Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Trevligt som fan
Vilka ska du köra med?
Vilka ska du köra med?
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Härligt, skönt att få pressa lite på bana med en bil du lagt mycket tid & slantar på.
Du kanske ska satsa på lite bredare däck bak istället för att bara flytta ut dem. Fast då behöver du kanske nya fälgar också, vilket naturligtvis drar iväg ännu mer.
Du kanske ska satsa på lite bredare däck bak istället för att bara flytta ut dem. Fast då behöver du kanske nya fälgar också, vilket naturligtvis drar iväg ännu mer.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Självklart är tanken (som jag skrivit tidigare) bredare däck bak, som de är nu så kommer röven lite för lätt, och 225/50 ska ju inte va några problem på 16x7" fälgar. Spacers kommer enbart på för det etstetiska .
Allra helst vill jag ha 17" till banåkandet, så passar på att säga här att om någon har 17" till Mr2 och vill byta mot mina Röda smidda Prodrive 16" så hojta till!
Superstage:
Autorapid TEM stod som arrangörer och det var en väldigt bra arrangerad körning.
Banan satte dom upp efter Bilsports ritning och mått, killarna som arrangerade har kört på Emmaboda och hade de tiderna att jämföra med och banan var så nära identisk de kan bli.
Man hade ett tak på 20 bilar vilket ledde till att man fick otroligt mkt körtid för pengarna.
Man körde 3 varv åt gången, och jag skulle tro att jag körde över 10 vändor iaf.
Jag hade inget mål egentligen med dagen, 1:4X.XX skulle jag åka hade jag tänkt och jag skulle ha kul
Väntar på mailet med tiderna, men man kunde ju kolla under dagen och om jag minns rätt så började jag dagen med en 1:41.xx tid, som till slut kröp ner och i sista vändan satte jag en 1:36.25 (återkommer med exakta tider när jag fått mailet) vilket jag är riktigt nöjd med.
Givetvis finns det tid att hämta, framför allt med andra däck, lutar åt R888 och ordentlig bredd till nästa år.
Och sen givetvis med mer körbana och bättre rattande .
Men kort och gott, väldigt nöjd med tiden.
Skulle va kul att höra vad ni andra MR2piloter har satt för tider i Superstage?
Allra helst vill jag ha 17" till banåkandet, så passar på att säga här att om någon har 17" till Mr2 och vill byta mot mina Röda smidda Prodrive 16" så hojta till!
Superstage:
Autorapid TEM stod som arrangörer och det var en väldigt bra arrangerad körning.
Banan satte dom upp efter Bilsports ritning och mått, killarna som arrangerade har kört på Emmaboda och hade de tiderna att jämföra med och banan var så nära identisk de kan bli.
Man hade ett tak på 20 bilar vilket ledde till att man fick otroligt mkt körtid för pengarna.
Man körde 3 varv åt gången, och jag skulle tro att jag körde över 10 vändor iaf.
Jag hade inget mål egentligen med dagen, 1:4X.XX skulle jag åka hade jag tänkt och jag skulle ha kul
Väntar på mailet med tiderna, men man kunde ju kolla under dagen och om jag minns rätt så började jag dagen med en 1:41.xx tid, som till slut kröp ner och i sista vändan satte jag en 1:36.25 (återkommer med exakta tider när jag fått mailet) vilket jag är riktigt nöjd med.
Givetvis finns det tid att hämta, framför allt med andra däck, lutar åt R888 och ordentlig bredd till nästa år.
Och sen givetvis med mer körbana och bättre rattande .
Men kort och gott, väldigt nöjd med tiden.
Skulle va kul att höra vad ni andra MR2piloter har satt för tider i Superstage?
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Börjar även bli dags att göra som Toyspeed, en lista med vilka uppgraderingar man ska satsa på inför vintern samt sätta en budget
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Jaha?????
Nu har ja klickat på F5 i snart 2dygn...
När kommer dina framtidsplaner egentligen.
Måste snart köpa nytt tagentbord
Nu har ja klickat på F5 i snart 2dygn...
När kommer dina framtidsplaner egentligen.
Måste snart köpa nytt tagentbord
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
hahaToyspeed skrev:Jaha?????
Nu har ja klickat på F5 i snart 2dygn...
När kommer dina framtidsplaner egentligen.
Måste snart köpa nytt tagentbord
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Haha fan jag suger lite till på den listan då .
Nerrå, om sanningen ska fram har jag inte hunnit sitta något vid datorn de senaste dagarna, men tålamod, de kommer .
Nerrå, om sanningen ska fram har jag inte hunnit sitta något vid datorn de senaste dagarna, men tålamod, de kommer .
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Okej Toyspeed, hoppas du inte skrotat F5 ännu för här kommer ett försök till planerna för vintern.
Till en början hade jag tänkt satsa på grymmare väghållning, men efter 1 bankörning och 1 superstage så har jag funderat lite, och i nuläget är jag väl medveten om att bilen är potent för betydligt lägre tider än vad jag som förare är, så här kommer inte lika mkt fokus läggas.
Fokus kommer till att börja med läggas på säkerhet.
Nåja, här kommer listan
Interiör/säkerhet
- Bur (troligtvis en s.k Gatbur från Finess, alternativt en komplett racebur)
- Fia godkänd sportstol, troligtvis Sparco EVO (ev enklare sportstol för passagerare med för att spara vikt)
- Fia godkänt 4punkt bälte
I samband med burbyggandet kommer bilen även lättas.
