Toyota Corolla 4wd Ojämn gång ,ryker å ylar
Postat: fre 12 jun 2009, 08:54:20
Hejsan på er ,,, nu behöver jag lite hjälp och stöd
,, Har för en vecka sedan köpt mig en Toyota Corolla 4wd
98 årsmodell(7A FE motor) 24600 mil.
Har ett par problem med den .
1: Den vill ibland gå ojämt på en cylinder (tror att det är på 2 eftersom mörkare stift )
Har kommit 2-3 gånger på de endast 25 milen jag hunnit kört den.
Börjar med att den små rycker för att sedan gå på tre cylindrar .
Har komp testat och den har bra komp på alla cylindrar.
Bytt stift ,tändkabel .
Tror ni det kan vara en spridare som spökar och läcker igenom ?
2: Den vill rycka blått när jag varvar upp motorn på friläge samt vid omkörning om jag stressar den på ex. trean .
Kollat av vevhusventilationen och den verkar ok.
Annars är det vanligt att oljeringarna blir slitna vid plus 24000 mil,
Eller ventiltätningarna ?
Vilket brukar gå först liksom , ventiltätningarna eller oljeringarna ?
Har testat med något som de kallar för wd40 tricket , som är att man lossar stiften och häller i wd40 på kolvarna för att avlagringar skall lösas upp på oljeringarna .
Om någon oljering på en cylinder är dålig skall wd40 oljan snabbt rinna igenom och ner i motorn , men inte på min motor det wd40 oljan stannar uppe på kolvarna länge på alla 4 cylindrar.
Misstänker i,o,f att det kan ha med fel 1; ifall det nu är en spridare som läcker och ger för mycket bensin så oljan blir smittad av bensin , och därför väldigt tunn.
Har inte hunnit att byta till fräsch olja ännu, vill först fixa fel 1:
3: Bakhjuls lager på höger sida ylar så det verkar vara slut .
Svårt att byta ? Behöver det pressas ut ?
Hört att det skall kosta 2000 :- för bara lagret på Toyota .
Finns det något pirat eller annat lager som passar till normalt pris ?

,, Har för en vecka sedan köpt mig en Toyota Corolla 4wd
98 årsmodell(7A FE motor) 24600 mil.
Har ett par problem med den .
1: Den vill ibland gå ojämt på en cylinder (tror att det är på 2 eftersom mörkare stift )
Har kommit 2-3 gånger på de endast 25 milen jag hunnit kört den.
Börjar med att den små rycker för att sedan gå på tre cylindrar .
Har komp testat och den har bra komp på alla cylindrar.
Bytt stift ,tändkabel .
Tror ni det kan vara en spridare som spökar och läcker igenom ?
2: Den vill rycka blått när jag varvar upp motorn på friläge samt vid omkörning om jag stressar den på ex. trean .
Kollat av vevhusventilationen och den verkar ok.
Annars är det vanligt att oljeringarna blir slitna vid plus 24000 mil,
Eller ventiltätningarna ?
Vilket brukar gå först liksom , ventiltätningarna eller oljeringarna ?
Har testat med något som de kallar för wd40 tricket , som är att man lossar stiften och häller i wd40 på kolvarna för att avlagringar skall lösas upp på oljeringarna .
Om någon oljering på en cylinder är dålig skall wd40 oljan snabbt rinna igenom och ner i motorn , men inte på min motor det wd40 oljan stannar uppe på kolvarna länge på alla 4 cylindrar.
Misstänker i,o,f att det kan ha med fel 1; ifall det nu är en spridare som läcker och ger för mycket bensin så oljan blir smittad av bensin , och därför väldigt tunn.
Har inte hunnit att byta till fräsch olja ännu, vill först fixa fel 1:
3: Bakhjuls lager på höger sida ylar så det verkar vara slut .
Svårt att byta ? Behöver det pressas ut ?
Hört att det skall kosta 2000 :- för bara lagret på Toyota .
Finns det något pirat eller annat lager som passar till normalt pris ?