växellåda avensis 1,8 -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Swecap »

Tänkte lägga biler till texten, lättare förstå vad jag menar.

Säger inte att det är samma fel på din bil, men dessa lager brukar de vara.

Enligt mig iaf :)
Bilagor
Lådan inne & ute..PNG
Lådan inne & ute..PNG (171.73 KiB) Visad 3480 gånger
Avdragare på lager.JPG
Avdragare på lager.JPG (36.73 KiB) Visad 3478 gånger
Lage med text..JPG
Lage med text..JPG (48.19 KiB) Visad 3478 gånger
Corona RT40 -66
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Speedo »

Hmm... lagret i svarta ingringningen samt på närbilderna, är det det omtalade lagret på utgående axel som brukar gå sönder?

Blev föressten denna "barnsjukdom" fixad vid någon årsmodell?
Hammerin
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 19:56:02
Årsmodell: 0

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Hammerin »

Detta verkar ju vara ett vanligt fel, blir inte detta ett garanti åtagande för Toyota ????
Pite-Mange
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 01:10:09
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Pite-Mange »

Morsan har precis samma fel på sin bil, det låter som en taskig drivknut eller nåt men var enligt Toyota ett risigt lager i växellådan. Hon har fått priset 13.000:- för byte av lager.

Jag är lur på att byta åt henne, har billyft i hobbygaraget och hyfsad vana av att skruva. Borde gå eller?

Nån som har nåt nytt i ämnet?

/Magnus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av cheetah1 »

Hammerin skrev:Detta verkar ju vara ett vanligt fel, blir inte detta ett garanti åtagande för Toyota ????
Beror ju på hur långt du har kört...
Pite-Mange
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 01:10:09
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Pite-Mange »

För två månader sedan så hörde (jag)hon nåt ljud och i samma veva så skulle hon serva bilen på Toyota så hon påtalade detta. Hon fick då veta att de inte hört nåt/upptäckt nåt fel. Glad i hågen så fortsatte hon köra. -Hur kan man inte känna till nåt som massor med Avensisägare råkar ut för? (10 min Google)

Nu har hon kört jobbsvängen i några månader (4mil TOR) och nu låter det rätt mycket. Har inte kört hennes bil på ett tag, men hämtade henne på flyget häromdagen och fick då höra hur det lät.

Morsan är noga som FAN med bilen och byter nästan luft i däcken på toyota. Tex. när det var tal om vinterdäcksbyte så ligger Toyota nästan vägg i vägg med en betydligt billigare däckverkstad, men likt förbannat så köpte hon däcken på Toyota (Samma däck).

Toyota Piteå säger att "Det här händer max max en gång om år och du har väldig otur", vi kan byta lagren (tydligen fler än ett lager) för 13.000:-

Man kan jy tycka att en bil som gått 11.000 mil inte ska behöva en växellådsrenovering!

Vad kan en lagersats kosta? -Och var ska jag köpa den utan att bli totalskinnad?

/Magnus
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av cheetah1 »

Har den gått 11000 mil går du till en annan verkstad och frågar om du kan få fylla i en goodwillansökan.
Pite-Mange
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 01:10:09
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Re: växellåda avensis 1,8 -02

Inlägg av Pite-Mange »

Nu har jag kollat med Toyota, och de är inte intresserade av goodwill i detta ärende. -Kommer att försöka mig på att reparera lådan själv.
Skriv svar