Felkod 54

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Felkod 54

Inlägg av Cryo »

Är nu aningen trött på denna gula lampa som ska tändas konstant även att jag både fyllt upp bilen överfull och
nollställt ECU:n flera gånger. Oftast händer det när bilen är kall, vilket troligt är att vattnet krymper i kyla o expanderar i värme... det är jag på det klara med... men frågan är nu har någon kopplat förbi sensorn/givaren?

Hur gör man smidigast?

Har läst flera engelska guider om motstånd o massa elpill, men finns det verkligen inget enklare sätt att koppla bort den? O om någon gjort det, har ni några bilder/guide hur man gör? :)

Dom guider jag sett är så himla svårt o se vad dom egentligen ändrat pga bristfälliga bilder.

Sökt på detta forum också utan någon större framgång...

Antar risken finns även om man byter givare till ny....att samma problem kommer tillbaka rätt snabbt... Så är väl lika bra att bara koppla bort det...då bilen inte går som den ska när felkoden finns i systemet :S

Sen har jag ju fyllt på med vatten, för att fylla upp den. Skulle det hjälpa med glykol istället?
Läste något om att man måste veta vilken sort man haft innan etc, så det känns ju lite läskigt att fylla på med något när jag inte har en susning av vad som finns i systemet nu :P
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Felkod 54

Inlägg av Dale »

Fyller på och suger upp lite i slangen till expansionskärlet så de blir lite överfullt. Har inte haft några problem sen dess.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod 54

Inlägg av cheetah1 »

Det finns två sorter på macken: röd och blå. Fyll på det som är i expansionen innan. Klart. (Sen att det finns en jävla massa sorter som kan ha en jävla massa färger, men det är liksom inte standard, standard är röd "långtidsverkande" och blå vanlig.)

Givaren torde väl sitta i expansionskärlet? Kolla nivån där istället för att fylla i locket.

Min folkvagn är värre än din toyota, jag har en ilsket röd lampa som blinkar vasst i ögonen. Dessutom gjorde den det av en anledning för den läcker lite, tillochmed så tempmätaren började svaja (neråt, konstigt nog) innan jag kom mig för att fylla på.

Vill du inte det, så föreslår jag att du tar ur givaren, mäter på kontakten med en multimeter vilken resistans det är när den inte visar "lågt", och sen köper du ett motstånd i första bästa elektornikbutik, klämmer på två kabelskor på motståndet, klipper kabeln till givaren, sätter på två kabelskor på trådarna, sätter ihop, voila.

Fast jag tycker det verkar märkligt att det skulle vara nån slags resistans i en givare med två lägen, borde snarare vara avbrott eller kontakt tycker jag. Men det märker du om du mäter.

Aja, lycka till iaf!
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Felkod 54

Inlägg av Gt-4 »

Tror du bara ska kunna koppla bort givaren å bygla en kabel över stiften i kontaktstycket så tror bilen att nivån är full hela tiden.
Skriv svar