Sida 1 av 2
Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: tis 19 maj 2009, 01:24:03
av celica
Hej
Jag har en Toyota Celica 2,0 -94.
När man står stilla och ska iväg med lite drag så slirar bara kopplingen och luktar bränt.
Åker man annars så går bilen bra växlarna går att få i utan problem.
Undrar nu är kopplingen slut?
Är det lätt att byta om det är så?
Undrar även om nån har någon beskrivning på hur man byter koppling på denna bil?
Tacksam för alla svar.
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: tis 19 maj 2009, 09:56:24
av Dale
Äre kamakazeistarter du gör så slirar nästan alla Toyotas orginalkopplingar.
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: tis 19 maj 2009, 11:12:27
av celica
Dale skrev:Äre kamakazeistarter du gör så slirar nästan alla Toyotas orginalkopplingar.
Det vet jag inte.
Står stilla gasar upp lite varv o sedan släpper kopplingen,hjulen spinner inte luktar bara bränt och den varvar upp?
Kan det bero på att det är bra däck med bra fäste Michelin 19"??
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: tis 19 maj 2009, 13:00:28
av Dale
Kan bero på det. Hur e de om du gasar från lågt varv (1500-2000) och hög växel (5an) å trampar till snabbt på kopplingspedalen? Då skall motorvarvet gå upp och ner nästan lika snabbt. Då är det nog inge fel på kopplingen.
Ett annat sätt å kolla kopplingen är att du kör på 3ans växel runt 65 km/h och trampa gasen i botten. Drar motornvarvet iväg men bilen "hänger" inte med så kan kopplingen vara sliten.
PS. Tror inte att någon bil är igentligen är gjort för Kamakazeistarter utan de kan vara nått som ska skona kraftöverföringen eller nått. Normalt så kör man ju relativt normalt.

Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 00:09:32
av celica
Dale skrev:Kan bero på det. Hur e de om du gasar från lågt varv (1500-2000) och hög växel (5an) å trampar till snabbt på kopplingspedalen? Då skall motorvarvet gå upp och ner nästan lika snabbt. Då är det nog inge fel på kopplingen.
Ett annat sätt å kolla kopplingen är att du kör på 3ans växel runt 65 km/h och trampa gasen i botten. Drar motornvarvet iväg men bilen "hänger" inte med så kan kopplingen vara sliten.
PS. Tror inte att någon bil är igentligen är gjort för Kamakazeistarter utan de kan vara nått som ska skona kraftöverföringen eller nått. Normalt så kör man ju relativt normalt.

