Sida 1 av 2

Tips att trimma 7M-GTE

Postat: lör 12 maj 2012, 08:51:24
av saxin
tjenare, har en supra -88a, som ja skulle vilja få ut lite mer hästar, går det att bara ställa upp laddtrycket lite ? eller vad finns det som är relativt enkelt och billigt att göra?

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: lör 12 maj 2012, 11:04:41
av amby
Finns en svag länk i den här motorn och det är blockpackningen.
Förre man trimmar dessa så fixa ARP bultar och en stålpackning så tror jag du kan öka laddtrycket en hel del.

Om man skaffar ny blockpackning så är det standard att man planar block och topp också.


HAahha det har till och med gjort en liten gif för att ilustrera detta

Bild BHG= BAD HEAD GASKET

Förstår verkligen inte varför Toyota snålar på en packning :?: :?: :?: :?:
När man designar en motor måste man la i alla fall köra 1 eller 2 till det går sönder typ om den får för mycket laddtryck. Hade man då bara lagt 1,000kr extra på packningen så hade folk sluppit att lägga en 3,000-10,000(eller vad de nu kostar) kr på att öppna motorn och byta den senare

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: lör 12 maj 2012, 11:39:53
av saxin
jag har ARP bultar å stålpackning på :) och nyrenoverad topp och tändning.vilket sätt är bäst och billigast att ställa upp trycket ?

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: lör 12 maj 2012, 16:51:48
av amby
Bäst och billigast funkar inte ihop.

Billigast en pys-ventil bord du kunna hitta för ca 100kr
här får du ökat laddtryck.


Bäst en elektronisk pys-ventil ca 2400kr för en greddy Profec b på ebay.
Här får du stabilt och snabbt laddtryck med säkerhet.
Denna kan ställas från förarstolen.

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: sön 13 maj 2012, 20:14:04
av saxin
aha okej, är installationen enkel på en sådan?
på tal om nå annat också, vad är bästa oljan samt hur mycket ska man ha i, tänkte byta den då förra ägaren köpte nån billig skit olja

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: fre 25 maj 2012, 13:05:28
av Joey
det är inte packningen som är problemet det är klent åtdragna toppar som gör att packningen går, ARP bultar/pinnbultar löser det, men det är ju ingen nackdel att ha en stålpackning förutom att de är lite dyrare

om du ska öka laddet måste du ha en FCD, fuel cut defender, annars stryper ECUn soppan om man laddar över ett visst laddtryck och då sätter man nästan näsan i ratten, det blir ett ordentligt hugg :lol:

Vilken olja man ska ha beror väl på hur hårt man ska köra och hur ofta man byter, vill man vara värst är det väl Motul eller Omega som gäller.
Något som känns viktigare är att bygga om oljesystemet lite, köp ett oljefilter-förflyttar-kitt och släng dit en bättre oljekylare eller en värmeväxlare, då passar man såklart på att sätta in mätare för oljetemp och oljetryck också, oljan är det viktigaste att hålla koll på på den motorn. River man isär motorn är det en bra ide att antingen shimsa oljepumpen till högre tryck eller byta till en pump som flödar mer

supramania.com och supras.nu har all info du behöver :thumbup:

annars så är det en riktigt stabil motor som tål en jäkla massa mos, original kolvar och stakar hänger med till minst 600hk om allt är fräscht :twisted:

Reparationsmanual till mk3an:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... fault.aspx

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: lör 26 maj 2012, 22:11:15
av nikwal
blown head gasket
broken head gasket
bad head gasket
Vilken är mest rätt :-) och hur lägger man in röstningsinlägg hehe...

värmeväxlare från camry v6 passade på min iaf.. vet inte hur effektivt det är men det passade iaf..både och kanske är en ide?...

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: mån 28 maj 2012, 13:14:18
av Joey
blown head gasket är nog vanligast :P

skaffar man en ny oljekylare/värmeväxlare så ska man inte koppla in den som original oljekyl är kopplat, i hållaren till oljefiltret sitter det en ventil som skickar ut olja till oljekylaren om trycket kommer upp i en viss nivå, sen går oljan från kylaren ner i oljetråget, alltså åker bara en liten del av oljan genom kylaren

jag kastade bort hållaren och satte "filterflyttarblocket" direkt på motorblocket och körde all olja genom en större kylare istället, då kylde det istället lite väl bra så fick slänga dit en termostat också mellan kylaren och filtret.
Hade jag byggt på en supra igen så hade jag nog köpt en ny oljepump som man shimsar lite och en värmeväxlare, laminova har värmeväxlare av den värre sorten
Vill man känna sig ännu säkrare skulle en accusump vara grymt att ha, problemet är att få plats med den någonstans
Nästa steg efter det blir väl torrsump

Blev kanske lite mycket OT nu men det är lika bra att bygga stabilt från början ;)

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: tis 05 jun 2012, 21:19:52
av Impreza
Toppackningen på 7mgte går för att den e för löst dragen från fabrik. 70nm i slutmoment e alldeles för lite.
Går att göra en "bonne" variant med .. dra original bultarna något hårdare MEN kan vara dum ide fall grejerna suttit där sen 1988.
Går att köra original packning med arp bult o dra 110nm som slut moment så e du ganska safe.
Annat problem kan vara vevlagerras så du får ha koll på oljan samt skaffa ett större oljekyl då de som sitter på e alldeles för litet.

Hursom 0,7bar klipper ecun . fcd gör så du kan ladda mer.
ICn som sitter där e lite fjantig med .

/ Dennis ,renoverade en sådan maskin engång med vevlageras + toppackningsras plus skrämde den med en gt35. :D

Re: Tips att trimma 7M-GTE

Postat: sön 24 jun 2012, 19:10:14
av saxin
okej okej, men vilken sorts olja ska jag ha i den?