Sida 1 av 1
Passar den här katalysatorn?
Postat: ons 17 jun 2009, 01:02:14
av Driver
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: fre 19 jun 2009, 18:24:47
av Driver
Ingen som vet? är i akut behov av en ny kat

Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: sön 21 jun 2009, 11:56:56
av Suprafan
Det där var ju dyrt... Köp en på biltema för 1499 då är den godkänd också.
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: sön 21 jun 2009, 12:35:10
av Driver
Suprafan skrev:Det där var ju dyrt... Köp en på biltema för 1499 då är den godkänd också.
Jo den är ju dyrare än en universal, men billigare än original

. Vill ha något som passar direkt på utan att behöva svetsa o sånt, visst blir det dyrare, men men

Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: sön 21 jun 2009, 14:44:10
av Suprafan
Måste ju ändå svetsa fläns på den. Biltema är billigast och har en hel del olika för småpengar till olika storlekar på avgassystem. Kostar inte mångra kr att montera på en avgasfirma.
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: sön 21 jun 2009, 19:51:42
av Driver
Suprafan skrev:Det där var ju dyrt... Köp en på biltema för 1499 då är den godkänd också.
Menar du 300 cells sportkatalysatorn dom har där?
Mvh Driver
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: mån 22 jun 2009, 12:57:42
av Suprafan
Finns även vanliga universalkattar. Men sportkatten är väl "roligast". Finns även 100 cells racekatt.
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: mån 22 jun 2009, 16:05:50
av Dale
Race, sport, fullflödes. E de någon skillnad? Antal celler? Stora eller små celler? Metall eller keramisk? Fördel/nackdel?
Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: mån 22 jun 2009, 17:16:46
av Driver
Dale skrev:Race, sport, fullflödes. E de någon skillnad? Antal celler? Stora eller små celler? Metall eller keramisk? Fördel/nackdel?
Jag har noll koll på såna där saker så jag undrar detsamma

Re: Passar den här katalysatorn?
Postat: mån 20 jul 2009, 01:14:33
av Freddan
Driver skrev:Dale skrev:Race, sport, fullflödes. E de någon skillnad? Antal celler? Stora eller små celler? Metall eller keramisk? Fördel/nackdel?
Jag har noll koll på såna där saker så jag undrar detsamma

Race, sport och fullflödes-namnen, verkar användas lite hur som helst, men de avgörande faktorerna är
arean, längden samt celldelningen. Antal celler mäts per kvadrattum. Enligt Svenska Bilsportförbundet
får katalysatorerna inte ha mindre än 100 celler/kvadrattum, så 100 cells kattarna är väl de som bör
kallas för "racekatt".
Skillnaden är väl att en "racekatt" tar längre tid på sig att få upp temperaturen så att den renar lika bra
som en katt med fler och tätare celler.
Fördelen med en metallisk katt är att den har mycket tunnare väggar, som då ger större hålrum och
bättre flöde. Den keramiska är känsligare och behöver då tjockare väggar för att hålla, vilket gör
att man får sämre flöde.
Mvh Freddan