Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av KACE80 »

srylul skrev:Är det tullavgift du betalat? Eller är det moms?
Moms ska alltid betalas om varans värde, inkl frakt, är större än 50 Usd.
Kommer paketet från USA så har posten alltid rätt att ta ut en extra avgift och därmed kollas fler paket. Från Asien har dom inte samma avtal.
Fundera sen på om tullen reggar allt och ser dej tydligare om du handlar ofta...

Jag har betalat moms ofta, postens avgift ibland, men aldrig tullavgift.

Haha jag som nu tänkte lägga upp en bild, men jäklar vad otydligt och suddig texten blev...
Men men jag lägger upp den ändå..

Man får ju 2 kvitton, ett kvitto är med hela summan och detta kvitto är ifrån Posten och andra kvittot är enbart ifrån
våra "vänner" ifrån Tullverket!

Det fotot jag lägger upp är ifrån Posten och där står det:
Tull/moms 202,00 SEK
Postens avgifter 100,00 SEK

Mitt gods inkluderat frakt låg enbart på 809 kr, jag tycker att 303 kr på denna låga summa av 809 kr är OERHÖRT STÖRT DYRT!
Men vad tror du srylul, kan detta stämma?
Anton

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Dale »

KACE80 skrev:
srylul skrev:Är det tullavgift du betalat? Eller är det moms?
Moms ska alltid betalas om varans värde, inkl frakt, är större än 50 Usd.
Kommer paketet från USA så har posten alltid rätt att ta ut en extra avgift och därmed kollas fler paket. Från Asien har dom inte samma avtal.
Fundera sen på om tullen reggar allt och ser dej tydligare om du handlar ofta...

Jag har betalat moms ofta, postens avgift ibland, men aldrig tullavgift.

Haha jag som nu tänkte lägga upp en bild, men jäklar vad otydligt och suddig texten blev...
Men men jag lägger upp den ändå..

Man får ju 2 kvitton, ett kvitto är med hela summan och detta kvitto är ifrån Posten och andra kvittot är enbart ifrån
våra "vänner" ifrån Tullverket!

Det fotot jag lägger upp är ifrån Posten och där står det:
Tull/moms 202,00 SEK
Postens avgifter 100,00 SEK

Mitt gods inkluderat frakt låg enbart på 809 kr, jag tycker att 303 kr på denna låga summa av 809 kr är OERHÖRT STÖRT DYRT!
Men vad tror du srylul, kan detta stämma?
Anton
809 kr gånger 25% (moms) = 202,25 kr plus postens avgift på 100 kr = 302,25 kr. Momsen ska du ju betala om det är utanför EU, Norge eller Island.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Glenn »

jag har fått tulla på skitsummor, alltså det har stått angivet vad tullen är, och det har varit i stil med "0.16%" och sånt.

Det var iofs ganska många år sen nu.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av SHySwe »

KACE80 skrev: ...
Mitt gods inkluderat frakt låg enbart på 809 kr, jag tycker att 303 kr på denna låga summa av 809 kr är OERHÖRT STÖRT DYRT!
Men vad tror du srylul, kan detta stämma?
Anton
...
Tyvärr verkar det helt korrekt. Därför köper jag aldrig nåt från USA, det blir sällan billigt.
Asien har betydligt lägre hitrate på momsningar.
Och fynd går ibland att göra i Eu.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Fnys »

srylul skrev:
KACE80 skrev: ...
Mitt gods inkluderat frakt låg enbart på 809 kr, jag tycker att 303 kr på denna låga summa av 809 kr är OERHÖRT STÖRT DYRT!
Men vad tror du srylul, kan detta stämma?
Anton
...
Tyvärr verkar det helt korrekt. Därför köper jag aldrig nåt från USA, det blir sällan billigt.
Asien har betydligt lägre hitrate på momsningar.
Och fynd går ibland att göra i Eu.
...som jag sa:
har beställt det mesta från USA, från 100:- till 4500:- och aldrig behövt betala tullavgift eller några avgifter från posten (har hämtat paket både på lokalt postkontor och huvudkontor) förutom just dom 2 gångerna avsändaren skickat med UPS. Ena gången var det växelspaksdamask och överdrag till handskfack för 580:- och andra gången var det lampor för 120:-

PS: En annan riktigt värdelös sak med UPS är att dom inte har uthämtningskontor och man får inte ändra leveransadress även fast man sagt till dom att man befinner sig på en annan plats då dom kör ut paketet till mig :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av nikwal »

udrar om det beror på var man bor eller nåt, jag har då aldrig nånsin kommit undan nån avgift, snarare tvärsom.. Däremot är det ju lite schyst att man betalar moms i ursprungslandet i eu. Beställde tex en synt(blofeld) på rea från frankrike och det blev förbaskat billigt.
E85 wants to be free!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av cheetah1 »

Det fina med att handla från Amazon i USA (likväl i UK, men det hör ju till EU) är att utcheckningen räknar ut tull och moms åt en, så man får betala det direkt och slipper således hela "paketet fastnar i tullen"-problematiken, men tyvärr har ju inte Amazon allt man behöver, även om många företag har anslutit sig till dom. Själv köpte jag en Kindle från USA, tror det tog 3 dagar innan UPS kom och knackade på dörren.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Var det slumpen, tro? (tullavgifter)

Inlägg av Glenn »

köper man från amazon uk ska man ju inte betala nån tull alls, och engelsk moms.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar