Äldre Tercel får för mycke choke; vad göra?
Postat: tis 02 aug 2011, 09:35:31
Gäller svärmors Tercel -88 med 3amu motor eller nått sånt... har inte bilen här nu... 1.5l med förgasare är det i alla fall...
Starar lätt kall men går snabbt över till att tappa en cylinder och röker svart å har sig, när den blir varm går den ok... mem står den bara en timme eller så så är det samma visa igen... startar man och låter bilen gå på tomgång å spotta å ha sig så rätt va de är händer det nått och den går fint igen tills nästa kallstar då...
Va är det som styr automatchoken? sitter en plastlåda på chokespjällaxeln man kan ställa och ordna med men det verkar inte hända något... sitter även en sorts elventil med en vakumslag till fuggen på höger hjulhus, va är den tillför?
Sen så bygger bilen ett jädra vakum i tanken, ska det verkligen va så?
De här bilarna med trekilometer vakumslang och en hel uppsjö med olika vakum grunkor fattar jag inte ett skit av
Starar lätt kall men går snabbt över till att tappa en cylinder och röker svart å har sig, när den blir varm går den ok... mem står den bara en timme eller så så är det samma visa igen... startar man och låter bilen gå på tomgång å spotta å ha sig så rätt va de är händer det nått och den går fint igen tills nästa kallstar då...
Va är det som styr automatchoken? sitter en plastlåda på chokespjällaxeln man kan ställa och ordna med men det verkar inte hända något... sitter även en sorts elventil med en vakumslag till fuggen på höger hjulhus, va är den tillför?
Sen så bygger bilen ett jädra vakum i tanken, ska det verkligen va så?
De här bilarna med trekilometer vakumslang och en hel uppsjö med olika vakum grunkor fattar jag inte ett skit av
