1
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- fredrik mkIII
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
- Ort: Lur
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.
mvh fredrik
mvh fredrik
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Vad innebär det och hur mycket kostar inte det? :Sfredrik mkIII skrev:gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.
mvh fredrik
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
- Fabian
- Inlägg: 143
- Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
- Bilmodell: MR2 AW11 -87
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Helsingborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Helsingborg
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
1
Senast redigerad av TommyToo den sön 19 jan 2020, 10:40:40, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Kan man göra sånt själv eller är det nåt som man lämnar till Toyota?Fabian skrev:det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.TommyToo skrev:Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :OBellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?
Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Bellman skrev:Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.TommyToo skrev:Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :OBellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?
Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.
Okej jag förstår. Men finns det nåt "så-här-ska-det-vara värde" för supra mk3? Eller är det olika?
Jo det brukar ju det, hmm. Jag kör med en svindyr hel-syntetisk olja >_<
- TGAW11
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
- Bilmodell: MR2 Mk1
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Halmstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Halmstad
Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]
Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11 1985, Bluetop, MAP
Smart Roadster Coupe [”bruks-MR2”]
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE [tyvärr såld]
Toyota Previa XR30 [såld]
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11 1985, Bluetop, MAP
Smart Roadster Coupe [”bruks-MR2”]
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE [tyvärr såld]
Toyota Previa XR30 [såld]