Får inte loss växellådan st185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Får inte loss växellådan st185

Inlägg av JPH »

Jag har en motor med växellåda liggandes på backen och försöker nu få loss växellådan, men det vill sig inte. Det är 3sgte, 2gen. Jag har lossat alla bultar jag kan finna, men växellådan sitter som berget.
Några tips på hur man får loss den? Brutalt våld med slägga?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Får inte loss växellådan st185

Inlägg av amby »

JPH skrev: Några tips på hur man får loss den? Brutalt våld med slägga?
NEJ
Har du läst manulen. Man måste vrida på växellådan och motorn på ett speciellt sätt. Ska se om jag kan hitta de

Edit: Hepp jag kunde inte hitta det men leta upp en servicemanual för bilen så står det hur man gör där.
Det är nog det jobbigaste man kan göra på den här bilen :-) Tycker jag i alla fall.
Användarens profilbild
3000-g
Pay User
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 01 jun 2012, 21:47:27
Bilmodell: Celica st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige
Ort: vika_falun

Re: Får inte loss växellådan st185

Inlägg av 3000-g »

Hej! Det sitter en bult gömd vid vinkelväxeln vid skyddsplåten för svänghjulet (syns bara från undersidan). Den är lätt att missa.
Växellådan är också tung så den bryter mycket på ingående axeln på växellådan när man har fått ut lådan en bit. Bra att vara två personer när lådan ska demonteras :)
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Får inte loss växellådan st185

Inlägg av JPH »

Ibland är man övermodig. Trodde jag skulle fixa det utan att läsa manual... Hittade den här på Celicatech: http://bgbonline.celicatech.com/90alltrac/MT/MT . Bara till att plugga lite m.a.o.
Den där "gömda" bulten, går det att med hjälp av bilderna peka ut ungefär var den sitter eller måste motorn vältas för att jag ska få fram den?

\Patrik
Bilagor
CIMG0487.JPG
CIMG0487.JPG (149.45 KiB) Visad 1911 gånger
CIMG0486.JPG
CIMG0486.JPG (169.25 KiB) Visad 1911 gånger
Användarens profilbild
3000-g
Pay User
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 01 jun 2012, 21:47:27
Bilmodell: Celica st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige
Ort: vika_falun

Re: Får inte loss växellådan st185

Inlägg av 3000-g »

Ser på bilderna att du har släppt på fel bultar, just nu håller du på att dela på växellådan. Det ska du nog inte göra och det går inte heller med växellådan monterad på motorn. Du ska väl dela på motor och växellåda. Bultarna du ska skruva loss är större storlek m10 och m12 och dom sitter där växellådan möter motorblocket. Det är nog bara 6st bultar sammanlagt vid sprängkåpan och glöm inte skyddsplåten för svänghjulet på undersidan. Även vinkelväxeln är fastskruvad i ett fäste på motorblocket på kamremssidan. Hoppas det klarnar lite...
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Får inte loss växellådan st185

Inlägg av JPH »

Sådär ja, nu är lådan loss. Och ja, det var bökigt! För att komma åt ordentligt blev det till att plocka bort en del slang och insuget, men till slut så. Lådan ville dessutom först inte ge med sig och komma ut trots att samtliga bultar var lossade. De första 3-4 centimetrarna då lådan skulle föras rakt ut från motorn var riktigt tröga, men sedan hoppade den ur hur lätt som helst.

Funderar nu på om jag ska fortsätta och riva motorn ännu mer. Skulle vilja se efter hur illa skadad den är efter motorraset jag hade här om året. (Se här: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3525 ) När jag tittade i oljetråget förra sommaren fann jag metallflisor och komp.test visade noll komp i samtliga cylindrar, men lite komp i de två mittersta när jag fyllde med olja. Motorn driver runt och har inte "fastnat" och kammarna är hela och rör sig som de ska så kanske det går att göra något.
Pratade med en motorrenoverare som sa att han kan göra en bedömning om det är värt eller för den delen går att renovera den. Är motorn bara helt ren så kan han riva sista biten och det ska inte behöva kosta mer än 1500:- Det jag är lite osäker på är om det kan ha gått sprickor i blocket eller toppen. Det var ju så in i h-vete varmt när motorn rasade. Jag har för mig att motorrenoveraren sa att han sänker motorn i ett bad och kollar att den inte släpper luftbubblor ur oljekanalerna, men räcker en sådan koll för att man ska kunna känna sig säker? Det lär ju kosta en slant att renovera även om det bara skulle handla om att byta lager, kolvringar, toppackning och hona toppen.
Skriv svar