Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Inlägg av Fnys »

Freddan skrev: *Pluskabel från batteri till slutsteg
*Minuskabel från chassit bak till slutsteg (lämpligast)
*Lågnivåkablar (ljudkablar) från stereo till slutsteg
*Remotekabel från stereo till slutsteg (stänger av slutsteget när stereon stängs av)

Dra helst pluskabeln i tröskeln på ena sidan av bilen och lågnivåkablarna på andra sidan.
Annars kan du få ett irriterande, vinande ljud i högtalarna som ökar med motorns varvtal.

Hoppas jag förklarade riktigt nu :P
Mvh Freddan
kanon!
sätter igång i augusti med detta...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Inlägg av Fnys »

Nu är allting igång! Jag har byggt egen baslåda och skruvat fast slutsteget i skuffen... på tal om st182 och skuffen, varför finns det inte en enda, jäkla jämn yta på golvet eller väggarna? :evil:
Har dragit pluskabel från batteri till skuffen, det hemska hålet genom torpedväggen in bakom hanskfacket och den spända golvmattan i baksätet var svårast ;)
Freddan skrev: Dra helst pluskabeln i tröskeln på ena sidan av bilen och lågnivåkablarna på andra sidan.
Annars kan du få ett irriterande, vinande ljud i högtalarna som ökar med motorns varvtal.
Mvh Freddan
Detta är just även min sista fråga, hälften säger att jag inte kommer få något vinande ljud pga. att jag bara har bas kopplad till steget och att lågnivåkablarna bara skickar impulser och ska inte påverkas av pluskabeln...
...medan andra hälften säger att det kan med stor sannolikhet bli ett vinande ljud om jag drar kablarna tillsammans.

Anledningen till att jag undrar är att det är svårt att dra dom på annat sätt än tillsammans med pluskabeln längs listen på passagerarsidan.
Tacksam för flera synpunkter ang. detta.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Inlägg av Freddan »

Okej, jag ska inte säga att det är 100% säkert att du får det vinande ljudet om du drar kabalarna tillsammans. Men om jag hade vart du så hade jag dratt dom på varsin sida från början, så slipper du göra om sedan OM ljudet skulle uppstå.

Borde väl inte vara så mycket svårare att dra på förarsidan?


Mvh Freddan
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Inlägg av Fnys »

Freddan skrev:Okej, jag ska inte säga att det är 100% säkert att du får det vinande ljudet om du drar kabalarna tillsammans. Men om jag hade vart du så hade jag dratt dom på varsin sida från början, så slipper du göra om sedan OM ljudet skulle uppstå.

Borde väl inte vara så mycket svårare att dra på förarsidan?


Mvh Freddan
en anledning är att allt är redan uppslitet och klart för fortsatt dragning på passagerarsidan.
jag har bestämt mig och tänker följa ditt och dom andras råd om att dra pluskabeln för sig och inte ihop med remote och lågnivåkablarna.
som du säger så slipper jag göra om arbetet OM nu det vinande ljudet skulle uppstå.
tack tack
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Inkoppling, högtalarkabel mellan enhet och slutsteg

Inlägg av Larco »

Mina lågnivåkablar ligger under mattan under mittkonsollen och rakt bakåt under baksätet. Inte så krångligt, iaf inte på st165an ;)
Går inte åt lika mycket kabel och man behöver inte trixa o hänga upp kabeln under instrumentbrädan.
Oavsätt hur du gör så gör det ordentligt från början.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar