Bra standarddäck med lite extra bett i?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Larco »

Jag behöver nya däck till corollan. Tänkte sko om originalfälgarna om jag inte hittar några vettiga hjul begagnat. Jag har inte så bra koll vettiga standarddäck. Finns säkert någon här som läser en massa däckstester.

Sunnydäcken som jag fick på köpet är hala som snor när det är blött och det spinner ganska lätt när man ska iväg även i tort väglag. Är inte imponerad...
Jag vill ha några däck som har bra grepp både i torrt och det vått. Av vettigt fabrikat och helst med nått vettigt mönster på. Jag kör ca 7mil om dagen så lite slitstyrka är ju inte heller fel. Pris är ju alltid av vikt men jag köper inte vilken skit som helst... R-däck är nog att ta i tror jag och så brukar de väl vara rätt kassa i vått.

Har ni några tips?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Tobbera »

Continental Sport Contact 3 alla dagar i veckan. Grepp så man blir mörkrädd, pris så man blir fattig. Kör alltid dessa bak på MR2an.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Jonex »

Hade Kleber Daytona på min carina e ,185 65 R15.
Slitstarka som f-n tydligen, på 2 sommrar minskade mönstret med 1mm..ca 2000mil.
Väggrepp ja, kurvstabila ja , våtgreppet var kanon.
Minus för lite buller och lite "amerikadäck", det skrek om däcken om jag gjorde en snabb sväng på asfalt, speciellt om det
var väldigt varmt ute.

Har förresten dom hjulen kvar men 15" blir väl för litet för din.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Dale »

Har kört med Toyo Proxes T1-S tidigare och dom var jag helnöjd med. Idag har jag Goodyear Eagle F1 GS-D3 men är inte riktigt lika nöjd med dom. Toyo hade bättre våtgrepp.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Hornlund »

Skulle satsa på Toyo Proxes. Alternativt något motsvarande från Yokohama, tror de heter A-Drive nu.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Cyrix »

R-däck är faktiskt inte så kassa när det är blött, är först när det blir stående vatten på vägen, som inte det grova mönstret klarar av att transportera bort, som dom blir kassa.
Däremot så är dom dyra, bullrar mer och slits betydligt snabbare.

Kumho Ecsta MX är ett gatdäck med riktigt bra grepp i, många använder det i tävlingsklasser där r-däck inte är tillåtet.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Larco »

Tack för alla tipsen. Jag har svårt att hitta däcken ni rekomenderar online... Toyo däcken har jag hört bra om och dem hittar jag.
Jag har kikat runt lite och tror jag blir nöjd med bara lite mer högkvalitativa standarddäck och att sunnydäcken bara är exceptionellt dåliga. R-däck och semi R-däck kostar lite för mycket och tar slut lite för fort för min brukis tror jag. Tror jag sparar elakare däcksval till celican istället :)

Michelin Energy Saver tycker jag överlag verkar rätt schyssta. Jag har tidigare hört att energisparardäck är betydligt sämre än vanliga men dessa tycker jag verkar helt ok. De har lägre bullernivå än medel också. Inget fräsigt mönster men helt ok. Kostar 818 kr på dackonline.se
Bild

Vad tror ni om dem?

Det stör mig lite att de flesta däcken inte verkar ha en bestämd rotationsriktning, måste ju vara bättre om de är anpassade för att bara gå åt ett håll, eller?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av haank »

Jag är inte speciellt påläst vad det gäller däck men jag tycker alltid att det är plånboken som styr. Har igentligen inget emot kines däck. Vad jag har förstått så skilje det inte jätte mycket i torrt väglag mer i blött men det är vel bara att tänka på det och köra något lugnare när det är blött.
Har en uppsättning billiga kinesdäck på min gt4a goodride ifrån däckonline. Kan vel inte säga att jag är nöjd prestanda mässigt med dom men köpte dom för 1734 kr inkl frakt för 4 st. Det är ju perfekt att göra rivstarter med och bränna däck :P Ett riktigt michelin däck kan ju kosta lika mycket på felställe.

På min bruksbil har jag kumho, de e rätt okej tycker jag.. Med min bruksbil a4 1.8t quattro så kör jag iallafall lagligt hela tiden och då behöver jag ju inte så häftiga däck.

Men om nu sunny är värdelösa så köp något dyrare då. Ett tips ä vel också att köpa bättre begagnade däck. Köpte ett par 50% michelin 225x45x17 för 600 kr inkl monterng för 2st , de e nice :P
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av Larco »

Jag har Nankangdäck på min st165, dem har ju funkat bra det lilla jag kört med dem. Får jag välja och jag har råd brukar jag oftast välja erkänt bra grejer.

Har kikat efter beggade grejer hela tiden men det är ju lite olika vad man hittar. Men nu idag har jag hittat 4st, enligt annonsen bra, Michelin Energy Saver för 800kr i närheten :D Ska se om jag får tag på honom, fanns inget nummer i anonsen...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Bra standarddäck med lite extra bett i?

Inlägg av haank »

Va 800 för alla 4? de lät ju sjukt billigt. De måste va nästan slut eller nåt. Du får komma till sköna värmeland så ska jag hjälpa dig med begagnade däck hos en av däckfirmorna här, högvis med däck å bra priser :) Tyvärr bara vissa dimentioner
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar