Fel på syresensor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Guran
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 okt 2012, 22:33:01
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2002

Fel på syresensor

Inlägg av Guran »

Jag har en Avensis från 2002. I våras började den gula varningslampan för motorn att lysa. Jag lämnade in den på en Toyotaverkstad och de konstaterade att en syresensor i motorn hade pajat och de bytte den för drygt 3700 spänn. Nu började samma lampa att lysa igen och det blev en tur till verkstaden. Samma fel, men en annan sensor, och 3700 spänn till.

Nu är jag inte så kunnig vad det gäller bilar och särskilt inte deras syresensorer, men vet någon här om det är ett vanligt fel? Jag fick höra att det finns totalt fyra syresensorer i motorn, kan jag förvänta mig att resterande två också pajar snart? Bör jag i så fall lämna in till samma verkstad och betala lika mycket, eller finns det något alternativ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fel på syresensor

Inlägg av cheetah1 »

Dom brukar hålla ca 10 år eller ca 10000 mil, så det är nog rätt naturligt att dom ger sig. Sonden kostar ca 2000 spänn (Toyota original), men jag kan kanske tycka att 1700 är lite styvt i arbetskostnad, såvida inte gängorna ger sig förstås, då blir det ju lite extrajobb. Det går att hitta bra eftermarknadssonder på tillexempel http://lambdapower.co.uk , men bytet bör du nog ha en verkstad att göra. Finns ju dock dom som inte tar så drygt betalt som Toyotaverkstäderna, och det är ju inte precis raketforskning att koppla ur en kontakt, skruva ur den gamla sonden, skruva i den nya och koppla i kontakten.. Fast sen ska ju förstås felkoden nollas, och vissa tar ju orimligt betalt för det också. Åsså var det det där med gängpaj, jag vet inte exakt hur dom löser det, men det får man ju ge lite extra för, eftersom det tar lite längre tid än beräknat att fixa.

Lycka till med din i övrigt utmärkta bil!
herrhannibal
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 okt 2012, 22:06:44
Bilmodell: Avensis 2.0 business
Årsmodell: 2005

Re: Fel på syresensor

Inlägg av herrhannibal »

Intressant! Jag har exakt samma problem på min Avensis 2005 som har gått lite mer än 13 000 mil. Har blivit rekommenderad av verkstan att byta två sensorer och att det borde hjälpa, men idag rekommenderade en annan verkstad att jag borde byta hela katalysatorn eftersom det troligtvis är det som är felet. När jag surfar runt hittar jag tips om att byta lambdan. Vad ska man tro? Felkoden är P0430.
herrhannibal
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 okt 2012, 22:06:44
Bilmodell: Avensis 2.0 business
Årsmodell: 2005

Re: Fel på syresensor

Inlägg av herrhannibal »

Försökte lägga ett inlägg igår, men det kom inte in så jag provar igen. Jag är ny här, så jag kanske gjorde fel...

Intressant det här i alla fall, för jag har exakt samma problem på min. Toyota har läst av felkod P0430 och rekommenderar att byta två sensorer, men säger att det inte är säkert att det hjälper. En annan verkstad läste av samma felkod igår och hävdar att jag måste byta hela katalysatorn men att det inte är säkert att det hjälper. När jag googlar hittar jag tips på att man borde byta lambdasond i stället. Vad ska man göra???

Motorlampan lyser, bilen kan rycka till ytterst lite i högre hastigheter (typ 90-110) och jag har inga andra felkoder.
hogdalracing
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 21:57:53
Bilmodell: Prius Plug in
Årsmodell: 2012

Re: Fel på syresensor

Inlägg av hogdalracing »

Det verkstaden gör i sådana fall är att först mäta alla syresensorer, om inget fel kan påvisas kan i vissa fall en uppdatering göras av motorns ECU för att tänja på gränserna där felkoden sätts (beroende på vilken modell du har). Om inte detta fungerar så blir det tyvärr oftast katalysatorn som måste bytas. Och den är fruktansvärt dyr då den innehåller ädelmetaller.
herrhannibal
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 12 okt 2012, 22:06:44
Bilmodell: Avensis 2.0 business
Årsmodell: 2005

Re: Fel på syresensor

Inlägg av herrhannibal »

Tack för svar! Jag har pratat med Toyota igen i veckan och de rekommenderar att jag byter hela främre katalysatorn och sätter över sensorerna från min gamla till kostnaden 11 000 kr. Låter lite konstigt eftersom de i våras rekommenderade mig att byta sensorerna och behålla den gamla katalysatorn. Alternativet är att byta rubbet och det kostar ca 20 000 kr. Inte så kul... Finns skrotdel för ca 3000 kr + någon tusenlapp för montering (ej hos Toyota, men aukt. märkesverkstad) och jag är inne på den lösningen just nu. Låter det dumt?
Skriv svar