Hårdare bussningar till Corolla???
Postat: tor 03 mar 2011, 13:03:05
Hej!
Ny här på forumet, kul att upptäcka att det finns fler som gillar Toyota, i biltidningarnas tester brukar det ju heta att Toyota är för bilointresserade som bara vill ha något från A-B... Eller så är jag bara (på väg att bli?) gammal.
Har en 3 dörrars Corolla -96 i bra bruksskick, inget märkvärdigt alls men gillar faktiskt bilen ändå...
Nu till frågan: en av få saker jag inte är riktigt nöjd med är uppträdandet på vägen när man kör lite tuffare (bekräftas också vid läsning av diverse biltester) så jag funderar på om det går att förbättra med enkla metoder (nya dämpare/fjädrar, bussningar, obs sänkning ej aktuellt för min del)?
Rent teoretiskt borde bilen ha hyfsade förutsättningar, fram är det ju beprövad MacPherson som bevisligen funkar riktigt bra på många bilar och bak är det ju en variant på Chapman strut med kanske de längsta tvärlänkar jag har sett på en standardbil. Det borde kunna bli bra och www.kpmotorsport.net tyder ju på att det också kan fungera i verkligheten.
Jag är misstänksam mot bussningarna i bakvagnen, om de är för mjuka/komfortabla bör toe in/out på bakhjulen kunna ändra sig lite hur som helst, kan det förklara bilens dåliga uppträdande vid forcerad körning (även nya bilar i testerna)?
Finns det någon med kunskaper/erfarenhet av detta och i så fall vad man skall satsa på för delar och var man får tag på grejerna?
Mvh/John
Ny här på forumet, kul att upptäcka att det finns fler som gillar Toyota, i biltidningarnas tester brukar det ju heta att Toyota är för bilointresserade som bara vill ha något från A-B... Eller så är jag bara (på väg att bli?) gammal.
Har en 3 dörrars Corolla -96 i bra bruksskick, inget märkvärdigt alls men gillar faktiskt bilen ändå...
Nu till frågan: en av få saker jag inte är riktigt nöjd med är uppträdandet på vägen när man kör lite tuffare (bekräftas också vid läsning av diverse biltester) så jag funderar på om det går att förbättra med enkla metoder (nya dämpare/fjädrar, bussningar, obs sänkning ej aktuellt för min del)?
Rent teoretiskt borde bilen ha hyfsade förutsättningar, fram är det ju beprövad MacPherson som bevisligen funkar riktigt bra på många bilar och bak är det ju en variant på Chapman strut med kanske de längsta tvärlänkar jag har sett på en standardbil. Det borde kunna bli bra och www.kpmotorsport.net tyder ju på att det också kan fungera i verkligheten.
Jag är misstänksam mot bussningarna i bakvagnen, om de är för mjuka/komfortabla bör toe in/out på bakhjulen kunna ändra sig lite hur som helst, kan det förklara bilens dåliga uppträdande vid forcerad körning (även nya bilar i testerna)?
Finns det någon med kunskaper/erfarenhet av detta och i så fall vad man skall satsa på för delar och var man får tag på grejerna?
Mvh/John