Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
..Och sen gör du 2JZ-GTE konverteringen ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Haha faktum är att jag är inte så imponerad av 2jz-gte, eller jo det är jag att den pallar med så sjukt mycket effekt. Men jag behöver inte ha så mycket effekt och då finns det lämpligare (läs mera bang for the buck) motorer. En 2jz är en ganska tung och dyr klump. Så det lockar helt klart mera med en 3uzfe som väger mindre, låter fränare, kostar mindre och snarlik effekt i standardutförande..
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
FE och ingen turbo är väl dess nackdelar.
Sen är den väl lite haövdyr fortfarande ? 1UZ-FE kan man ju få billigt, men den är ju inte lika kul.
Sen är den väl lite haövdyr fortfarande ? 1UZ-FE kan man ju få billigt, men den är ju inte lika kul.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Yes FE är ju en nackdel, men ingen turbo är ingen nackdel för mig då jag inte alls skulle vilja ha massvis med hästkrafter, jag tycker mera om sugmotorer. Men turbo funkar ju också såklart och dom har sin charm dom med. Men jag är lite mera fascinerad av sugmotorer
En 3uz verkar man kunna få tag på i runda slängar ca 15k. Så det är fortfarande billigare än 2jz,
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Fördelen med turbo är ju att man lätt kan höja effekten rejält utan att det märks.. sugmotorhästar är alltid dyra.
Det kan ju exempelvis vara en fördel om man ska göra ett legalt motorbyte och måste hålla sej under 20/10%-gränserna.
En klassiker är ju saabs motorer där man kan använda en 2.0l 150hk lättrycksturbo på pappret, som man sen byter programvara på och har typ 250hk, lite mer osynligt meck och du är uppe på över 300.
Det kan ju exempelvis vara en fördel om man ska göra ett legalt motorbyte och måste hålla sej under 20/10%-gränserna.
En klassiker är ju saabs motorer där man kan använda en 2.0l 150hk lättrycksturbo på pappret, som man sen byter programvara på och har typ 250hk, lite mer osynligt meck och du är uppe på över 300.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Yes absolut håller med, det är en stor fördel just den biten med turbo. Lite där charmen med turbomoterer ligger, men jag är fortfarande torsk på vrålande sugmotor
Jag har kollat lite med SFRO och det är genomförbart att att få en IS200 registrerad med 3uz... Men ska man göra det godkänt för gatan så börjar det bli mycket pengar i och med att man måste byta komplett bakvagn och växellåda tillsammans med komplett bromssystem.
Jag har kollat lite med SFRO och det är genomförbart att att få en IS200 registrerad med 3uz... Men ska man göra det godkänt för gatan så börjar det bli mycket pengar i och med att man måste byta komplett bakvagn och växellåda tillsammans med komplett bromssystem.
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Bempa´s Lexus IS200 -99 GXE10
Ja drömmarna om en IS450 går i stöpet av kostnadstekniska skäl, svårt att inte motivera inköp av en stilren gubbkeps & köra en LS eller GS istället. Men det vore en underbar bil, inte för inte att Lexus själva gjorde ett koncept i början av tjugohundratalet.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.