vilken motor passar i celican

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Dale »

forden34 skrev:Tack för tipset, har man bytt kan man skriva tycker jag och har man inte kan man låta bli, som jag säger, det jag inte vet yttrar jag mig inget om, det är min dotters bil å hon är glad att äga den, nybliven körkortsägarinna med en celica -92
Ditt tredje inlägg och du förväntar oss att vi ska känna dig? Ber isf om ursäkt om vi försöker lura ut och hjälpa dig men nu vet vi.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Dale skrev:
forden34 skrev:Tack för tipset, har man bytt kan man skriva tycker jag och har man inte kan man låta bli, som jag säger, det jag inte vet yttrar jag mig inget om, det är min dotters bil å hon är glad att äga den, nybliven körkortsägarinna med en celica -92
Ditt tredje inlägg och du förväntar oss att vi ska känna dig? Ber isf om ursäkt om vi försöker lura ut och hjälpa dig men nu vet vi.

Talar du för alla eller talar du för dig själv

Lås skiten
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

forden34 skrev:
Dale skrev:
forden34 skrev:Tack för tipset, har man bytt kan man skriva tycker jag och har man inte kan man låta bli, som jag säger, det jag inte vet yttrar jag mig inget om, det är min dotters bil å hon är glad att äga den, nybliven körkortsägarinna med en celica -92
Ditt tredje inlägg och du förväntar oss att vi ska känna dig? Ber isf om ursäkt om vi försöker lura ut och hjälpa dig men nu vet vi.

Glömde att fråga, vad är det du försöker lura som du säger
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Rejj »

forden34 skrev: Glömde att fråga, vad är det du försöker lura som du säger
Antar att Dale med "lura ut" menar förstå.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av SHySwe »

Forden, välkommen till forumet TCS! :wave:
Ett forum med intresserade personer och intressanta tankar.
Vi vill alla hjälpa dej så gott vi kan.
Det kan ibland bli formuleringar som leder fel. Har själv varit där, så jag vet hur det kan gå.
Så låt oss ta det från början igen. Ok? ;)

Du vill ha lite mer sprutt i din dotters bil. Av det som sagts ovan verkar det bli massor av jobb att byta motor, då det ena leder till det andra.
Så kanske du vill fråga vilka alternativ som finns med befintlig snurra istället?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Tobbera »

För nybliven körkortsägarinna med en celica -92 är 115 hk tokigt för mycket. Stryp den säger jag. Limma fast en träkloss under pedalen så kanske vi kan få leva lite längre i trafiken.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av nikwal »

Tyvärr svårt att undvika att gå in på kluriga motorsiffor osv för att förklara detta.. jag tror inte det finns nåt vettigt bolt on där man klarar sig undan utan allt för mycket jobb men om det är så att du har en motor av typen 7A-FE skulle jag om jag vore dig kika mig lite om på nätet efter 7A-GE, den fanns aldrig i en bil utan är ett ihopplock av andra saker och verkar vara relativt vanligt så det ska inte vara några problem alls att hitta massor med info om det på tex google.. lycka till..
E85 wants to be free!
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Tobbera skrev:För nybliven körkortsägarinna med en celica -92 är 115 hk tokigt för mycket. Stryp den säger jag. Limma fast en träkloss under pedalen så kanske vi kan få leva lite längre i trafiken.
Å det var mer påhopp här igen ser jag, å du är den rätte att uttala sig då det gäller liv i trafiken då du håller hastigheterna?????? se till dig själv först innan du vräker ur dig spydigheter, förstår inte vad det har med motorbytet att gör det du uttalar dig om.
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

nikwal skrev:Tyvärr svårt att undvika att gå in på kluriga motorsiffor osv för att förklara detta.. jag tror inte det finns nåt vettigt bolt on där man klarar sig undan utan allt för mycket jobb men om det är så att du har en motor av typen 7A-FE skulle jag om jag vore dig kika mig lite om på nätet efter 7A-GE, den fanns aldrig i en bil utan är ett ihopplock av andra saker och verkar vara relativt vanligt så det ska inte vara några problem alls att hitta massor med info om det på tex google.. lycka till..
Jag tänkte bara om nån visste nått bra sätt att göra det på och kunde tala om vad jag skulle använda mig av för motor och låda men utan en massa eldragningar, jag har googlat lite men inte hittat nått. 7A-GE är det ett gammalt hopplock, är inte kunnig på motorbeteckningar å generationer hit å dit.
Vill tacka för tipset. :D :D :D :D :D
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av SHySwe »

Det där med att slippa eldragningar är inte så lätt i en nyare bil med sprut. Mycket är anpassat för just den motorn.
Men visst borde en nyare 4A-GE passa, pojkar?
Då har en samma årsmodell runt 130 hästar i 16 ventilers utförande, runt 165 i 20 ventilers. 1,6l istf 1,8.
Här är en lista på de flesta Toyotamotorerna, jag har själv fått länken av hjälpsamma TCS:are:
http://www.geocities.com/kalalahti/data ... l#A-series
Följer du länkarna längst ner, får du veta lite mer.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar