Hej.
Hur åtgärdar jag kärvande bromsar på Celica 87a enklast?
Hur skjusterar ja in kopplingen ifall den tar felaktigt?
mvh Tobias
Bromsservice
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sverige
- Ort: Bollnäs
Bromsservice
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Bromsservice
tubrik skrev:Hej.
Hur åtgärdar jag kärvande bromsar på Celica 87a enklast?
Hur skjusterar ja in kopplingen ifall den tar felaktigt?
mvh Tobias
Den första frågan är lite som "hur långt är ett snöre" tyvärr svårt att ge nån konkret hjälp med den lilla infon. Men kan kan ju iallafall börja med att ta av hjulen o kolla hur det ser ut.
Ja vet inte om det är vajer eller hydrauliskt styrd koppling på din bil, men är det vajer brukar det gå att justera, men tar den helt konstigt eller ändå i golvet även fast man justerar så är den garanterat slut.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:21:05
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Göteborg
Re: Bromsservice
Det är vajer och det sitter en justerskruv bakom pedalen, långt upp, otillgängligt. Man får lägga sig på rygg över tröskeln om jag minns rätt. Gjorde själv detta på min 162a när det begav sig, utan resultat.
Vad jag har fått höra så är det med kopplingen som med självjusterande handbroms:
Är det något fel så ska man inte bara justera sådär eftersom felet beror på något annat och en justering kan förstöra inställningarna.
Man skall bara justera på det sättet när man har bytt koppling/handbrams.
Antar att dina symptom är att det inte känns som att bilen kopplar ur riktigt när man trycker pedalen i botten? Finns nog några här på forumet som kan svara på vad det skulle kunna bero på.
Till bromsproblemet, vad är det som kärvar? Ligger någon broms emot?
Vad jag har fått höra så är det med kopplingen som med självjusterande handbroms:
Är det något fel så ska man inte bara justera sådär eftersom felet beror på något annat och en justering kan förstöra inställningarna.
Man skall bara justera på det sättet när man har bytt koppling/handbrams.
Antar att dina symptom är att det inte känns som att bilen kopplar ur riktigt när man trycker pedalen i botten? Finns nog några här på forumet som kan svara på vad det skulle kunna bero på.
Till bromsproblemet, vad är det som kärvar? Ligger någon broms emot?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Bromsservice
Det är hydraulisk koppling, det är bara gamla Corollor och Starletar med K-motor som har wire.
Visst går det att justera på en skruv vid pedalen,hur yttrar sig felaktigheten?
Visst går det att justera på en skruv vid pedalen,hur yttrar sig felaktigheten?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sverige
- Ort: Bollnäs
Re: Bromsservice
Okej, Då vet jag. Nä har blivit ägare av en toyota celicaa 87a och funderar lite över hur ja kan smörja upp bromsar å liknande.
Då ja är van volvo 245 med sin "rejäla" bromsar så verkar allt funka klockrent på min också.
Även koppling tar okej som den ska.
DE är lite omställning från wire till hyraulik alltså
mvh Tobias.
/ nybliven Celica ägare.
Då ja är van volvo 245 med sin "rejäla" bromsar så verkar allt funka klockrent på min också.
Även koppling tar okej som den ska.
DE är lite omställning från wire till hyraulik alltså
mvh Tobias.

"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Bromsservice
Bromsoken glider på 2 glidpinnar om de är sånär likt som st165an. Ta loss oket från dessa pinnar och se till att det är infettade med lämpligt värmetåligt fett. Se till att alla damskydd och packningar är i gått skick på oken och byt bromsvätskan. Sen bör du vara hemma på när det gäller själva oken.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sverige
- Ort: Bollnäs
Re: Bromsservice
Då ska de inte vara nå problem med de då ja klarar av de mesta så 

"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |