Hur mycket olja får bilen dra?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KarlZaf
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1999

Hur mycket olja får bilen dra?

Inlägg av KarlZaf »

Tjena,

Har nu märkt att min corolla gillar att dricka olja... Det har dragit över 2 lite på ca 100 mil och jag börjar bli orolig.
Någon här som har liknande erfarenheter?
Förresten jag ser lite sot på tippen på avgasröret och det bildas ganska snabbt (2 veckor ca?).

Tacksam för all hjälp,
Karl.
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Hur mycket olja får bilen dra?

Inlägg av KACE80 »

Hej!

Att din bil drar drygt 2 liter per 100 mil är påtok för mycket, 2dl per 100 mil är lite mer normal acceptans.
Anton
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

KarlZaf skrev:Tjena,

Har nu märkt att min corolla gillar att dricka olja... Det har dragit över 2 lite på ca 100 mil och jag börjar bli orolig.
Någon här som har liknande erfarenheter?
Förresten jag ser lite sot på tippen på avgasröret och det bildas ganska snabbt (2 veckor ca?).

Tacksam för all hjälp,
Karl.
En 99, då är det ingen VVT-i motor då alltså?

Har inte varit ute för det eller bytt några själv, men har hört från andra mekar och verkstäder att dem bytt en hel del Ventilstyrningstätningar på 4A-FE motorn.
Pga oljedrickande då.

Är det en VVT-i motor så är det inget annat än att leta reda på en begagnad motor med "nytt" motorblock som har dem uppdaterade kolvarna och kolvringarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
KarlZaf

Inlägg av KarlZaf »

Tjena pierrew,

Det är en 00a så det är vvti motorn.
Är det alltså ett känt fel på dessa motorer? Köpte ju en toyota för att de håller och så får man sånt skit efter bara 14k mil... Inte så bra det...

Karl.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Inlägg av cheetah1 »

Dricker den olja på grund av felet med VVT-i-motorn så har den nog gjort det ganska länge? Det brukar inte uppstå helt plötsligt.

Har den bara gått 14k mil så kanske du fortfarande har chans att få det åtgärdat på goodwill, under förutsättning att den har servats enligt serviceboken. Åk till närmsta Toyotaverkstad och hör om du inte kan få fylla i en ansökan.
KarlZaf

Inlägg av KarlZaf »

Har bara haft bilen i ett par månader...

Ska iofs till Toyota här i Gbg och se vad de har att säga. Annars kan jag tänka mig att byta till en tjockare olja, dock är jag rädd att det kommer att ha negativ effekt på till exempel toppens smörjning...

Tack för tipsen.
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Om du kan skruva kan du ju byta kolvringar själv iofs, men det kanske du inte har nån lust med?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Det gör nog ingen skillnad i hur mycket den drar, förutsatt att det är rätt olja i den nu då..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KarlZaf

Inlägg av KarlZaf »

Toyota säger att de ger goodwill upp till 8 år gamla bilar.

Så jag får väl leva med problemet så länge den bara drar olja. Och att byta ringar är inget jag har lust med nej! I så fall är det mindre smärtsamt att byta bilen till en nyare.

Det är bara synd då jag hade förväntat mig bättre av Toyota. Men jag antar att det är väl alltid någon som måste bli lurad, oavsett märke eller skick på bilen...
Ingen bilaffär som är en bra affär säger de på lyxfällan...

Karl.
murphy
Bilmodell: auris 2.0d4d
Årsmodell: 2010
PostOrt: göteborg

Inlägg av murphy »

jag hade ochså en 01a avensis 1.8 vvt-i den började dricka 1-1.5 lt. per 100 mil vid 4000 mil fick inget hjälp från toyota i gbg pga den var privat import från Danmark , sen sålde jag bilen.
Skriv svar