Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Glenn »

Jo, till nästa år kommer jag att behöva en bil till för att komma till jobbet, och efterssom sambon också behöver det så blir det en bil till.

Nuvarande bil är ju en saab 9-5 som är ganska praktisk, man åker lätt fem vuxna i den, den är säker, lastar hyfsat och man kan köra 60 mil utan att bli för mörbultad, fine.

Det öppnar ju upp för en mer opraktisk bil för mej ;)

Vad har jag då för krav ?

- Låga ägandekostnader, allt är relativt, men för dyr försäkring och hög soppaförbrukning funkar inte.
- Bekväm om man är 196cm lång och halvtjock.
- Inte för trist att köra
- centrallås
- elhissar
- Helst manuell låda
- Helst nyare än 1995.

Inte så svårt ? Hmm.. jo..

Har kikat på..

SAAB 9000, ja jo, trevliga grejer, billiga som fan, mycket motor, billiga att äga men..
SAAB 9-5, som ovan, lite obekvämare, lite dyrare, men i stort sett så.
Toyota RAV4, 4wd lockar.. men dom är så satans dyra!
Toyota Corolla, antingen risiga, snikutrustade eller tokdyra, dessutom inte så skoj
Mitsubishi galant, rost rost rost, annars trevliga

..Sen har jag funderat mer och mer på..

Toyota Celica T18, trevliga, men faller mest bort för att..
Toyota Celica T20, har blivit så billiga.. runt 20k för både AT200 och ST202.. men är dom ekonomiska ?

Jag har också funderat på..

Lexus LS400, fina bilar, men tidiga 90-talare med V8 och 35k på mätaren.. hmm..

..Hjärtat säger också

Toyota Celica ST165 :) ..men dom är allt annat än billiga att äga dessvärre :(

Just nu lutar det mest åt ST202, tänker jag dumt där ? jag gillar verkligen T20-modellen, och efterssom
kostnadsskillnaden mellan AT200 och ST202 är marginell så undrar jag om man verkligen ska köpa
en AT200 bara för bränsleförbrukningen ? gissar att månadskostnaden på en ST202 är ca 50kr extra för försäkringen och hur mycket mindre drar den egentligen ? kommer troligen köra ca 2x5 mil om dagen, alltså 200mil/mån, om AT200 drar en deciliter mindre så blir det 20 liter mer, vilket är typ 300:-. ..skulle den dra två deciliter mer så börjar det bli svettigt dock.

En SAAB 9000 drar nog typ samma i jämförelse med en AT200 ? och liknande försäkring, men då får man en bekvämare bil med mycket mer motor, men inte alls lika kul att köra..


Åsikter ? (om hela listan), andra förslag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Dale »

Priusarna börjar ju komma ner i pris med. Annars så ST202.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av SHySwe »

Glenn skrev:...
Vad har jag då för krav ?

- Bekväm om man är 196cm lång och halvtjock.
...
Härligt ärligt! :D :thumbup:
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Priusarna börjar ju komma ner i pris med.
Frågan är ju hur länge batteripackarna håller i dom egentligen ?

Nu kommer jag nog inte behöva passera terrortullarna, men är det fortfarande fri tull på prius tro ?
Annars så ST202.
Ja, det är ju lockande :) ..mailar lite med en kille som har en svart dessutom, bästa färgen :)

Är bara lite rädd att man står där med en bil som är dyr i drift, å andra sidan är dom nog inte så väldigt svårsålda kanske.

Även t23 börjar komma ner rejält i pris, finns från ca 45k, men jag gillar T20 bättre.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Dale »

Har varit flitig å åkt Taxi tidigare och många av deras Priusar rullar upp mot 50 tusen mil utan batteribyte. Sen hur mycket som e kvar har jag inte fått reda på bara att det fungerar fortfarande.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Mr Dezent »

Eftersom last och bagage inte var något krav så bör ju en Celica ST202 fungera och passa övriga önskemål i din lista bra.

Men annars hade jag nog gått på en senare 9000 2,3 turbo faktiskt.
Fruktansvärt mycket bil för pengarna och med Aeroinredningen åker man ju som en kung.
Kan ju hitta riktigt fina exemplar redan från 20.000 kronor, vilket jag vill mena är mer prisvärt än mycket annat på marknaden.
Går att hitta fullt körbara exemplar under den summan också, men då är de förstås i regel endast i bruksskick.

Vi har just nu (bland mycket annat) en 9000 2,3 turbo och en äkta 9-5 Hirsch med extra allt.

Hirschen är väldigt trevlig och betydligt piggare, men jag slås ofta av hur pass bekväm och snabb som den betydligt äldre 9000 trots allt är.
Med rätt motor (alltså en felfri fulltrycks 2,3 turbo utan TCS) går det undan rätt bra, där har jag svårt att tro att en standard ST202-Celica hänger på ...
Samtidigt har du 4 dörrar, ett rymligare bagage och plats för 5 passagerare i bilen utan alltför allvarlig trängsel.

En icketurbo eller lättrycksturbon är dock inget att sträva efter.
Där hade jag valt Celican lätt.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Hornlund »

Eftersom du är saabfrälst, är det svår att argumentera för att åka liten plåtlåda från Toyota. Men om du tycker det är kul att svänga, & dessutom åka billigt, plus att du slipper ha en bil att tappa bort på parkeringen vore en T20 ett bra alternativ.

Du är ju bekant med karossen sen tidigare, så det blir enklare att göra bedömningen om komforten duger eller ej. Själv chansade jag, & blev faktiskt väldigt nöjd. Med nedlagda baksäten lastar T20 förvånansvärt bra också, fast gnäll av baksätesåkare får man svälja. Passar det inte kan de gott gå, eller välja ett annat transportalternativ.

Men någon turboknuff är det ju inte tal om, då har du redan modellen. Kanske du ska plocka fram St205an & bruka den ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av SHySwe »

Hade min CX45M varit fräschare så hade den varit ett alternativ? Vet av en Aero-inredning (ljusgrått skinn) men det blir ändå inte det du söker.

Skoda Fabia RS DSG?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av harntabo »

Det du beskriver är ju ett behov av min Solara;-). Hon är ju faktiskt tyvärr till salu nu ....

Snittar 0.79 med min blandade - med V6 aut på 224 hp o aut!
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Letar vardagsbil, igen. tips och råd ?

Inlägg av Glenn »

Just nu lutar det mycket starkt åt ST202, men jag hittade även en ST182 tokbilligt, kan kanske vara nåt, men jag föredrar den nyare karossen.

frågan är hur dum man är.. en 9k är säkert bättre på alla sätt, förutom körglädjen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar