Sida 1 av 1
Celica ST182 Guider!
Postat: ons 17 jun 2009, 01:14:12
av Falk
Jag håller på att göra guider för att göra det lättare för andra att styla sina Celica's! Länken kommer ständigt uppdateras så håll koll!
hoppas de hjälper där det behövs!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=138811
Re: Celica ST182 Guider!
Postat: ons 17 jun 2009, 08:46:16
av Dale
Re: Celica ST182 Guider!
Postat: ons 17 jun 2009, 10:23:09
av Falk
oj, det missade jag helt. du kan ta bort denna tråden så gör jag en ny där.
Re: Celica ST182 Guider!
Postat: ons 17 jun 2009, 11:04:24
av Larco
Riktigt kul och bra att du tar dig tid till att göra guider

men jag vill kommentera din luftfilterguiden lite.
Att byta från originalluftboxen till ett koniskt luftfilter som utan av ordentlig avskärmning från motorrummets varma luft ger med största sannolikhet effektsänkning...
Förutom den varmare insugsluften är också längden på originalinsugsröret/filterboxen oftast avstämd för att utnyttja pulserna/akustiken som uppstår för att få in lite extra luft vid de avstämda varvtalen precis som själva insuget på motorn. Originalluftfiltret orsakar i de allra flesta fall på originalbilar/BPUbilar inget mätbart tryckfall, således finns ingen anledning att byta ut det. Största restrektionen brukar i regel vara luftmängdsmätaren, men turligt nog finns ingen sådan på denna celicamodell

Nu ser originaldelarna redan riktigt fina ut men generellt är det aldrig en dum idé att gå upp en dimension till grövre snorkel, se till att alla rörändar är trattformade (i luftboxen och snorkeln) Samt dra ned kalluftsnorkeln till mitt i fronten vid nummerplåten vilket är den absolut bästa upptagningspunkten för luft pga det aerodynamiska trycket och lufthastighet. Det kommer att ge så mycket effektökning man kan få från uppgradring av insugsvägarna. Man kan också isolera insugsrören från det värmen i motorrummet med exempelvis grillvantar (faktiskt

) samt ventilera motorrummet om det är varmt vilket det alltid brukar vara. Var 3e grad C man sänker insugstemperaturen resulterar i ca 1% effektökning och vice versa (om jag inte minns helt fel är det de siffrorna)
Det bästa man kan göra är att mäta det faktiska undertrycket/vakuumet/tryckfallet och temperaturen precis innan spjällhuset innan man ens ger sig på att modifiera insugsvägen. För oftast är det att slänga pengarna i sjön att bygga om det såvida du trimmar skiten ur motorn, även då är det värt att mäta faktiskt. Tryckfallet kan man mäta extremt enkelt man behöver bara en petflaska, en genomskinlig slang av liten diameter och en träbit. koppla ena änden av slangen till insugsröret och stoppa den andra i flaskan. Slanken kommer att fungera som ett sugrör och suga upp vattnet till en viss höjd. Man brukar mäta i tum (inches of water). Det är lämpligt att ha ca 32" vertikal slang från vattenytan (ca 80 cm). Sen är det bara att börja mäta. 40" motsvarar ca -0,1bar. Det enda som verkligen behöver poängteras är att inte låta vattnet sugas in i motorn!
Vill inte klanka ned på dig utan bara berätta det många inte har en aning om

Re: Celica ST182 Guider!
Postat: tor 18 jun 2009, 12:59:05
av Falk
Tack så mycket för tipsen =D inga tips är dåliga tips, men jag tog faktiskt bort sportluftfiltret igen och satte dit original igen för de pyste en aning när man låg på låga varv och det tyckte jag inte riktigt om så jag kör med original igan. man nu vet jag hur jag byter till sportluftfilter om de skulle komma till kritan igen =D
Re: Celica ST182 Guider!
Postat: tor 18 jun 2009, 13:55:35
av Larco
Hehe, ok. Troligtvis ett bra drag även om det kanske låter lite roligare med öppet filter när man gasar

Man kan också göra som jag gjorde igår på min corolla, linda grenröret med värmesiolerande avgasbandage. Tyckte faktiskt det gjorde lite skillnad. Tog inte mer än nån timme och kostade inte mer än några hundra.
Re: Celica ST182 Guider!
Postat: tor 18 jun 2009, 22:25:14
av R4b13z
Med risk för att verka dum...
Larco skrev:se till att alla rörändar är trattformade (i luftboxen och snorkeln)
Skulle du kunna utveckla de lite, jag förstår inte riktigt. Hurdå trattformade, ska insugsröret vara grövre på mitten?
