Sida 1 av 2

Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: sön 11 mar 2012, 18:52:51
av Previa-01
Hej, ja som rubriken lyder så har jag precis nyss köpt en Celica Liftback 2,0 GTI 16v 1989 , den har gått 11500mil och är lite rostig i skärmkanter och sparklådor , men är besiktad fram till dec 2012 , tänkte bara ha den som sommarbil då jag fick den väldigt billigt .

Jag funderar lite på om det är nån kamrem eller nåt annat viktigt som behöver göras innan det händer nåt, så kom gärna med tips och ideér .

Mvh Previa-01 ( nu också Celica-89 )

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: sön 11 mar 2012, 19:15:08
av Neblade
Kamrem är det väl inte fel att kolla över, mest för att det är tråkigt om man blir stående och för att den kan slå sönder en del i motorrummet om den brister. (Det sägs att ventiler etc ska hålla vid ett haveri, men man vet ju aldrig).
Sen är det väl det bra att göra den vanliga servicen olja, oljefilter, luftfilter eventuellt tändstift(ska sitta platinastift i de där som håller ca 10 000 mil, kan vara värt att kolla, går såklart att köra med vanliga NGK-tändstift också, men då får man byta 1 ggr/år.). Annars brukar de tuffa på bra de där bilarna... ;)

Bild?



edit: Såklart kan det vara klokt att kolla över bromsar, då jag misstänker att den stått eller ivarjefall inte gått så ofta.
Säkert massa mer saker som kan vara klokt att kolla på, men det brukar väl vara rosten som är det störta problemet på de där bilarna.

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: mån 12 mar 2012, 08:51:10
av Previa-01
Okej , tack , ska kolla kamremmen iallafall, vad är rekommenderat miltal för byte av kamrem ?

//

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: mån 12 mar 2012, 23:15:46
av Neblade
Jag tror det är 10 000 mil/8 år, men jag kan ha fel?

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tor 15 mar 2012, 18:58:22
av Previa-01
Hej, har ni kollat igenom bilen lite och konstaterat att kamrem byttes vid 8500mil :) alla servicar är gjorda på märkesverkstad , bilen har endast gått 11400mil , men tyvärr rostig i skärmkanter tröskellådor och framskärmar , i övrigt verkar den klarat sig bra i balkar och underrede :) ett klonkade ljud i höger bakvagn visade sig vara krängningshämmarbussning som gett med sig , nu en fråga , var kan man hitta reservdelar till denna bil? stabilitetsstag finns på Mekonomen såg jag , men jag vill ha bussningen som sitter skruvad in i karossen med två skruv , som en bygel med gummi inuti. finns det skärmar och övriga plåtdelar och få tag i? Tacksam för info.

Mvh Previa-01 Celica-89

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tor 15 mar 2012, 19:33:02
av Bempa
Det mesta går att få tag i på Toyota, kränghämmar bussningarna kan man ju hoppas att det är skapliga priser på, plåt är väl tyvärr rätt så dyrt

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tor 15 mar 2012, 20:48:49
av Previa-01
tack, finns det sprängskisser och reservdelslistor att få tag i nånstans?

Mvh

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tor 15 mar 2012, 21:20:11
av Bempa
http://www.toyodiy.com/

Är en väldigt bra sida :thumbup:

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tor 22 mar 2012, 19:34:42
av Previa-01
Tack , ja det var en bra sida :) perfekt ,

Nån som har ideér på varför tomgången vid varm motor bara är 500varv , vill gärna dö vid rödlysen , har man AC på så dör motorn på tomgång, jag har servat med tändstift och fördelarlock , men har inte kollat tändningsinställningen , hur gör man det bäst på en sån här , mätaren inne på hastighetsmätaren , den gula o gröna lampan för ekonomisk körning lyser gul hela tiden!!! vad är det för fel?

Trevlig kväll

Previa med celica

Re: Precis köpt en Celica 2,0 GTI 16v -89

Postat: tis 10 apr 2012, 20:53:30
av Previa-01
Hej, nån efterfrågade bilder på den införskaffade sommarleksaken, försöker bifoga ett par st, tänkte förresten sätta ut en annons på blocket på den , men vad kan en sån här inbringa för cirkapris? den har gått 11500mil, rostfritt avgassystem , nya stötdämpare eftermonterad AC (funkar) eftermonterad crusiekontroll, kamrem bytt vid 9000mil, fullservad med bok, två ägare innan mig , dock rostiga framskärmar , hjulhuskanter bak , och lite på tröskellådorna, under finns ingen rost , bromsskivor ganska dåliga , kopplingen bör bytas snart osv , är det nån vits med att börja rusta upp?? kommer ju kosta en del, men bilen är ju kul att köra :)

God kväll