Sida 1 av 2
Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: lör 05 nov 2011, 14:29:40
av Joachim67
Hej
Har strul med högt HC i en äldre Avensis och tänkte höra om någon som "kan" 7AFE motorn kan supporta
Har bytt Katt + Lambda sensor, bilen går bra, inga läckor verkar finnas i insug och vevhusvent. fungerar bra.
Senaste SBP gav bra övriga värden med Lambda 1.00 och HC 250
Som nästa steg har jag att byta MAP sensorn och stift men sen vet jag inte mera ?
Jag tror att ventiltätningar är slut och olja når förbränning, olja är ny
Frågor
- Är vanligt att 7AFE drar olja > läcker i toppen ?
- Brukar kolvringar ta slut ?
Andra tips är varmt välkommna
Tack
Joachim
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: tis 08 nov 2011, 23:19:42
av Matte_man
Hej
Har du kollat stiften?? Toyota är jävligt känsliga om det sitter fel stift i?
Luftfilter? Inget läkage på avgas? Eller insuget?
Har inte varit med om att det är kolvringar på den motorn!
Gör ett komptest då?
Sissta utväg plåga den lite och i med sprit och besitiga och be till bilguden
Mvh
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: ons 09 nov 2011, 20:05:58
av KE20
Kolla upp ifall det är en så kallad "Lean burn" motor den får ha högre HC,
Högt HC (kolväten) = oförbränt bränsle eller olja som följer med i avgaserna
Annars kolla upp alla tänddelar så dem är fräscha, sedan byt olja, eftersom 7A-FE kan vara lite känslig på för tunn olja, gå gärna på en 10-30 olja som ej är hel syntet. Så ska det nog ordna sig!
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: ons 09 nov 2011, 21:27:21
av Glenn
Matte_man skrev:Hej
Har du kollat stiften?? Toyota är jävligt känsliga om det sitter fel stift i?
Ja, man ska inte försöka stoppa i berustift tex, det är som att be om problem.
Skulle aldrig sätta nåt annat än NGK eller Denso i en japansk bil. (Utom möjligen typ HKS, men det är väl denso som tillverkar deras stift tror jag.)
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: ons 09 nov 2011, 21:46:54
av PierreW
Jag förundras mer över varför man börjar byta de stora/dyra grejerna innan man provat de mest basic grejerna så som stift,
filter, rejäl hårdkörning med injector cleaner osv.
Och ja det är en leanburn motor, men de ska inte bli så högt HC än då, dessa motorer går väl normalt på en luft/bränsleblandning om 17-1 istället för normala 14-1.
Bosse bildoktorn är eftermarknadens bäste försäljare

Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: fre 11 nov 2011, 19:43:25
av KE20
Den här kan vara bra vid felsökning när man har felaktiga värden;
http://www.sarosvagstrom.com/Tips&trick/Fyrgas.pdf
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: lör 19 nov 2011, 20:12:56
av Joachim67
Vilken historia detta blev...
Testat allt, nära att riva av toppen. Som sista test lät jag Toyota göra en test. Toyota hittar inga fel utan ombes bilen med inga fel på avgasvärden, jag får upplysning att SBP har mätt fel, bilen är riktigt en s.k Lean Burn har inga krav på HC värdet och råder mig att tala allvar med stationen som gett 2:or på bilen. Nu har jag läxat upp stationschefen och skickat in en bägran på kompensation för utlägg och arbete till SBP som skall behandlas och betalas ut - vilka klantar....
Tack för tips och hoppas detta kan hjälpa andra att slippa köra antal ombesiktigar

Joachim
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: lör 19 nov 2011, 20:34:06
av Speedo
Oj då, där ser man... Men dom mätte alltså fel flera gånger i rad?
Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: lör 19 nov 2011, 20:51:41
av Joachim67
Speedo skrev:Oj då, där ser man... Men dom mätte alltså fel flera gånger i rad?
Japp från början till slut - saftig räkning för dem att betala nu

Re: Avensis 7AFE Högt HC - sliten topp/motor ?
Postat: sön 20 nov 2011, 00:44:12
av Glenn
Smidigt, not..
hoppas verkligen att dom inte strular med ersättning nu.
Det är verkligen varierande kompetens på bilprovningen, allt från folk med järnkoll till nån fåne dom uppenbarligen plockade in för att han råkade gå på gatan utanfdör känns det som.
..lite som att GT4'orna inte får köras i bromsprovaren, det vet ju de flesta besiktningskillar, men två gånger har jag fått nåt nöt som inte vill tro på det, den ena lät sej övertalas, den andra var HELT säker på att han skulle köra i bromsprovaren, då jag konsekvent vägrade så sa han "Du vet att jag kan kolla upp sånt här va ?" och jag sa "Då tycker jag du ska göra det.." varvid han sprang in igen och efter ett tag kom han ut och sa trumpet att jag hade rätt, "men ANDRA 4wd toyotamodeller kan köras i bromsprovaren" *suck*