Den hänger inte med om jag står still och ska iväg så känns det som det inte greppar i hjulen utan bara slirar och luktar bränt.
Men det måste ju gå att få hjulen att släppa.
Om jag drar på 2ans växel så sticker varvet iväg lite mer så troligen är det kopplingen som är sliten.
Har du en Celica med turbo? likadant på den också?
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 08:38:17
av Dale
Jo den e svår å få hjulsläpp. Klen motor kanske eller för de e 4WD på den me. Iofs så första provstarterna när man hade skrämt motorn så blev de svartspår i asfalten men de var bara 2 gånger. Luktade koppling när man fick agera traktor i vintras när man var ute å lekte på en sjöis å andra fastnade i drivorna. Syns på kopplingsarmen att den är sliten men vid normal körning å lite bus märks inget på Celican än iaf. Har ju Carina CS med 158 på framhjulen å den e svår å få hjulsläpp på med. Nästan lättare å få släpp om bilen rullar lite å man bara gasar.
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 09:27:32
av Larco
Min rolla spinner ta me fan hela tiden när man ska iväg
Det låter som att kopplingen är slut i mina öron. Eller iaf väldigt dålig.
Beror ju på också om du kliver av den helt och snabbt eller slirar mycket på den när du ska iväg.
Jag har bara bytt växellåda på min gamla GT4, men därifrån är det ju inte långt till kopplingen direkt. Bara några skruv. GT4 är betydligt knepigare med den stora 4WD växellådan. På lyft med hjälp av en som hade gjort det förut gjorde vi det på ca 8 timmar.
Växellådan måste ju av för att man ska komma åt kopplingen. Den tar av snett nedåt genom vänster hjulhus samtidigt som man stöttar motorn med en verkstadskran eller liknande. Alla motorfästena utom det högra måste bort, precis som längsgående och tvärgående balk. Drivaxlar måste lossas från lådan. För att få av den måste man göra lite plats i vänster hjulhus sen en massa smått. Jag vet inte om superstrutt framvagnen gör det krångligt på något vis.
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 12:35:05
av celica
Larco skrev:Min rolla spinner ta me fan hela tiden när man ska iväg
Det låter som att kopplingen är slut i mina öron. Eller iaf väldigt dålig.
Beror ju på också om du kliver av den helt och snabbt eller slirar mycket på den när du ska iväg.
Jag har bara bytt växellåda på min gamla GT4, men därifrån är det ju inte långt till kopplingen direkt. Bara några skruv. GT4 är betydligt knepigare med den stora 4WD växellådan. På lyft med hjälp av en som hade gjort det förut gjorde vi det på ca 8 timmar.
Växellådan måste ju av för att man ska komma åt kopplingen. Den tar av snett nedåt genom vänster hjulhus samtidigt som man stöttar motorn med en verkstadskran eller liknande. Alla motorfästena utom det högra måste bort, precis som längsgående och tvärgående balk. Drivaxlar måste lossas från lådan. För att få av den måste man göra lite plats i vänster hjulhus sen en massa smått. Jag vet inte om superstrutt framvagnen gör det krångligt på något vis.
Jag har superstrutt framvagnen med många stag.
Men måste tvärbalken bort?
Titta lite igår och såg att ev övre kylarslangen måste bort för att komma åt en bult?
Startmotorn måste bort tror ja.
Tror ni att det går att ha en vanlig domkraft under när man släpper på fästena för ja har ingen motor lyft.
Ringde Toyota och fråga vad dem skulle ha för kopplings byte 10500kr!
Mekonomen tar 7000kr 5000kr för bara jobbet.
Har jag inte lust att slänga dem pengarna.
Tänkte gör jobbet själv i ett trångt garage.
Har köpt centreringsverktyg för koppling på biltema hoppas det passar.
Kopplingen köper jag troligen på Mekonomen 2000kr.
Men du Larco behöver man tänka på nått speciellt?
Var det några specialverktyg på din celica som behövdes vid kopplings byte?
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 15:46:27
av Dale
Måste bara säga att jag beudrar dom som orkar/kan skruva ett sånt stort jobb i ett trångt garage. Jag skulle bli tokig.
Re: Någon som vet om det är lätt att byta koppling på Celica????
Postat: ons 20 maj 2009, 16:23:11
av Larco
Jag tror inte att det kommer att funka bra med enbart en domkraft tyvärr pga balkar som är ivägen samt att du nog inte får någon stabilitet genom att balansera motorn på domkraften med enbart höger motorfäste kvar. De enda specialverktygen vi använde var nog just för att stötta motorn. Eftersom vi höll till i en toyotaverkstad

hade vi en balk man satte mellan fjäderbenstornen med justerbara hakar på som stöttade motorn. Ska man inte skicka upp den på lyften kan man lika gärna använda just en motorlyft.
Om jobbet kostar 7000 kan du ju köpa en motorlyft för 1700 eller kanske hyra en billigare (?) och spara ganska mycket pengar om det är det enda det hänger på.
Växellådan kan du nog med lite snits balansera på en lite rejälare garagedomkraft om det är vad du har. Eller den kanske man kan lyfta bara om man är stark. Vet inte hur tung FWD lådan är efter som den är mindre. 4WD-lådan väger 92 kg om jag inte minns helt fel. Tung som fan o knepig att få på också, din är nog lättare på alla sätt.
Eller du behöver ju lufta kopplingen sen så det är ju ett specialverktyg du behöver. Likadant som med bromsarna.
Tror det är elektronisk hastighetsmätare på din, den mekaniska på tidigare årgångar har en liten vinkelväxel på baksidan av växellådan som är lätt att glömma/ta sönder.