Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av SvEsson »

Hej :)
Först - jag är mycket nöjd med min Avensis -99 1,8 Lean Burn, köpt ny, har nu gått 17000 mil.
Bara bytt: kamrem, vattenpump (förebyggande ihop med kamremsbyte), tändkablar (förebyggande), bromsskivor och bromsbelägg fram. + ecco drive-lampan i instrumentpanelen.
Men :?: Vad kan man vänta sig kommer nu :?: Tändspolar (kablarna till tändspolarna ser klena ut :evil:)? Generator? Koppling? Bakbromsarna (trumbromsar)????
Finns säkert nån här med erfarenhet av denna biltyp......
Tacksam för lite tips på vad man förebyggande kan koncentrera sig på.... tänker ha bilen kvar ett bra tag till

/ SvEsson Lindesberg
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av Dale »

Hej och välkommen.

Som vanlig kan även ett spett gå sönder om man hanterar det fel eller missköter det. ;-)

Det som kanske kan hända när kärran åldras och gått långt är att man brukar rekomendera byte av vattenpump i samband med kamremsbytet vid 20 tusen mil vilket du har gjort. Generatorkolen kan man kanske få byta framöver med men har man inte tummen mitt i handen och tungan rätt i munnen så är det ganska enkelt med. Kolen kostar inte många kronor men man kan även byta hela hållaren med kolen men då snackar vi materialkostnader på någon hundralapp. Kopplingen är ju mycket beroende på hur man kör. Själv har jag inte behövt byta någon koppling trots man dragit husvagn och släp och bilar som rullat över 30-50 tusen mil. Bakbromsarna (trummor) kan beläggen behövas bytas men ser man över bromsarna regelbundet så att inget fastnar eller kärvar så sliter beläggen jämt och fint så håller dom bra med. De e ju knappt man behövt byta någon glödlampa ens men alla vi är olika och det är säkert någon annan som har andra åsikter.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av fredrik mkIII »

Handbromswirear går på varenda avensis känns det som. Och krängningshämmarbussningar. Avgasrören rostar med tiden och brukar vara ganska trötta runt 20 000 mil. Förutom det så brukar resten bara gå och gå :)

Med vänlig hälsning, fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av SvEsson »

Tack för svaren :D

Då blir det till att hålla lite extra koll på bakbromsar och parkeringsbroms.
Men jag antar att p-bromsen fungerar hyfsat på ena hjulet om EN p-bromswire går av...?

Ingen som haft problem med tändspolarna? Tänkte ett tag att köpa ut ett par och ha med uti-fall-att..

Hälsningar
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av johan44 »

Var inte orolig, jag har kört 10 000 lugna mil med min -98 (som nu har 21 000 på mätaren) och det har aldrig hänt något. Det finns några modellfel som jag tycker beskrivs bra här http://www.begkopguiden.se/test/toyota/avensis/809 men inget som avgör om du kommer fram eller ej.
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Vad händer med en Avensis 1,8 -99?

Inlägg av tomme »

När man har en bil som passerat bäst före datum,dvs garantin gått ut, så kastar inte jag något extra på bilen :x
Frågan är bara hur länge till den klarar besiktningen och OM det är värt att lägga ner mer pengar på riskkokarn :lol:
Plåten blir ju inte tjockare direkt med tiden och svetsning kostar. Alltså en avvägning mellan plånbok och besiktning.
18 år är väl genomsnittet för en kärra än idag, så närmar sig utgångsdatum så får man kasta ett getöga på något annant yngre fordon som kan falla en i smaken :mrgreen:
Skriv svar