Kamaxelrem Celica

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
lifewringer
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 18:56:40
Bilmodell: Celica GT ST162
Årsmodell: 1989

Kamaxelrem Celica

Inlägg av lifewringer »

Hej!

Nybliven ägare till en Celica (2.0 INS.16V.GT ST162 MOT.3S-GE 103KW) 1989

Det är lite som behöver åtgärdas.

1) Jag undrar vad ett kamremsbyte skulle kosta på verkstan?

2) Någon har brutit upp tanklocks spärren nån som vet om man kan laga detta själv

3) Dimljusen fram verkar inte fungera är det ngn säkring jag ska titta på?

I övrigt ett välhållet ex ingen rost osv.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Kamaxelrem Celica

Inlägg av Jonex »

Först : Välkommen till TCS och forumet !

1. Toyota tar 963 kr /tim fick jag veta sist jag pratade med verkstan.
Vet inte hur lång tid det kan ta att byta remmen men en lokal bilverkstad ska klara det lika bra och dom är ju billigare så lyssna runt lite.

2. Den bör väl gå att byta antar jag, om du kommer åt den. Har för mig att du kan nå den från insidan av bagaget, ovanför hjulhuset.
Plocka bort sidopanelen och kolla.

3. På min var det tattar-kabeldragning , alltså bara kabelskor och kablar hängande fritt innanför fronten och när fukten kommer åt så lätt så blir det oftast en kortis , så ja det kan räcka med att byta en säkring. Tänk på att iallafall linda kabelskorna med eltejp så att dom inte kan bli blöta.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
lifewringer
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 18:56:40
Bilmodell: Celica GT ST162
Årsmodell: 1989

Re: Kamaxelrem Celica

Inlägg av lifewringer »

Tackar! Tack även för ditt svar.

Hmm..jag skulle blivit bilmekaniker istället....963 / timme

Låt oss säga 6 timmar mekjobb / dag , 20 arbetsdagar

Nätta 115 560 / månad...inte så illa!

Och material osv står ju "kunden" för eller hur...

En annan liten sak jag upptäckte är att instrumentpanelsbelysningen är död i perifera lägen.

Mätartavlan för hastighet är upplyst till ca 110 km / h därefter svart.

Man kan ju reglera ljusstyrkan men voltmeter och annat är inte belyst.

Är detta normalt eller har en lampa gått måntro?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Kamaxelrem Celica

Inlägg av Jonex »

963 kr tim gäller för övriga ärenden som ej omfattar service eller garanti åtgärd.
Alltså tjänar meken inte 900kr/timmen men verkstaden lär gå plus en hel del.
Hur det är med timlön på service och garanti vet jag inte men det finns väl en mall som dom får betalt efter per bil antar jag.
Nog om det.

Antingen har du jordfel eller så sitter en lampa och glappar någonstans.
Byt lampor, hjälper inte det så får du leta på jordpunkten bakom instrumentpanelen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar