Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av KACE80 »

God kväll gott folk!

Jaja vart skall vi börja denna gång :roll:
Jag har ju en förmåga att dela med mig lite för mycket info ibland, skall fatta mig kort och koncist denna gång.

Kortfattat, det går f*n inte att ställa tändningen på en/min MR2 turbo Gen 2, finns helt enkelt ingen plats :x !
Har tyvärr flera problem utöver bristen på plats, min nyinköpta "timing light" ( strob eller något liknande på svenska? ) fungerade i några minuter för att sedan totalt haverera och sluta blinka :thumbdown:

Lampan är för STOR och utrymmet för smått, har lokaliserat mätarskalan med en ficklampa men fanns ju heller inte en chans i hel*ete att se markeringen på remskivan :thumbdown:

Om någon av er lyckats att ställa er tändning på just en MR2 turbo ja då undrar jag hur i bövelen ni lyckats med detta och om jag då kan ta mig förbi er och kanske få lite hjälp innan min bil ställs av inför vintern.

Jag kan säga att då jag valde att packa ihop allt och bege mig hem ja då misstände VERKLIGEN min bil katastrofalt :thumbdown:
Måste ha rört fördelaren ett litet snäpp.
Gjorde ett bonnamek då jag kom hem och lossade fördelaren på nytt och ställde den efter ljud och varvtalet..
Blev bra men nu vet jag fan vart tändningen står :thumbdown:

På min motor så skall den korrekta vara 10 grader BTDC.

Jag följde denna beskrivning till punkt och pricka ( tills lampan slutade blinka ).

http://mr2.noegruts.com/ignition/timing.htm

Hälsningar Anton
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av Proberas »

Ta bort motor kåpan som sitter med 2 bult, så får du gott om plats, sitter en på varje sida av motorluckan, sen tar du av höger fälg så kommer du åt remhjulet och då känner du vart det lilla märket är så tar du bara en vit märkpenna och ritar ett streck där så ser du hur lätt som helst när det blinkar, angående lampan så kan det vara så att du vänt klämman på fel håll? jag provade 3st "pistoler" innan jag fattade att jag helt enkelt vänt klämman fel :P

Mvh Daniel
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av Proberas »

Dock vet jag inte om Original ECUn har någon inställning som auto korrigerar tändningen som måste stängas av först innan man ställer den.. Det finns en sån funktion på Apexit som man får stänga av först för annars flackar den åt alla håll o kanter och omöjligt att ställa in då :P
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av KACE80 »

Jag har gjort allt det ovanstående förutom att plocka bort däcket för att märka hjulet, jag tror banne mig att detta kommer att bli lösningen :thumbup:

Tack för det tipset Daniel :)

Anton
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av KACE80 »

Då var det dags att fixa tändningen idag, skall ju passa på då solen skiner för första gången på säkert en månad.

Min nya lampa har nu kommit och det ända jag nu behöver är den vita pennan du pratade om Daniel.
Vart köper jag en penna rätt för denna uppgift?
Kan jag köpa vilken som helst eller krävs det någon form av specialpenna?

Anton
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av Proberas »

Hej, Nej det går med vilken penna som helst skulle jag tro, krita funkar också. Kanske lättare att se blinkningarna när det är lite mörkt ute?

Mvh Daniel
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av KACE80 »

Jag har köpt en seriös penna för ändamålet, men ändå såg jag inte ett skit :thumbdown:
Och den enda markeringen jag hittade var på insidan av hjulet :?
Jag börjar tröttna på att pilla med min MR2, nu är det meningen att den skall ställas av imorgon men jag ville ju ha fixat min tändning innan avställningen...
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Ställa tändningen på en MR2 turbo gen2

Inlägg av KACE80 »

JAAAA jag fixade det idag!
Satan vilket litet märke det var, inte konstigt att det inte gick att se utan att märka upp det :thumbup:

Jo tändningen var aningen fel, dock inte med mycket men men det gjorde en otrolig skillnad i körningen :D
Skriv svar