Sida 1 av 2

fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: sön 26 maj 2013, 02:10:34
av k-len
Ännu fler dumma frågor från övik...

Jag har förstått det som att den vita mojängen med en vacuumslang och elkablar till, längst upp till höger på torpeden, skall ha med fuelcutten att göra? Stämmer det?

OM det stämmer är jag lite förbryllad. För den vacum slangen är avklippt/pluggad. Men lix förbannat dör bilen av och tänder motorlampan vid ~1 bars ladd. Vilket jag förutsätter är fuelcutten.

Hur går detta till?

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: sön 26 maj 2013, 22:28:55
av Pipedreams
Den vita är till ekonometerlamporna. Mapsensorn har 3 kablar i kontakten och sitter också på torpedväggen.

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 08:51:23
av k-len
Sitter fuelcutten i mappsensorn? Hur kan man då klippa slangen för att eliminera fuelcutten som de skrivs?

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 09:02:41
av SHySwe
Stoppa saxen i en låda! Klipp inte.
Att köra utan mapsensor lär du inte bli glad av.
Det du vill göra är att begränsa signalen från den.
Detta kan göras med ett motstånd eller ännu hellre en zenerdiod.
Sök lite till så hittar du rätt tillvägagånssätt.

Edit1: Bara en zenerdiod var ju en korkad tanke. Du vill egentligen ha fuelcut, fast inte just på originaltrycket?

Edit2: Kolla på http://www.gtfours.co.uk/index.html. I menyn; Howto, Make & Fit an FCD.

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 11:21:58
av Pipedreams
Fuelcuten sköter ecu:n men den använder sig av signalen från mapsensorn. Då celican har luftmängdmätare så använder den bara mapsensorn för fuel-cut och till laddtrycksmätaren i instrumentet. Så det är inga problem att rycka bort slangen på den för att slippa fuel-cut. Och har man ordentliga slangar som sitter som dom ska och en laddtrycksmätare så behöver man ingen fuel-cut.

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 12:13:50
av Glenn
"Kan man köra bil behöver man inget säkerhetsbälte!" ? "Kan man köra MC behöver man ingen hjälm ?" ;)

Nä, men har man koll så kan man väl köra utan fuelcut.

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 12:40:38
av Pipedreams
Det var väl en jäkla jämförelse Glenn. Jag ser fuelcuten mer som hängslen om man går med dåligt sydd knapp i byxorna ;)

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 17:45:45
av Glenn
Fast om laddtrycket skenar så skjuter du ju lätt hela motorn iofs, så det är ju lite värre.

Men har man lite koll så..

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 19:57:41
av k-len
Tycker det vart många svar i tråden men ingen på min fråga?

Den vita saken, det är väll inte mappsensorn? Någon har sagt till mig att det är vacum slangen från den vita prylen som styr fuelcut, men jag förustätter att detta inte stämmer då jag har fuelcut.

Men varför har man klippt vacumslangen till den vita prylen?

Har för övrigt fuelcut defender och den cuttar inte förän 1,1 bar.

Re: fuelcutten borttagen, men cuttar ändå? =S

Postat: mån 27 maj 2013, 22:00:07
av SHySwe
Tycker nog att Pipedreams första inlägg var ett ganska bra svar?
Fast det besvarar ju inte frågan: Varför är fel grej urkopplad? ;)