Ang. forumkategorier mm.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mordarsnigel
Bilmodell: toyota corolla kombi
Årsmodell: 1992
PostOrt: vällingby
Land (Country): sverige

Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av mordarsnigel »

Hej!
Jag var inne på mitsubishi-klubbens hemsida för att jag ett kort tag (två veckor) var ägare av en dylik tingest, hoppas jaginte svär i kyrkan nu...
I vilket fall var deras forum uppbyggt på ett sätt som jag saknar i detta. Kategorin om problem med bilen, vad den nu heter, service eller nåt, var uppdelad i underkategorier för varje modell. Detta gjorde det mycket enklare att hitta inlägg om just ens egen modell istf att man rotar igenom hela forumet.
Sedan finns det inscannade verkstadshandböcker för flera modeller också, lite tveksamt kanske ur copyright-synpunkt, men väldigt praktiskt.
Tips till sidbyggarna alltså
mördarsnigel :mrgreen:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Ang. forumkategorier mm.

Inlägg av Dale »

Du vet att man inte ska svära i kyrkan men de här är ingen kyrka. ;-)

Vi har diskuterat modell kategorier tidigare och det har typ slutat i många delar som motor med kraftöverföring/chassi/bromsar delas med flera modeller och då får man iaf leta i flera olika kategorier. Vi har en delning nu på äldre och nyare som du säkert sett. Det hände en hel del där. Från bakhjulsdrift till framhjulsdrift på många modeller. Ny serie motorer och massa annat. Ett sätt är ju att bekanta sig med sökfunktionen isf så behöver man inte rota så mycket. ;-)

Misstänker det är copyright på mycket material som cirkulerar och man vill ju inte hamna i någon knipa. Det finns dock en liten länksamling på http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=28&t=44 där liknande finns på annat ställe i världen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mordarsnigel

Inlägg av mordarsnigel »

Ja det blir ju snabbt lika ohanterligt med för många kategorier som inga alls. Jag tyckte det funkade klockrent med just modellnamnen på mitsu club iaf.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

De ska inte vara för lätt inte. ;-)

Frågan tar vi till oss och vi får se i framtiden om det blir någon mer delning på nått sätt. Hoppas du finner det du söker här annars så dra iväg en fråga.
Daniel Nämnd 070-6298598

mordarsnigel

Inlägg av mordarsnigel »

Jag måste än en gång ta en repa med kategorierna, för varje gång jag går in på service och reparationer tappar jag sugen när det är så rörigt. Jag har en gammal corolla från -92 så jag skulle verkligen ha nytta av den här sajten. Jag är fullkomligt övertygad om att det skulle bli både enklare för mej att hitta inlägg som behandlar mitt problem, samt att flera svar skulle komma in på folks frågor, om man satte bilmodeller som underkategorier till service och reparationer. Om jag har en Avensis så har jag väl inget som helst intresse av att läsa hur man byter kamrem på en corolla? Visserligen har en corolla från -92 ingenting gemensamt med en från -02, men det blir I ALLA FALL lättare att leta. Hur många toyotamodeller finns det? Säg tio, inte vet jag, men då har man sållat bort 90% av de inlägg som man inte är intresserad av. Är det fler modeller så är det ännu bättre. Dessutom blir man kanske mer intresserad av det man stöter på när man skummar igenom inläggen eftersom det kanske rör ens egen bil. Hör min bön!! :geek:
Milkshaken
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum

Inlägg av Milkshaken »

Tycker det där låter lite TYSKT STRIKT....
Grejen med ett forum är enligt min mening att man ska ha dialoger, kasta sig in i trådar för kommentarer, råd och tips och hjälp... dvs, ett brett perspektiv.
Visst vore det bra med mera kategorisering men jag tror att forumet skulle bli mera strikt, och med mindre dialoger....
Fram för ett öppet forum tycker jag, leta ska man göra, håller knoppen igång. :D ;)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
tobo
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping

Inlägg av tobo »

Jag är benägen att hålla med förslagsställaren. Är medlem i flera forum, och Mitsubishis är mycket bra.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Detta förslag tas upp inom kort.
Flera önskemål och förslag är självklart välkomna.
mordarsnigel skrev:Hur många toyotamodeller finns det? Säg tio, inte vet jag
ca. 125 stycken, men du var nära ;)
...men nu pratar vi iof. allt som allt sedan företaget startades.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Håller mer er till viss del. Men om vi säger så här. Corolla (med en 4A-FE motor) och kamremsbyte Om den läggs i modellkategorin för Corolla. Sen dyker det upp en med en Celica eller Carina med samma motor som Corollan och vill ha info om kamremsbyte. Ska man då lägga in kamremsbytet i flera modellkategorier? Eller ska man ha en kategori för 4A-FE motorn? Toyota har rätt mycket delar som går in i olika modeller. Svårt de där. Tur är att vi har en Sökfunktion iaf. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598

Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:Håller mer er till viss del. Men om vi säger så här. Corolla (med en 4A-FE motor) och kamremsbyte Om den läggs i modellkategorin för Corolla. Sen dyker det upp en med en Celica eller Carina med samma motor som Corollan och vill ha info om kamremsbyte. Ska man då lägga in kamremsbytet i flera modellkategorier? Eller ska man ha en kategori för 4A-FE motorn? Toyota har rätt mycket delar som går in i olika modeller. Svårt de där. Tur är att vi har en Sökfunktion iaf. ;-)
men det där är ju irrelevant för personen som söker. Vet han om att motorn finns i andra modeller kollar han även där, gör han inte det gör det ju ingen skillnad på om vi har det som nu (alla poster under samma kategori) eller delar in det i underkategorier. däremot kommer han nog få snabbare hjälp om han sen skickar ett inlägg och förmodligen folk med mera kunskaper snabbare hittar hans inlägg med just hjälp av underkategorisering. hoppas ni förstod

EDIT: sen finns det självklart många som är dåliga på att använda sökfunktionen pga. att dom kanske inte söker på rätt sätt och får för många eller felaktiva träffar.
Att söka på rätt sätt är en konst för sig, det ska gudarna veta!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar