Sida 1 av 1

Anledningen till spräckta block?

Postat: sön 22 apr 2012, 15:08:02
av OskarH
Jag har köpt mig en ny Toyota, en Celica GT4 ST205 och nu börjar jag bli sugen på att trimma lite. Runt en 400-450hk vore ju kul att åka omkring med men efter att ha läst om spräckta block börjar man bli lite orolig.

Det jag undrar över är varför blocken spicker? Att de har tunna väggar vet jag men vad är själva anledningen att sprickan uppstår? Är det höga cylindertryck, lokala kokningar, viberationer eller någonting annat?

Jag läste på ett forum att några i Italien hade bytt till ett 1.3 TRD Kylarlock och på så sätt höjt koktemperaturen. Enligt killen hade det gjort att de lokala kokningarna hade försvunnit och att de sedan dess inte hade spräckt ett block. Detta låter väl kanske lite för bra för att vara sant men det kan ju vara så..

Vissa verkar ju kunna göra med massor av effekt och andra spräcker blocken vid mycket lägre effekt så vad tror ni är anleningen till att blocken spricker?

Mvh

Oskar

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: tis 01 maj 2012, 15:01:18
av engan
Kan tänkas att det har en del med körstil att göra också samt hur motorn är mappad. En snäll körstil och en mjuk effektkurva gör säkert sitt. :roll:

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: ons 02 maj 2012, 09:22:23
av Toyspeed
Det är varierande kvalite och tjocklek på cylinderfodren.
Jag kikade på mitt block efter de sprack. och det va helt otroligt tunnt på vissa ställen.
ca2mm till vattenkanalen.

Ta man då en titt på 5S motorn. Då har den 7-8mm gods i cylinderväggarna.

Men just anledningen till att dom spricker.. Därom tvistar di lärde..

Mitt sprack vid ca 400hk. Svårt att säga exakt då de skedde under mappning på gatan
Men när väggarna är så tunna så kan de va egentligen vad som helst som orsakar det känns de som.

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: ons 09 maj 2012, 10:45:20
av engan
Vilket 5S block syftar du på nu? Det finns vad jag vet fyra varianter av det blocket!

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: mån 14 maj 2012, 11:37:20
av Toyspeed
Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: tor 17 maj 2012, 10:44:35
av engan
Toyspeed skrev:Jag har ett 5S från 99.
det är det enda ja mätt på
99+ ska vara det bästa blocket så det låter positivt! :)

Kanske lite offtopic: Hur gjorde du med oil squirters när du bytte till 5S block? Och hur är det med övrig kringutrustning, passar servopump, generator etc, eller är det ommöblering som gäller?

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: tor 17 maj 2012, 16:05:32
av Glenn
Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.

Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)

Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: tor 17 maj 2012, 22:59:52
av engan
Glenn skrev:Å andra sidan är väl 3S-blocket från 99+ också bättre.

Det är väl typ gen4 (caldinablocket), medans det finns två olika gen3, det vanliga och ett förstärkt (96+)

Plus "stålblocket" aka TRD-block, AKA TTE-block aka smidda block och allt vad dom kallas, det som användes i rallybilarna, som det väl är ett par här på TCS som har eller har haft, det var väl även ett sådant block som man taggit ut över 1000hk med i japan, minns inte vilka det var ? TOM's ?
Ja, Denso körde också en 3sgte swappad supra i LeMans med TTE-block, men då körde man stroker på 2.2L men då körde man runt 650 hk vill jag minnas. Top Secret vet jag också hade nån supra med 2.2L 3SGTE och getrag låda, även detta med TTE-block. Va ett TTE-block uppe på ett brittiskt forum för ett tag sedan, det gick för sjuhelsikes mycket pengar. :shock:

Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.

Jag går i tankarna att bygga mig en ny motor vid sidan om bilen och utgå från ett 5SFE-block, men jag tänkte jag skulle försöka reda ut så mycket problematik som möjligt först.

Jag har sett ett fåtal gen3 block som spruckit mellan 2an och 3an också, hur man kört och med vad har jag tyvärr ingen koll på...

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: fre 18 maj 2012, 09:47:17
av Cyrix
engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...

Re: Anledningen till spräckta block?

Postat: fre 18 maj 2012, 09:57:09
av engan
Cyrix skrev:
engan skrev:Det enda problemet jag kan se med 5SFE-blocket är att det saknar oil squirters och jag vet att de från 3SGTE är svåra om inte omöjliga att få dit pga. platsbrist. Läste om någon som byggt med squirters från en miata, då oroade man sig över att gänglängden blev lite väl kort eftersom oljekanalen man monterat under låg relativt grunt.
Jag körde med Squirters från Miata, men minns inget om att det vart dålig gänglängd...

Okej! Spännande, kanske jag som fått det om bakfoten :? Det kanske rentav var din motor jag läste om :lol: