Har en Toyota Corolla 88 årsmodell. Den började bli trött för ett par månader sen..kändes när man skulle upp för backar och så. Sen började den hacka, men inte gå ojämnt utan mer ryckigt. Trodde den börjat sota igen lite så jag drog den i växlarna lite och då sa det poff undertill och en slang gick av...den var till något med avgasrening eller dyl och bilen lät ganska ordentligt innan jag fick på en ny. Är som ni förstår ganska ute när det gäller motorer...
Efter att vi fått på en ny slang så slutade oljudet men tröttheten kvarstod och den har blivit värre...så fort motorn blir det minsta varm så börjar den sacka...jag kan köra ca 2 km innan den börjar rycka och bil trött...kör jag längre sträcka så går den typ i 40 - 50 i 4:an...och det luktar lite varmt/bränt....någon pratade om katalysatorn....är här någon expert som begriper vad det kan va?
min gamla Corolla krånglar...
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Pay User
- Bilmodell: Mr2 gtu
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
Re: min gamla Corolla krånglar...
Kan ju vara en igensatt katalysator. Men börja med standard grejjerna att kolla d.v.s tändstift och luftfilter. Speciellt tändstift som börjar bli trötta känns aktuellt, om dom inte hänger med!
En början iaf, lycka till!
En början iaf, lycka till!
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Men borde den inte gå lika illa vare sig den är varm eller kall om det vore tändstiften?
KAN vara växellådan (ja ni vet, innandömet med kugghjulssystem där nere) som är på väg att ge upp. Ja, lameller heter det visst ja.
Ungefär så som du beskriver det kändes det iaf när min gamla Jetta från 86 gav upp. Döendet tog ett par veckor, men ingen av mina vänner och bekanta förstod heller vad som egentligen var på gång.
Ungefär så som du beskriver det kändes det iaf när min gamla Jetta från 86 gav upp. Döendet tog ett par veckor, men ingen av mina vänner och bekanta förstod heller vad som egentligen var på gång.
Fick lämna in den på verkstad till sist...felet var en sprucken ljuddämpare som blivit svullen och tydligen inte släppte ut avgaserna som den skulle...eller nåt liknande..jag fattade inte riktigt hur han menade..men nu går den iaf..2700:- fattigare blev jag...
Saftigt för en sprucken ljuddämpare. Men det var kanske lite annat småkrafs som han bytte ut samtidigt?snurfan skrev:Fick lämna in den på verkstad till sist...felet var en sprucken ljuddämpare som blivit svullen och tydligen inte släppte ut avgaserna som den skulle...eller nåt liknande..jag fattade inte riktigt hur han menade..men nu går den iaf..2700:- fattigare blev jag...
Var iaf glad att du slapp byta ut hela växlingsgrejen med lameller och allt. Det hade inte kostat ett öre under 5000.
För någon som är händig och har en god vän som har verkstadsutrymme är det inte så farligt, men måste man lämna in på verkstad och betala vad det kostar.... Urk.