Har topplockspackningen gått?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
fredand44
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 22 dec 2009, 19:31:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1985

Har topplockspackningen gått?

Inlägg av fredand44 »

Hej!

Skriver detta inlägg för min fars räkning.

Han har en riktig trotjänare, Toyota från 1986, tror modellen är en Corolla.

Hur som helst var Mor och Far på middag hemma hos oss i lördags.
Bilen parkerad på tomten och kvicksilvret kröp väl ned till -10 i alla fall.

På hemvägen blev bilen överhettad flera gånger (sträcka på 3 mil) varpå farsgubben stannade och lät bilen kylas ned.

Dagen efter, då oljan är kall, så tycker han att oljan är lite brunare i de övre lagren på stickan än vad det brukar vara. Tydligen inte genomskinligt brun som vid ny olja utan snarare genomjämnt brun, men svart i botten. Oljan har gått 800 mil så det är ju snart dags att byta ändå.

Han misstänker själv att topplockspackningen spruckit, men helt säker är han inte.

Min första tanke var att det blivit ispropp i kylsystemet, men nu då bilen stått uppvärmd i ett dygn blir den överhettad ändå vid kort tur.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara vattenpumpen.

Så nu vore jag oerhört tacksam för tips hur man kan komma närmare sanningen, är det toppen eller vattenpumpen som spökar.

Oerhört tacksam för svar och gissningar.

Mvh
Fredrik
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 499
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Har topplockspackningen gått?

Inlägg av Nizzehult »

fredand44 skrev:Hej!

Skriver detta inlägg för min fars räkning.

Han har en riktig trotjänare, Toyota från 1986, tror modellen är en Corolla.

Hur som helst var Mor och Far på middag hemma hos oss i lördags.
Bilen parkerad på tomten och kvicksilvret kröp väl ned till -10 i alla fall.

På hemvägen blev bilen överhettad flera gånger (sträcka på 3 mil) varpå farsgubben stannade och lät bilen kylas ned.

Dagen efter, då oljan är kall, så tycker han att oljan är lite brunare i de övre lagren på stickan än vad det brukar vara. Tydligen inte genomskinligt brun som vid ny olja utan snarare genomjämnt brun, men svart i botten. Oljan har gått 800 mil så det är ju snart dags att byta ändå.

Han misstänker själv att topplockspackningen spruckit, men helt säker är han inte.

Min första tanke var att det blivit ispropp i kylsystemet, men nu då bilen stått uppvärmd i ett dygn blir den överhettad ändå vid kort tur.

Ett annat alternativ skulle ju kunna vara vattenpumpen.

Så nu vore jag oerhört tacksam för tips hur man kan komma närmare sanningen, är det toppen eller vattenpumpen som spökar.

Oerhört tacksam för svar och gissningar.

Mvh
Fredrik
En topplockspackning kan paja på flera sätt då toppen har många funktioner och kanaler.
Blir det onormalt mycket "vit rök" bakom bilen är detta ett tecken på att det kommer in vatten i ett förbränningsrum som då åker ut via avgasventiler(na).
Blir det övertryck i kylsystemet (mer än vanligt alltså) och kylarvattnet börjar innehålla oljerester är det ett tecken på att vatten trycks in i en kylkanal.
Blir oljan mjölkig så är det ett tecken på att det trycks in vatten i en oljekanal. Detta är nog det vanligaste.
Motorer kan koka av andra orsaker; termostaten kan ha pajat eller vattenpumpen lagt av. Det senare mindre troligt eftersom den då oftast börjar läcka som ett såll. En brusten fläktrem får samma effekt.
Kolla glykolen så att den inte har för låg fryspunkt, i -10 sörjar det snabbt igen och då kokar bilen.
Kolla om det försvinner vatten vid tomgångskörning med kylarlocket av. Ska det inte göra, tvärt om så ska det tryckas tillbaka vatten då det blir varmt.
Kollla om temperaturen "vandrar" på mätaren eller om den direkt sticker rakt upp. En vandrande temp kan vara termostaten (men även topppackningen). Kommer det varmluft? Gör det det så fungerar cirkulationen iaf (pumpen).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Har topplockspackningen gått?

Inlägg av Dale »

Många bra tips där som man kan kolla själv. Efter det och man är tveksam kan man kanske låna en utrustning som kan mäta om det kommit avgaser i kylvätskan. Dom flesta verkstäder har sån utrustning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar