Celica ST165 går magert på hög last.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sweden
Celica ST165 går magert på hög last.
Tjena!
Jag hatar orginalsprut!
Min Celica GT4a ST165 går för magert på hög last och i nästan alla varvtal. Den tappar orken och kan misstända. Tändstiften är jätte ljusa.
Då undrar jag vad som oftast går sönder eller slits mest på en sånhär.
Är det:
Filtret igensatt. Vanligt?
Bränsletrycksregulatorn som fått nå fnatt?
Pumpen som börjar bli för trött?
Finns de nån resistor till bränslepumpen? Vet att de finns de på supran som kopplas över vid hög last.
Lambdan paj?
Andra tips och idéer är välkomna.
Jag hatar orginalsprut!
Min Celica GT4a ST165 går för magert på hög last och i nästan alla varvtal. Den tappar orken och kan misstända. Tändstiften är jätte ljusa.
Då undrar jag vad som oftast går sönder eller slits mest på en sånhär.
Är det:
Filtret igensatt. Vanligt?
Bränsletrycksregulatorn som fått nå fnatt?
Pumpen som börjar bli för trött?
Finns de nån resistor till bränslepumpen? Vet att de finns de på supran som kopplas över vid hög last.
Lambdan paj?
Andra tips och idéer är välkomna.
Mvh Fredrik
Bilsystemingenjör
Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!
Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Bilsystemingenjör
Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!
Re: Celica ST165 går magert på hög last.
original ECU går helt i "open loop" vid hög last så lambdasonden är nog utesluten.
Den har pumpmotstånd precis som supran. Vet inte var det sitter, men minns jag rätt ser det likadant ut som suprans. Samma relä med tror jag. Kan vara något att kolla.
st165an har samma märkliga ventil på vakuumanslutningen på bränsletrycksregulatorn som supran. Om det är något fel på den skulle den gå fett på låglast och snålt med laddtryck...
Ett vanligt fel är problem med knacksensorn. Den backar tändningen tokmycket, ibland utan att ge felkod... Den minskar iofs inte bränslet då...
Den har pumpmotstånd precis som supran. Vet inte var det sitter, men minns jag rätt ser det likadant ut som suprans. Samma relä med tror jag. Kan vara något att kolla.
st165an har samma märkliga ventil på vakuumanslutningen på bränsletrycksregulatorn som supran. Om det är något fel på den skulle den gå fett på låglast och snålt med laddtryck...
Ett vanligt fel är problem med knacksensorn. Den backar tändningen tokmycket, ibland utan att ge felkod... Den minskar iofs inte bränslet då...
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
Jo tanken med knacksensorn har slagit mig. Tankade i 98 nu, om de är så att den knackar men de blev ingen skillnad. Men 0,5 bar i ladd är ju bara en fjärt speciellt med orignalkomp. Blir den ledsen om man drar ut knacksensorn?
Känns som att de kan vara knacksensorn ändå. För precis när den kommit upp i ladd varje gång så går den bra i mindre än en sek. Sen börjar den gå segare. Men de förklarar ju inte varför mina stift är så vita. Får kanske köra med WBOn å kolla..
Har kollat tändningen och den är 10 grader BTDC när man byglar T och E1 eller vad den då skulle vara..

Känns som att de kan vara knacksensorn ändå. För precis när den kommit upp i ladd varje gång så går den bra i mindre än en sek. Sen börjar den gå segare. Men de förklarar ju inte varför mina stift är så vita. Får kanske köra med WBOn å kolla..
Har kollat tändningen och den är 10 grader BTDC när man byglar T och E1 eller vad den då skulle vara..
Mvh Fredrik
Bilsystemingenjör
Bilsystemingenjör
Är knacksensorn kass kan ECUn tro att det spikar fast det inte gör det. Det kan även vara glapp eller skador på kabeln...
ECUn ska upptäcka att senorn saknas och sätta en felkod. Tror inte den går bra med senorn urkopplad.
Kollat efter felkoder?
http://www.gtfours.co.uk/
Finns under "how to"
ECUn ska upptäcka att senorn saknas och sätta en felkod. Tror inte den går bra med senorn urkopplad.
Kollat efter felkoder?
http://www.gtfours.co.uk/
Finns under "how to"
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Cyrix
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
En kompis ST185a gick galet snålt(15:1 vid ladd) och spikade över 0,7 bar, visade sig vara soppapumpen som började bli lite trött.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Om soppa pumpen börjar bli trött lär de ju inte kunna skotta fram bränsle i rasande takt. Kan ju iofs vara igensatt bränslefilter med. Igensatt bränslefilter kan ju resultera till att pumpen ger upp med. Eller om ljuddämparen är igensatt. Kollat så ingen stoppat in bananer i avgasröret eller nått?
Skitigt luftfilter med kanske. Bör ju vara så lite motstånd som möjligt genom motorn men de där vet du säkert redan.

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Kontaktperson: Håkan
Jag skulle börja med pumpen. Mät bränsletrycket, ska ligga runt 2,8bar utan vakum påkopplat på regulatorn. På med vakumslangen igen. Sen när du kör ska bränsletrycket öka lika mycket som laddtrycket. 1bar laddtryck ska resultera i 3,8bar bränlsetryck och den ska hålla det genom hela varvregistret. Med en sliten pump faller trycket när du kommer upp i varv då bränlsebehovet är som störst.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
Jo det blir väl att testa sig fram. Tack för alla idéer å tips på vanliga grejor som brukar gå sönder.
Jag har länge funderat om de är bränsletrycksregulatorn som spökar så den inte ökar trycket.. att den är 2,8bar hela tiden. Ska koppla in en klocka å se om de stämmer. De gör ju att den borde gå fett när jag är under atmosfärtryck, men det korrigerar lambdan till. Men över atmosfärtryck så går den ju open loop och korrigerar ingenting vilket resulterar i att den går snålt.
Jag ryckte ut vakuumslangen till BTRen på tomgången, det borde ju göra så att motor börjar gå mycket fetare och man borde ju höra att ändrar gång, iaf lite. Men jag hörde ingen skillnad. Så jag ska mäta trycket. Sen får jag arbeta mig fram.
Jag har länge funderat om de är bränsletrycksregulatorn som spökar så den inte ökar trycket.. att den är 2,8bar hela tiden. Ska koppla in en klocka å se om de stämmer. De gör ju att den borde gå fett när jag är under atmosfärtryck, men det korrigerar lambdan till. Men över atmosfärtryck så går den ju open loop och korrigerar ingenting vilket resulterar i att den går snålt.
Jag ryckte ut vakuumslangen till BTRen på tomgången, det borde ju göra så att motor börjar gå mycket fetare och man borde ju höra att ändrar gång, iaf lite. Men jag hörde ingen skillnad. Så jag ska mäta trycket. Sen får jag arbeta mig fram.

Mvh Fredrik
Bilsystemingenjör
Bilsystemingenjör
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Kontaktperson: Håkan
Har du ordentligt vakum i slangen vid regulatorn? Suger det när du tar av slangen? Det sitter ju lite slangar och om någon riktigt händig varit i farten kan det bli lite fel.
Lexus IS300. Brukis