Sida 1 av 3
Vågar man konventera till E85?
Postat: lör 17 sep 2011, 19:38:21
av MrNize
Står just nu i valet och kvalet om jag skall köra på E85. Vad bör man tänka på? Vilka är dom vanligaste fallgroparna och klarar motorn av det?
Kör i dag med en helt ny renoverad/ombyggd motor med JE kolvar och eagle stakar, sard 800cc spridare Wolfcatz fuelrail Aeromotiv FPR och Link Enginemanagement.
Vill ha så mycket synpunktert som möjligt från båda sidor köra eller inte köra. Allt för att kunna dra en egen slutsats om vad jag skall satsa på.
Mvh Johan
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: lör 17 sep 2011, 20:09:51
av Zerocool
Klart man gör men det är en stor kostnads fråga. Tippar på att du skitar på runt 400hk. Så du får byta ut allt. Spridarna för små. Bränslepump ev ledningarna. Btr om du inte redqan jhar bytt. Sedan är det oftare oljebyten. Förutom detta så är det ju bara fördelar med att köra e85
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: sön 18 sep 2011, 07:26:27
av MrNize
Har bytt till aeromotivs btr och har en bränslepump från supra mkIV men får kanske byta den och spridarna efter nästa sommar och köra på V-power denna sommaren.
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: sön 18 sep 2011, 15:24:13
av Proberas
Har också funderingar på att köra E85 mest för att få ner temperaturen i motorrummet och kanske någon häst till

har 1000cc spridare nu så tror dom räcker..sen supra pump i tanken och btr..tror jag kommer köra med en värre extern pump som pumpar ifrån en catchtank...
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: ons 28 sep 2011, 19:51:37
av Andy75
Inte ska du åka på v-power iallafall för den är bara 98,2 oktan. Jag ker statoils 98 in min rally celica och den har en oktanhalt på 98,5.
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: ons 28 sep 2011, 22:39:49
av Glenn
shell säger ju att vpower är 99 oktan, menar du att det är falsk marknadsföring ?
Själv har jag inte testat den dock, tankar statoil normalt.
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: tor 29 sep 2011, 14:34:56
av Zerocool
Har för mig det står v-power 98+ på pumpen nu för tiden
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: tor 29 sep 2011, 22:03:54
av Andy75
Har ett par kompisar som jobbar med bränsleprover på powertrain i södertälje. + att min motor trimmare Kenneht Jönsson Custom racing har märkt av detta när han mappar och det började han göra redan förra hösten.
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: ons 02 nov 2011, 21:59:46
av stenemannen
tänkte bara passa på att fråga om man får ut mer effekt av att tanka 98 än 95 och vilka är fördelarna resp nackdelarna
Re: Vågar man konventera till E85?
Postat: ons 02 nov 2011, 22:14:24
av Glenn
Fördelen är att bränslet är knackbeständigare, vilket gör att man kan köra med högre kompression och/eller högre laddtryck.
Har man inte ett styrsystem som kan justera upp tändning/turbotryck automagiskt, och inte modifierar nåt annat, så blir det egentligen ingen skillnad om du häller i 98.
På turbobilar brukar det dock bli ganska stor skillnad.