Sida 1 av 3

Byta motor..

Postat: lör 13 aug 2011, 11:36:38
av DilleBoy
Jag har en celica gt 94,, ville fråga lite efter råd, Vill faktis byta motor till nästa år gärna med lite mer prestanda, Vad kan ni rekomendera?

Re: Byta motor..

Postat: mån 22 aug 2011, 08:31:41
av Bempa
En 3SGTE kanske ?

Re: Byta motor..

Postat: mån 22 aug 2011, 10:31:53
av SHySwe
Ska du ha den gatlaglig?
Hur mycket jobb vill du lägga ner?

Re: Byta motor..

Postat: tis 23 aug 2011, 19:52:49
av Neblade
Ska jag vara den som säger det tråkiga som brukar komma upp i liknande trådar?
-"Det är billigare och enklare att köpa en bil med roligare motor än att byta motor."
Påståendet är ju lite grovhugget såklart, men oftast krävs det en hel del för att få det att hålla, fungera bra och vara lagligt. Allt beror ju på hur mycket du kan och är villig att lära dig. Vilka förutsättningar som finns i form av garage, verktyg mm.

Men det enklaste och i regel det billigaste är att byta upp sig mot tex en GT4 istället. Som bonus slipper du ju framhjulsdriften och får fyrhjulsdrift.
Problemet med att byta motor i bilen är att den blir olaglig att köra på väg, med allt vad det kan innebära vid flygande besiktningar, bilprovningen, försäkringar etc.

Så nu har jag sagt det tråkiga... över till möjligheterna!?


Först och främst, vad hade du tänkt dig?
Hur mycket pengar får det kosta?
Hur mycket effekt behöver du?
Överladdat med turbo/kompressor eller sugmotor?
Ska du försöka få bilen laglig genom att registrera som ombyggt fordon?

De två första alternativen jag tänker på är:
*Turbokonvertera originalmotorn
*3S-GTE ("samma" motor som nu fast med turbo), sitter i bland annat Celica GT4.


Bara för att det inte är det enklaste alternativet betyder det ju inte att det är fel att ge sig på att byta motor. :) Det är lärorikt om inte annat! ;)

Re: Byta motor..

Postat: tis 23 aug 2011, 20:13:25
av KelMer
En 3vz-fe helt klart, och den kan du få laglig, men som sagt det är en hel del jobb, fast ROLIGT jobb... ;)

Re: Byta motor..

Postat: tis 23 aug 2011, 20:35:01
av cheetah1
Eller en 1UZ-FE. ;) Fast det var mest ett skämt.

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 11:56:55
av DilleBoy
Tack för att ni svarade, Har inte kollat in på ett tag därför svarade jag aldrig, Men hur som helst har jag hittad ett motor 3S-GTE på skrotan och funkar hur bra som helst, Min stora fråga är går det att bara byta motor utan störa problem? eller måste jag byta massa annat med? Jag är ute efter 200HK på bilen men med bra bra acceleration,


Och ja det är alltid billigare att köpa turbo bilar, Lättare att trimma o mindre huvudvärk, Jag gillar att o trixa o mixa

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 13:07:06
av SHySwe
Klart enklast, men du får den troligen inte gatlaglig? Spelar det nån roll?

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 17:35:10
av DilleBoy
spelar inte så stor roll, Så hur blir det om jag byter motor till 3S-GTE
Vilka mer delar behövs för att byta?

Re: Byta motor..

Postat: lör 27 aug 2011, 17:42:20
av Glenn
Har du en "äkta" 94 (i.e ST202) så har du ju iofs redan 180hk ? ..men om man kan få tag i en så finns ju då 3S-GTE gen4 med BEAMS som har 200hk, eller gen5 med 210.. dom såldes dock afaik bara i japan.

Klart det går att meckla i en 3S-GTE, men det är ju lite jobb och risken att få körförbud pga att det sitter en turbo där är överhängande.


Annars håller jag i princip med neblade, enklare och bättre att byta bil..