Lambdavärde

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Lambdavärde

Inlägg av Speedo »

Hur var det med avgasvärdena? Om lambdavärdet börjar ligga i övre gränsvärdet vid besiktning, är det ett tecken på att lambdan håller på att ge upp, eller kan det vara nåt annat?
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Lambdavärde

Inlägg av Speedo »

Den gick ju igenom besiktningen, så det är ju ingen panik på nåt sätt. Men man är ju perfektionist och dessutom väldigt nyfiken av sig.

När jag läst runt lite och dessutom läst "avgasskolan" förstår jag att det handlar om att den får lite mager blandning. Jag hade 1.02 och gränsvärdet är 1.03. Vad jag förstår handlar det om lite mager blandning. Kan det vara att lambdan börjar vara lite dålig, och kanske måste bytas till nästa besiktning, eller kan det vara att jag inte varmkört tillräckligt? Jag körde i raskt tempo till SBP, men turen tog bara 10-15min, och sedan stod den nog i nästan 10min innan jag fick komma in. Avgastestet är sen det första som körs när man kört in. Bättre borde väl egentligen vara (som någon nämnt) om det gjordes efter bromsprovet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lambdavärde

Inlägg av Dale »

Vet inte hur de e på modernare Toyotor men på mina gamla med 3S motorer har de då varit lite till och från med avgasvärdena tills man gjort en repa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Lambdavärde

Inlägg av Speedo »

Okey, det är ju en avensis -02 det handlar om här. Visst hade du nåt liknande?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lambdavärde

Inlägg av cheetah1 »

Nu är ju besiktningslokalerna uppbyggda olika, i Klippan kör dom ett varv innan dom kollar avgasvärdet. Det kan mycket väl bli lite fel om bilen är kall, dock borde det väl inte bli för magert utan snarare för fett tycker jag.. :/ Fast det är klart är den kall får man kanske mycket oförbränt, vilket väl ger högt HC, men på samma gång mycket syre i, eftersom det just inte förbrändes så mycket, vilket ger högt lambda..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Lambdavärde

Inlägg av Dale »

Speedo skrev:Okey, det är ju en avensis -02 det handlar om här. Visst hade du nåt liknande?
Avensisen jag har e en -08 diesel å den har jag inte "hunnit" besikta än. Tänkte snarare på bensinmotorer då dom flesta motorer är till för att köras och inte torrgasas som bilprovningen gör. Därav en uppvärmningsrepa på en halv kilometer eller nått ger bra värden men visst de kan vara nått annat med men för mig har de funkat med en uppvärmningsrepa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar