Sida 1 av 2
Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 11:57:09
av rostopel
Har kontrollerat bränslepump och bytt bränslefilter. Bilen startar och går att köra om man är jätte försiktig med gasen men bara man råkar trampa ner gasen förmycket så dör motorn eller misständer. Sen är de ett helvete att få igång den igen och rätt vad de är som en slump så hoppar den igång igen? Jag funderar på om det är någon givare som är dålig? Hur läser man ur felkoder? Behöver man diagnosports instrument för de?
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 12:46:32
av Glenn
Har den S-motor så lär det ju vara samma sätt som celica osv ? bygla två pinnar i diagnosporten och räkna blink ? ..tyvärr har jag dålig koll på carinan.
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 14:22:11
av rostopel
Ok. Jag har ingen koll men motortypen heter 3S-FE är de en s-motor?
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 15:22:16
av cheetah1
Ja, det är det, 3S-FE.
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 15:59:34
av rostopel
Ok vad bra
Hur tar man felkoder på s-motorn då? Ska man bygla några stift i diagnosports kontakten? Vilka stift i sådana fall?
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 22:39:30
av Glenn
Ja, det är ju förvisso inte helt självklart kanske
Toyotas motorkoder är typ <siffra><bokstav/bokstäver>-<bokstäver> och motorfamiljen är den andra bokstaven, siffran innan är typ varioation på motorn, 3S-GTE är alltså den tredje variationen på S-motorn, oftast är variationen olika borrning, 5S är tex 2.2l, medans 3S är 2.0l. (4S är lustigt nog 1.8l), bokstäverna efter minuset är egenskaper på motorn, i 3S-FE så betyder E att den har elektronisk insprutning, medans F betyder "Optimized for fuel economy", till skillnad från om det hade stått ett G som betyder "Optimized for performance", står det ett T också som i 3S-GTE så betyder det turbo, medans ett Z betyder kompressor.
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 23 apr 2011, 22:45:25
av cheetah1
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: tis 26 apr 2011, 18:10:42
av rostopel
Tack tack
Då ska jag prova om de fungerar

Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 07 maj 2011, 14:09:07
av rostopel
Hittade felkod 31. Viket innebär att felet är MAP-sensorn.
Är de någon som vet vart MAP-sensorn sitter?
Re: Carina -95:a dör vid gaspådrag (Diagnosports instrument)
Postat: lör 07 maj 2011, 17:05:39
av cheetah1
MAP-sensorn är en trycksensor som mäter ingastrycket, dvs trycket i insugningsröret, på engelska Manifold Pressure (A:et står för Absolute, dvs att den mäter trycket i förhållande till 0 istället för i förhållande till omgivande tryck).
Så någonstans i insuget, antagligen i dom tidigare delarna, i form av en liten svart dosa med en kontakt. Den är nog tyvärr ganska dyr, men du kan antagligen få tag på en begagnad till ganska bra pris skulle jag tro.
Lycka till!