Motor/Drivlina
- 3" Downpipe med racekatt
- Annan IC
- Dubbla fläktar på motorluckan
- Laddtryckstyrning (hur mkt laddtryck vågar man köra med?)
- Ta bort fartspärr
- Shortshift
Väghållning/bromsar
- Camberjustering för att kunna köra mer camber
Exteriör
- Snabbfästen till fronten, lacka min andra front och ha en för bana och en för glid
- Lacka/montera Border addons till bakkjol
- Gjuta egna framskärmar, huv fram och ev lite mer i Glasfiber, dels för att spara vikt och dels för att ha kvar original i bra skick.
- Canards
- TRDvinge vore fett, men inget jag tänker prioritera.
Däck:
- Ordentliga R-däck till mina 16" fälgar, alternativt byta/sälja dom och satsa på 17" med R-däck. (Här är en stor begränsning för tider på bana just nu)
Något sådant är planen, är inte 100% säker på att jag kommer ha råd/tid att göra allt till nästa säsong men det märker vi.
Som sagt, prio 1 är säkerhet och efter det är prioritet riktiga Däck.
Mer effekt är inget krav i nuläget, tycker bilen räcker till mer än väl på bana, och rakt fram har jag kört ifrån det mesta jag testat mot också, men lite mer mos är aldrig fel .
Ser det vettigt ut tycker ni?
Målet med bilen är att ha förjävla skoj på bana, kunna glida och äta glass utan att göra något, och vara skaplig rakt fram.
En tid på 1.05 på Kinnekulle Ring är drömmen, men dit är det långt men ändå realistiskt.
Planen är att åka Trackdays, kanske ställa upp i Timeattackserien men i nuläget lockar faktiskt Roadsport mer än Timeattack.
Till en början hade jag tänkt satsa på grymmare väghållning, men efter 1 bankörning och 1 superstage så har jag funderat lite, och i nuläget är jag väl medveten om att bilen är potent för betydligt lägre tider än vad jag som förare är, så här kommer inte lika mkt fokus läggas.
Fokus kommer till att börja med läggas på säkerhet.
Nåja, här kommer listan
Interiör/säkerhet
- Bur (troligtvis en s.k Gatbur från Finess, alternativt en komplett racebur)
- Fia godkänd sportstol, troligtvis Sparco EVO (ev enklare sportstol för passagerare med för att spara vikt)
- Fia godkänt 4punkt bälte
I samband med burbyggandet kommer bilen även lättas.
Motor/Drivlina
- 3" Downpipe med racekatt
- Annan IC
- Dubbla fläktar på motorluckan
- Laddtryckstyrning (hur mkt laddtryck vågar man köra med?)
- Ta bort fartspärr
- Shortshift
Väghållning/bromsar
- Camberjustering för att kunna köra mer camber
Exteriör
- Snabbfästen till fronten, lacka min andra front och ha en för bana och en för glid
- Lacka/montera Border addons till bakkjol
- Gjuta egna framskärmar, huv fram och ev lite mer i Glasfiber, dels för att spara vikt och dels för att ha kvar original i bra skick.
- Canards
- TRDvinge vore fett, men inget jag tänker prioritera.
Däck:
- Ordentliga R-däck till mina 16" fälgar, alternativt byta/sälja dom och satsa på 17" med R-däck. (Här är en stor begränsning för tider på bana just nu)
Något sådant är planen, är inte 100% säker på att jag kommer ha råd/tid att göra allt till nästa säsong men det märker vi.
Som sagt, prio 1 är säkerhet och efter det är prioritet riktiga Däck.
Mer effekt är inget krav i nuläget, tycker bilen räcker till mer än väl på bana, och rakt fram har jag kört ifrån det mesta jag testat mot också, men lite mer mos är aldrig fel .
Ser det vettigt ut tycker ni?
Målet med bilen är att ha förjävla skoj på bana, kunna glida och äta glass utan att göra något, och vara skaplig rakt fram.
En tid på 1.05 på Kinnekulle Ring är drömmen, men dit är det långt men ändå realistiskt.
Planen är att åka Trackdays, kanske ställa upp i Timeattackserien men i nuläget lockar faktiskt Roadsport mer än Timeattack.
- nsa
- Inlägg: 129
- Blev medlem: ons 16 mar 2011, 07:57:19
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Låter som att det kommer bli en rolig vinter och desto roligare sommar därefter
Egentligen helt rätt att börja med säkerhet, det är ju det viktigaste
Som svar på din fråga: Ja det ser mycket vettigt ut tycker jag.
och en sak till - TRD vingen är FET
Egentligen helt rätt att börja med säkerhet, det är ju det viktigaste
Som svar på din fråga: Ja det ser mycket vettigt ut tycker jag.
och en sak till - TRD vingen är FET
Senast redigerad av nsa den lör 18 aug 2012, 23:07:46, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Ser mycket bra ut!
En grym bil kommer bli ännu bättre! Ser fram emot att följa hur din plan sätts i verket.
Ska du regga om den med bur?
En grym bil kommer bli ännu bättre! Ser fram emot att följa hur din plan sätts i verket.
Ska du regga om den med bur?