liveband
  • 50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
  • 50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
  • 15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
  • 0 dB – Hörtröskeln; det lägsta ljud en normalhörande person (18-24 år) kan uppfatta vid 1000 Hz.
  • −20 dB – Det lägsta ljudtryck som en hund kan höra
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 11:38:28
av Jonex
Jo högt är det.. men om man jämför ett starkhorn och disko som ska ligga mellan 90-115 dB ( fast har det inte blivit en bestämmelse på max 100 dB , hörde något om det iaf.
Iallafall, ibland har Dj´n ett sånt där gasdrivet starkhorn och det hörs ju mer än väl på ett sånt disko..
Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?

Dale : Jo det har hänt att dom frågat mig på bes. om extraljusen funkar.
-Bra, men du har kopplat ur dom nu eller ? - Jo.. - Bra för då slipper vi ställa in ljuset på dom sa besiktningsgubben.
Hade jag låtit dom lysa hade jag fått nedslag på felaktig ljusbild ,enligt han.
Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 11:42:30
av cheetah1
Jonex skrev:Men ja, det är Högt, undrar vad Trainhorn är specad i dB ?
Högt så det räcker i hytten iallafall, det kan jag ju säga...
Jonex skrev: Löjligt tycker jag, extraljusen ska man ju aldrig ha på när man möter någon i vilket fall så vad spelar det för roll.
Det verkar konstigt, hur kan man ha felaktig ljusbild på något som är avsett att lysa upp så mycket det går?

Re: Ett måste för alla storstadsbor :) (Train Horn)

Postat: fre 24 apr 2009, 12:03:16
av Jonex
Antagligen menade han att dom skulle stå för högt, då själva mitten på reflektorn på extraljusen sitter högre än
vad bilens strålkastare gör.
Annars kanske han menade att folk oftast riktar ljusen åt olika håll, jag kör med något uppåtriktade och vridna
åt varsitt håll mot dikeskanten för att upptäcka råodjur och annat vilt som envisas med att vara ivägen.