Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Shogun
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 16:04:49
Bilmodell: Toyota Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Ransäter
Land (Country): Sverige
Ort: Ransäter Värmland

Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Shogun »

Hej !

Har en Supra mkIII -89 som är lite speciell. Det är som sagt en -89a som nu gått ca 1250 mil ! ! När jag köpte den i fjol hade den gått 870mil ! !

Hemiyoda känner till bilen och mig. Nu undrar jag över växellådan och bakaxeln vid oljebyte. Bilen har ju som sagt stått väldigt länge oanvänd, och nu undrar jag vad jag ska göra för att få växlarna att löpa smidigt, speciellt mellan 1:an och 2:an är trögt men även mellan 2:an och 3:an och ibland även 5:ans växel.

Hemiyoda rekomenderade har jag för mig Redline oil. Men jag har glömt bort beteckningen på dessa oljor till växellåda och bakaxel som det ska vara. LSD olja till bakaxeln var Hemiyoda noga att påpeka. Finns Hemiyoda med här så han kan svara mig igen, eller någon annan vänlig själ som har något tips vad/hur jag ska göra för att få lådan att löpa smidigt.

Tackar på förhand. Svara gärna här eller ring till mig på 070-3147828

mvh Shogun
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Skynerd »

Vet att det finns växellådsoljetillsats. Fick det till min gamla Celica -90 med halvslitna synkringar. Just i mitt fall hjälpte det förvånansvärt bra. Blev lättare att växla och knappt något mer skorrande på tvåan. Köptes på genom Toyota, så inget hokus pokus direkt. Inte speciellt dyrt heller.

Om det skulle hjälpa i ditt fall kan jag inte svara på. Dock värt att prova.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Hemiyoda »

Hej,

Var grymt o mecka med lågmilasupran. Lite nervöst men kul. :)

Är det här du ska ha i den enligt gamla sogi-maillistan.
http://www.redlineoil.se/mtl-mt90.html

Ja komihåg friction modifiern till bakväxeloljan alternativt köp rätt olja från början, annars kommer lamellerna greppa hårdare än dom gör nu. Greppa hårt kan dom göra, pappas mk3:a "hasar" ena bakhjulet när man svänger pga glömd friction modifier.
http://www.upr.com/Red-Line-Friction-Modifier-p458.html
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Bellman »

Oj vilken lågmilare grattis :) kräver nästan bildbevis.

Här snackas det lite om oljan jag kör redline funkar bra.

http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... adid=11998
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av nikwal »

Ja dom säger att r154 ska vara lite trögväxlade, jag har inte märkt nåt med min biltemaolja i men å andra sidan är nog min låda rätt insliten som det verkar med det mesta på donatorbilen den kom från.. förresten det påminner mig att jag kanske skulle ta och kolla hur mycket olja det är i den, det rann inte ut nåt när jag tog bort kardan sist, kanske det inte ska heller men man blir ju lite misstänksam..
Förresten står(eller stod) det inte på bilemas flarror till diffen om den har friction modifier i sig eller inte men får man gå efter siffrorna som står så borde den ju innehålla det.. jag kör iaf bilema där också och medans jag ändå är inne på ämnet så ,ja motoroljan är biltema den mä (fast den dydare varianten såklart). ;-) och jo bromsvätskan är biltema numera den mä :-P men jävlar va mycket skönare lägen en r154 får i en ma61 än vad en w57 har..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Vesa »

När de ändå e lådsnack, nån som kan kolla vilket skick en låda är i. Köpt beg låda till camry v6 -93 15000 mil. Vill gärna veta om den ska nåt nytt innan den monteras på bil !
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Erkan »

Garanterat syncringar!!
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Bellman »

Erkan skrev:Garanterat syncringar!!
En camry låda har dom nog inte pressat så hårt så att ringarna behöver bytas efter 15 000 mil.
Shogun
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 16:04:49
Bilmodell: Toyota Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Ransäter
Land (Country): Sverige
Ort: Ransäter Värmland

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Shogun »

Ja, då har man då bytt till Redline oil i låda och bakaxel. Och det första intrycket är att det är lättare att växla. Byttes även olja till kopplingen. Det var lite geggigt i behållaren.....men är nu okey. Byttes även olja i motorn och filter. Stämplades i service boken som 1000mila service, på en -89a :) .Så det verkar bra så här långt.
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Trög växlad Toyota Supra MKIII.

Inlägg av Bellman »

Kul får man se den där kärran något i sommar?
Hur såg oljan i lådan ut?
Skriv svar