Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

Rengjorde spjället för en dryg månad sen eftersom jag hade problem med att tomgången stack ner till 600rpm ibland/kändes som att bilen skulle stanna..
Det gäller min avensis -04 2.0

Frid och fröjd trodde jag ;) Vet om att toyotan har hög tomgång, ligger mellan 1800-2000 när den är kall men mitt problem är att den ligger på ca 1400rpm när bilen är varm.
LaunchControl passar inte riktigt på en avensis.. En konstig sak är om jag stänger av bilen när den är varm och sen startar den igen upplever jag att tomgången är lägre men ändå runt 1200rpm

Jag funderar över om jag inte har fått det helt tätt, testat spruta lite 5-56 men det kanske inte är tillräckligt brandfarligt för att öka varvet? Någon ventil som styr kallstart?
Tackar i förhand för all hjälp jag kan få :)
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av Swecap »

Efter rengöring av spjälhus:
Demont -pol på batteri, vänta minst 5min
Montera tillbaka.
Vrid på tändningen, starta EJ, stäng av förbrukare radio ac osv ställ värmen på max i bilen vrid/ställ fläkten på 2:a läget.
NU starta bilen, rör INTE gasen. Låt bilen stå på tomgång tills den blivit varm och stabiliserat tomgången.
Nu kan du stänga av och det kommer att vara bra.
Någon slags självinlärning.
Corona RT40 -66
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

I alla trådar jag har läst igenom har jag aldrig sett detta, vet du vilka motorer detta måste göras på eller det är generellt såhär man gör?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av Pipedreams »

Tomgångsregleringen är självlärande på moderna bilar och efter ett större ingrepp som rengöring av spjället får man nollställa minnet på detta vis för att den fortare ska hitta rätt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

När jag rengjorde spjället fick jag inte av 1-2 av slangarna som satt på själva spjällhuset, misstänker att det är dessa som leder vatten. Ska se om jag inte kan få loss de imorgon och återställa ECUn samtidigt med instruktionerna ovan.

Som vissa har märkt här lider vissa avensis av att de går ryckigt, efter rengöring av spjället gick bilen galet bra utan detta sympton i ca 3 dagar sen tillbaka på ruta 1 igen. Jag funderar också på om luftfuktigheten spelar in, idag är det regnigt i Skåne och bilen gick sämre än vanligt. Har även märkt att tomgången har varit extra märklig efter jag har tvättat bilen vissa gånger, är det hjärnspöken eller kan det ha något samband?
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

Nu har jag fått rengjort spjället igen, nu ligger tomgången runt 1400rpm. inte någon större skillnad mot innan. Missade dock att ställa in fläkten/värmen eftersom den hade blivit nollad..
Har inte varit ute och kört med bilen än men lät den stå på tomgång ett bra tag.

Jag fick fylla på några DL glykol i behållaren eftersom det rann ganska friskt :) Måste man manuellt lufta något efter detta?
Blev lite skeptisk eftersom fläkten startades 4ggr och tempen gick upp till 100c flera gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av cheetah1 »

När jag bytte glykol på våran av samma modell som din så hade jag kylarlocket av och körde den på tomgång några termostatcykler, sen var det färdigluftat. Har funkat strålande sen dess.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

I går kväll såg jag att ytterligare ca 2cm saknades i expansionskärlet, så antingen är det luft som har försvunnit eller så läcker vätskan ut :) Spännande dilemma.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av shuu »

Hela exp. kärlet var i princip tömt igår. efter ca 17mil.
idag efter ytterligare 8mil hade det sjunkit 2cm till.

Kan det verkligen ha funnits 1-1,5L luft i systemet eller har jag en läcka?
Jag kan inte se att det är fuktigt men slangarna på spjällhuset är väl dolda också.. Det är de enda jag har rört förutom locket på kylaren.

EDIT: Det var en läcka, fixat och klart.
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Lite för hör tomgång efter spjällrengöring!

Inlägg av ashystyle »

Swecap skrev:Efter rengöring av spjälhus:
Demont -pol på batteri, vänta minst 5min
Montera tillbaka.
Vrid på tändningen, starta EJ, stäng av förbrukare radio ac osv ställ värmen på max i bilen vrid/ställ fläkten på 2:a läget.
NU starta bilen, rör INTE gasen. Låt bilen stå på tomgång tills den blivit varm och stabiliserat tomgången.
Nu kan du stänga av och det kommer att vara bra.
Någon slags självinlärning.
När ma vrider på tändningen.. ska man vrida så att endast stereon fungerar eller att även värmaren/ac ska fungera?
Därefter..vad menar du med att ställa fläkten
på 2:a läget?

Jag har problem med låg tomgång efter startmotors byte ; ( är konstant på 600 varv..
Skriv svar