Sida 1 av 1

Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: sön 03 maj 2009, 07:58:05
av Codriver
Jag har en Celica från -86 eller -87 som folkracebil och undrar om det finns växellådor från andra modller som passar i den bilen. Till exempel Carina II som verkar ha mycket gemensamma delar.

Någon som vet?

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: sön 03 maj 2009, 17:47:16
av Codriver
Har nu letat en del och tänkte dela med mig av vad jag funnit.

Det är tydligen inte exakt samma låda mellan Celican och Camry/Carina II men de går att flytta mellan modellerna. Man måste dock ta med startmotorn för att den sitter lite olika.

Förutsättningen är då förstås att det är 3S-FE motorn o Camryn/Carina II för att det ska gå att plocka lådorna.

Skiljer något mellan utväsxlingarna på de tre modellerna av växellådor se länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_transmission

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: sön 03 maj 2009, 17:59:42
av Johnny Blade
Ska man använda Camry/Carina II's växellåda och startmotor så måste man även ta svänghjulet från samma bil.3S-GE gen 1's svänghjul är mindre än 3S-FE.

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: sön 28 jun 2009, 22:22:35
av Codriver
Lyfter tråden en aning med en ny fråga på samma ämne.

Jag har fått höra att det skulle vara starkare växellådor från -88. Kan det stämma?
Kan man ta växellådan från en ST182? Passar den rakt i? Är det rent av exakt samma låda?

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: sön 28 jun 2009, 23:28:00
av Neblade
Tror inte att det skilljer mellan lådorna från -86-89, men är osäker.
ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: mån 29 jun 2009, 06:00:39
av Codriver
Neblade skrev:ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
Innebär det att startmotorn sitter "bakåt" mot torpedväggen?
Eller som på Camryn där den sitter på framsidan men pekandes mot växellådan istället för under grenröret? Om det är så måste det bli lite problem att lösa för att få till startmotor...

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: mån 29 jun 2009, 07:34:40
av Johannes Rydberg
intressant. Detta undrar jag med.

Men om man tar med start motor och svänghjul från den bilen man tog växel lådan från ex st 182
Så skall det passa?
Men passar den med fästen och växel vajer fästen m.m?

Hur blir det med driv axlarna? Passar dom gamla eller är det andra splines längd m.m?

Större svänghjul är det tyngre då oxå. Det är ju lite olika motor karaktär i camry och celica. Man vill ju ha lättare istället.

Hur är det med centrum lagret? Det lilla som sitter i centrum i vevaxeln/sväng hjul passar det där ?.

Kanske lättare att byta hela maskin.

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: mån 29 jun 2009, 08:37:37
av Larco
Camry V6 ska väl iaf ha starkare låda, samma innehåll som mr2 turbo har jag för mig att jag har läst.
Att startmotorn sitter på ena eller andra sidan innebär att den sitter under grenröret eller på framsidan av växellådan, på andra sidan svänghjulet. Hur det ser ut på camryn vet jag inte.

Något centrumlager finns inte på de toyotor jag har skruvat, tror inte det sitter på någon? Istället sitter ett stödlager runt ingående axel i lådan.

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Postat: fre 03 jul 2009, 00:01:30
av Codriver
Efter att nu ha rivit först lådan på min -86:a och sedan en låda från en -87:a som jag fick tag på på skroten så har jag initialt hittat en skillnad, nämligen skiftgafflarna.
På -86:an sitter det skiftgafflar av bockad plåt, medans på -87:an är skiftgafflarna gjutna och upplevs som kraftigare. Tror i och för sig inte att man onrkar kröka dom i plåt heller för de är inte klena.
Släpytan på skiftgafflarna (mot ringen man byter växel med) på bägge varianterna är i plast. Men det ser gedignare ut på 87:ans version. Kanske kommer vi att lägga ner tid på att riva bort plasten och svetsa med bronstråd för att slippa ha plast. Borde bli lite distinktare med metall mot metall.