Sida 1 av 1
Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: mån 03 sep 2012, 22:18:27
av Adven
Detta är 3:e gången i år samt vid 2 tillfällen förra året som detta inträffar.
Vid första samt andra tillfället "uppgraderades ECU" utan resultat såklart
Vid 3 byttes EGR samt att slangar och rör rengjordes (mars i år)
Vid 4 tillfället rengjrodes slangar och 5:e spridare (juni i år) då fick jag följande komentar från verkstan:
Vi vet inte varför den sotar igen, vi kan inte garantera att den inte ska göra det igen....
Och idag hände det igen.
Bilen tappar all kraft, 5-10 sec senare tänds lamporna... stänger man av bilen och startar igen funkar den normalt i 5-10 min sen går de felsäkra läget in igen...
Nån annan som haft problem med avgasreningen?
Europeiska motor verkar helt oförmågna att hitta/lösa problemet.
Fick tipset att ev partikelfiltert är kasst, kan de stämma?
Säger man inte åt verkstan vad dom sa byta slutar de väl med en till ecu uppgradering... Less på att köra bilen till verkstad varannan månad.
Bilen har endast rullat 7800 mil.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: mån 03 sep 2012, 22:37:48
av Adven
rättelse:8800 mil
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: tis 04 sep 2012, 13:24:19
av Dale
Felkoder? Fuldiesel? Vatten i soppan? Soppafiltret? En bekant till mig hade liknande problem när det var vatten i dieseln.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: tis 04 sep 2012, 17:05:21
av Vossen
Bytte dom den 5:e spridaren eller rengjorde dom den vad har du för koder som dom läste av
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: ons 05 sep 2012, 10:24:45
av Adven
Nej, tankar på statoil. Filtret byttes som ett test i höstas, ingen vatten i dieseln...
Koden som ploppar upp är P0400
egr'n byttes, 5:e spridaren rengjorde dom bara.
Har fått svar från verkstan att dom inte vet vad sotningen beror på och att dom ska kontakta generalagenten för konsultation.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: ons 05 sep 2012, 16:01:56
av Dale
Sotningen kan ju bero på någon annan givare är trasig/dålig. Kan ju även vara skadad vacumslang. Då kan ju värdena bli felaktiga.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: ons 05 sep 2012, 17:27:07
av Adven
Jag tror att det är partikelfiltret som har nått sitt bästföre datum.
Idag skulle dom mäta nå värden (avgas missstänker jag) sen skicka dom till generalagenten och invänta svar på vad som ska åtgärdas...
Alltid samma fel, samma kod.
Slangar ser hela ut, ger inga andra felkoder på givare.
Lite besviken att att auktoriserade Toyota verkstäder har så dålig kunskap om sina egna bilar....
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: ons 05 sep 2012, 18:08:18
av Dale
Givare kanske inte alltid visar felkoder. Mätte upp några på ett par kärror jag hade problem med tidigare och det resulterade till att två tempgivare till kylvätskan visade fel värden. Bytte dessa och problemen försvann.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: ons 05 sep 2012, 20:05:10
av Adven
Sant, men man tycker ju att Toyota ska lyckas få ordning på felet på 5 försök.
Re: Avensis 2.2 D-Cat 177hk 2006:a Motor, VSC, TRC lampaor
Postat: fre 07 sep 2012, 22:32:01
av hogdalracing
Hej!
När man lämnar in bilen med P0400 felkod. är det flera steg en tekniker måste ta.
Steg 1 är att radera koden och se om den kommer tillbax. (p.g.a att det kan ha fastnat ett tillfälligt sotkorn i EGRventilen och liknande)
om felet är konstant, görs en uppgradering av motorns ECU. ( för att öka toleranserna tillpassat det svenska klimatet) det kan även bildas is i kanalerna om du kört i kallt väder. Om is är problemet finns ett ombyggnadskitt.
Om detta inte fungerar är det sannolikt stopp någonstans , och då görs en ursotning av partikelfilterrör och tillhörande delar.
Skulle inte detta fungera heller, är domen "oftast" partikelfiltret. detta byts sist om ovanämda försöken inte fungerar, då partikelfiltret är mycket dyrt att byta.
Kan förstå att detta känns som misslyckade försök till att fixa bilen, men i själva verket ingår detta i en kompliserad prosess. Och det skulle verkstaden informerat dig om. Jag föreslår att du går tilbax till verkstaden för att fortsätta felsökningen, innan tiden för eventuellt garantier goodwills går ut.
Lycka till med din bil.