Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lovaberg
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:54:05
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 3

Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av lovaberg »

Här om dagen startade inte bilen. Tydligen är kamkedjan av - Resultaten blir motorbyte, pris ca 43 000 kr. :x Ingen har någonsin hört talas om detta. Har en Avensis 2.0 -03, som har gått 15 500 mil...... Alltså 500 mil utanför kvalitetsgarantin. Har snackat med Toyota men dom är inte intreserade av att hjälpa till.... :evil: Någon som har varit med eller hört något om detta?
Stephew
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 16:42:33
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av Stephew »

Fy vad trist !!! Jag lider verkligen med dig. Det enda tips jag kan ge, är att ta in fler prisuppgifter från andra firmor oxå, du får en beg. motor som gått mindre än 10000 mil för 22 tusen (http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21015518) ...
Sedan kan det väl tänkas att någon firma kan göra själva bytet för 10 tusen. I så fall landar du på 32 tusen (en klen tröst, men iallafall drygt 10 tusen billigare än det första budet).

Men är det verkligen så att hela motorn måste bytas? Oftast är det toppen som tar stryk när kamkedjan går. Har ventilerna slagit sönder kolvarna, är det taget kompressionsprov, eller har de bara tittat på den och tror sig veta vad som felas?

Hur som helst så blir det tyvärr till att bita i det sura äpplet, som bilen står nu är det inte värd så mycket, så oavsett om du vill bli av med den p.g.a. brustet förtroende eller om du ska behålla den så har du inte så många alternativ. Men det är ju bara materiella ting, som går att åtgärda även om det svider i skinnet.
Jag har inte hört att detta har hänt med nån Avensis, men jag känner till både BMW och Ford som har havererat precis utanför garantin, och med olika utfall från leverantören, Fordägaren fick ta hela kostnaden själv, medan BMWägaren fick stå för 50% av kostnaden ...
Det finns de som har det värre (också klen tröst) en kompis lånade ut sin nya Audi och fick igen den med havererad motor p.g.a. att de tankat diesel istället för bensin (inga garantier täcker detta).
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av PierreW »

Känns ju nästan som om det vore mer lönnt att chansa på o lämna in bilen hos "Muhammed på hörnet" så får han riva av topplocket.
Att punga ut 43lök för en trasig kedja känns ju sådär.

Kan tänka mig att på sin höjd har nån enstaka ventil böjts och kamkedjespännaren tagit stryk.
Hade varit en annan sak om du varvat 6000varv och kedjan gått av.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
lovaberg
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 05 aug 2011, 18:54:05
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 3

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av lovaberg »

Jag vet inte hur jag ska kolla att det dom säger är riktigt,men om dom säger att motorn måste bytas så är det väl så!! Det konstiga är att kamkedjan aldrig byts eller kollas specielt noga på service har jag fått förklarats av flera Toyota verkstäder som jag pratat med. Hur kommer det säg då att kedjan då går av på min bil efter 15500 mil när ingen någonsin har hört talas om detta,jag tycker det luktar fabriks fel eller ???
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av Glenn »

Det har inte låtit illa eller nåt ? en kamkedja går inte av lätt, det brukar låta illa bra länge innan isåfall..

Ingen har öppnat motorn än eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av Speedo »

Har det slarvats med oljebyten?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Trasig Kamkedja Avensis 2.0 !!!!

Inlägg av PierreW »

lovaberg skrev:Jag vet inte hur jag ska kolla att det dom säger är riktigt,men om dom säger att motorn måste bytas så är det väl så!! Det konstiga är att kamkedjan aldrig byts eller kollas specielt noga på service har jag fått förklarats av flera Toyota verkstäder som jag pratat med. Hur kommer det säg då att kedjan då går av på min bil efter 15500 mil när ingen någonsin har hört talas om detta,jag tycker det luktar fabriks fel eller ???
Om du inte ägt bilen sedan ny så kan den ju ha körts och behandlats dåligt av tidigare ägare, kanske nått oljebyte uteblivit osv.
Toyota säger att kedjan skall hålla bilens livslängd om den sköts enligt föreskrivet schema.
På service gör man en så kallad visuell koll, alltså man tittar och lyssnar.
Låter det inte illa och motorn går som den ska så är det Ok.

Jag tror din kedja gått sönder av en ren tillfällighet, motorn kan ha stannat i ett sådant läge att kedjan blivit lite granna slak,
då när startmotorn drar runt vevaxeln så rycker de till såpass i kedjan att den helt enkelt går av.
Och har den då blivit mer än normalt sliten så kan de nog tyvärr bli så.

Jämför med en bogserlina, har du den spänd så håller den ofta för mer än den ska.
Slakar du den och rycker till, pang.....

Kanske du kan få till nån Goodwill så du står för materialet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar